Nyponpulver

E

Egonson

Ni som ger det för leder och sådant, hur mycket ger ni?

Min häst ska inte bara ha som en kur utan hon ska äta det året runt så att säga.

Sv: Nyponpulver

jag har aldrig gett nypon, men i min bok (hästägarens örtabok) står det att dess egenskaper är : sammandragande, milt laxerande och motverkar diarre. är bra mot allmän trötthet, hjälper kroppen bekämpa infektioner och återställa försvarssystemen och för hovtillväxten och hornkvaliten.

dosering till stor häst : 15-20 gram torkade krossade nypon dagligen.

Nypon ger man väl eftersom det innehåller en hög dos C-vitamin och är på så sätt allmänt stärkande.
Om din häst har problem med lederna tror jag att du ska leta efter en annan ört, t.ex. harpagophytum procumbens (djävulsklo).

nypon ska vara bra för lederna oxå, för att det är antiinflammatoriskt bla..

jag haaar ju en sida där det står dosering men jag kan inte hitta den nu, kan återkomma imorrn :D

jag har hört att hästarna inte kan ta upp C-vitaminerna från nypon mm. Det finns tydligen någon sorts specialnypon som man kan köpa men jag vet inte vart.

så här står det i hästägarens örtabok om nyponros.(skriver av)

delar som används: frukterna
insamling: plocka nyponen på hösten
egenskaper: sammandragande, milt laxerande, motverkar diarre
användning: rosa canina, nyponros, kallas på engelska även dog rose, dvs. "hundros". man trode nämligen förr att roten kunde bota rabies. alla som är födda efter 1940 associerar nog nypon till nyttig nyponsoppa med massor av C-vitaminer. nypon innehåller ca. 3000mg vitamin C per kg (en färsk studie visade faktiskt att 1 kg nypon innehöll 6000 mg vitamin C).

dessutom är nypon rika på vitamin A, tiamin, niacin, riboflavin, vitamin K och eterisk olja. nypon är en bra "piggelinkur" på våren och vid allmän trötthet. nypon verkar milt sammandragande och hjälper kroppen att rensa ut. i kombination med andra örter kan nypon fungera som återställare för hästar som varit långvarigt sjuka. de höga halterna av vitamin C hjälper kroppen att bekämpa infektioner och återställa försvarssystemen. jag brukar ge nypon till hästar för att förbättra hovtillväxten och hornkvaliteten.

först trodde jag att den positiva effekten berodde på att nypon innehåller biotin, men en analys visade att biotininnehållet var marginellt. därför tror jag att det istället är flavonoiderna som tillsammans med höga vitaminhalter ger starkare hovar.

dosering: 15-20 gram krossadade nyponskal dagligen.

om inflammationer står det bla. djävulsklo: forskning har visat att djävulsklo har smärtstillande och anti-inflammatoriska egenskaper som faktiskt kan jämföras med preparatet fenylbutazon. OBS: GES EJ TILL DRÄKTIGA STON.

andra örter med anti-inflammatoriska egenskaper är: älgört, vitpil, vallört, kamomill, stjälksellerifrö och echinacea.
dessa kan användas i kombination med örter som främjar cirkulationen och vidgar blodkärlen: brännässla, vallört, hagtorn och bovete; med blodrenande örter som rensar vävnaderna och hjälper kroppen att göra sig av med gifter: kardborre, snärjmåra, ringblomma, brännässla och echinacea.

om inflammationen har uppstått till följd av muskel-eller skelettskada kan man använda örter som: vallört, snärjmåra och brunalger eller foder som blålusernhö (alfalfa). det ger alla vitaminer och spårämnen som hästen behöver för att läka muskler och skelett.

Okej, jag har med hört 15-20 gram per dag. Har beställt hem 2 kg så det lär räcka ett tag :D

Jag har fått nypon ordinerat av ET som också håller på mkt med örter, till pålles dåliga knän och bakkotor.
Hon som vi beställde Nypon av sa också mycekt gott om det.

Enl. dessa personer har man sett mycket goda resultat och att Nyponpulver är väldigt bra för just stela gamla leder.

Hon ska få Nypon tillsammans med Bioglucominet som jag redan ger.

men kan man ge färska nypon oxå är det samma sak?:confused:
Vi har plockat nypon i höst och fodrat våra hästar med men så fick jag höra att hästarna inte kunde ta upp C-vitaminer så.

Ni som ger det för leder och sådant, hur mycket ger ni?

Min häst ska inte bara ha som en kur utan hon ska äta det året runt så att säga.

Jag tycker att du ska gå in på http://www.equiterapi.com/
Där under "behandlingsbart" och klicka på leder finner du olika örter som är bra, dock skriver dom inget om nypon men om andra, ex boswellia, kelp och älgört. Slå en titt där ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka