Sv: Nyponpulver
så här står det i hästägarens örtabok om nyponros.(skriver av)
delar som används: frukterna
insamling: plocka nyponen på hösten
egenskaper: sammandragande, milt laxerande, motverkar diarre
användning: rosa canina, nyponros, kallas på engelska även dog rose, dvs. "hundros". man trode nämligen förr att roten kunde bota rabies. alla som är födda efter 1940 associerar nog nypon till nyttig nyponsoppa med massor av C-vitaminer. nypon innehåller ca. 3000mg vitamin C per kg (en färsk studie visade faktiskt att 1 kg nypon innehöll 6000 mg vitamin C).
dessutom är nypon rika på vitamin A, tiamin, niacin, riboflavin, vitamin K och eterisk olja. nypon är en bra "piggelinkur" på våren och vid allmän trötthet. nypon verkar milt sammandragande och hjälper kroppen att rensa ut. i kombination med andra örter kan nypon fungera som återställare för hästar som varit långvarigt sjuka. de höga halterna av vitamin C hjälper kroppen att bekämpa infektioner och återställa försvarssystemen. jag brukar ge nypon till hästar för att förbättra hovtillväxten och hornkvaliteten.
först trodde jag att den positiva effekten berodde på att nypon innehåller biotin, men en analys visade att biotininnehållet var marginellt. därför tror jag att det istället är flavonoiderna som tillsammans med höga vitaminhalter ger starkare hovar.
dosering: 15-20 gram krossadade nyponskal dagligen.