Nyponpulver - någon som provat?

Fideli

Trådstartare
Tydligen ska nyponpulver ge bättre effekt än glukosamin enligt försök gjorda i Danmark (ej på hästar utan på människor), är det någon här som har provat?

Sv: Nyponpulver - någon som provat?

Jag har givit nypon i ett års tid åt min nordsvensk, men i syfte att förbättra hovkvaliten. Hade hört att det kunde hjälpa, och gjorde ett försök. Men det gjorde ingen som helst nytta.
Hur det är i förhållande till glukosamin har jag ingen aning om, det ges ju i ett helt annat syfte.

Jag har inte provat själv men min kollega på jobbet har en sjukdom som sätter sig på lederna. Hon har ätit Litozin i jag tror 1-2 år nu och har kunnat minska på sina smärtstillande tabletter betydligt så på henne har det haft en klar effekt. Känner dock ingen som har provat på häst.
http://www.naturmedel.org/sidor/litozin_3.html

Har provat tre månader på häst. Märkte ingen skillnad, men det kanske var för kort tid? Man får väl gå på Hippocampusdagarna och lära sig mera om fodertillskott i höst...

Om du ger din häst glukosamin, vad är du ute efter?. Är det OMEGA 3 fettsyror? Var på kurs med Dr. Gary Potter om tillskott och foder. Han var inbjuden gäst hos John Moore. Han påvisade att det går precis lika bra med Rapsolja! Har provat på hundar och det funkar.

Fendi skrev:
Om du ger din häst glukosamin, vad är du ute efter?. Är det OMEGA 3 fettsyror? Var på kurs med Dr. Gary Potter om tillskott och foder. Han var inbjuden gäst hos John Moore. Han påvisade att det går precis lika bra med Rapsolja! Har provat på hundar och det funkar.

När man ger glukosamin är man knappast ute efter fettsyror :crazy:
Det är ett tilllskott, som på hästar, liksom människor minska ledbesvär, smärta och inflammation. Ökar nybildning av brosk i leder, mm.

Jag gav min förra häst glucosamin i 2 år och visst det va skillnad ett tag...sen sa min veterinär att jag kunde köpa nyponpulver av han så jag provade, och vilken skillnad min häst blev smidigare och hoppade mkt bättre.Jag använde nypon i 3 år sen fick han bli promenadhäst på gamla dar...

Dom jag känner som ger nyponpulver till sina hästar ger det för C-vitaminets skull. Det är ju nästan lite komiskt eftersom hästar, liksom de flesta andra djur, bildar sitt eget C-vitamin och alltså inte har någon användning för det i fodret:D .

SaraXX

SaraXX skrev:
Dom jag känner som ger nyponpulver till sina hästar ger det för C-vitaminets skull. Det är ju nästan lite komiskt eftersom hästar, liksom de flesta andra djur, bildar sitt eget C-vitamin och alltså inte har någon användning för det i fodret:D .

SaraXX

Visst, hästen bildar eget C-vit förutsatt att allt står rätt till med hästen. Under "normala" omständigheter. MEN, om kroppen utsätts för stress, så uppstår en brist av denna vitamin. I samband med till exempel växt, överansträngning, sjukdommar eller skador.

Dessutom anses Nypon ha ungefär samma effekt som Glukosamin. Vilket alltså gör att hästar med kroniska ledproblem mår bra av detta.
Det används alltså inte bara i syftet C-vitamin som komplement.

HeJ!

tester utförda i danmark har visat att EN enda nyponsort från en viss ö (dvs viss underart av nypon) kan påverka lederna positivt. Det gäller alltså endast den specifika nyponsorten, övriga testade hade ingen verkan alls. Detta var naturligtvis på människor, men jag kan gissa att det är överförbart på häst..

/ Lavinia, som tyvärr inte har tillgång till studien just nu.

Min lärare andvänder det till sin travare.
för hostan, och det funkar riktigt bra faktigst.
Bäst hitills.
Vrpl dyrt men det hjälper.

Zandrah skrev:
MEN, om kroppen utsätts för stress, så uppstår en brist av denna vitamin. I samband med till exempel växt, överansträngning, sjukdommar eller skador.

Referens tack!

David

Frågar här med...

Har en spatthäst som jag tänkte börja ge nypon.

Vart köper man det och hur mycket ska man ge hästen?

Vet att till hundar kan man köpa nyponskalasmjöl i mataffären men det är ju så små förpackningar.

Tacksam för alla tips.

DavidS skrev:
Referens tack!

David

Referens?? Behövs verkligen det? Det är väl allmänt känt för alla som hållit på med hästar, att det uppstår brister om inte hästen sköts korrekt, eller lider av någon slags smärta eller stress?:crazy:
Många vanskötta hästar som kommer hit som lidit brist på det mesta pga olika historia.
Den närmaste referens jag kan ge är i såfall en väl känd man vid namn S. Lindblom, som väl knappast behöver någon närmare presentation.

Zandrah skrev:
Referens?? Behövs verkligen det? Det är väl allmänt känt för alla som hållit på med hästar, att det uppstår brister om inte hästen sköts korrekt, eller lider av någon slags smärta eller stress?:crazy:
Många vanskötta hästar som kommer hit som lidit brist på det mesta pga olika historia.
Den närmaste referens jag kan ge är i såfall en väl känd man vid namn S. Lindblom, som väl knappast behöver någon närmare presentation.

Att hästar kan få brister är jag och de flesta andra överens om, frågan är brister på vad. Efter en snabb genomgång av den litteratur som finns här hemma konstaterar jag att tre böcker anser vitamin C så oviktigt för häst att det inte ens är med. Övriga konstaterar att hästar och de flesta andra tamdjur producerar sitt eget C-vitamin. I "Animal nutrition" konstateras det att de enda "farm animals" som kan behöva ett tillskott av vitamin C är fjäderfä under t ex extrem "climatic stress". I "Hästens näringsbehov och utfodring" Står det att hästar har mycket svårt att ta upp vitamin C i foder och att enda gången man kunnat se en positiv effekt av vitamin C till häst är i samband med omfattande vävnadsskador och operation och då får hästen det injicerat.

Efter vad jag kan förstå av det jag läst får hästar inte brist under annat än mycket extrema förhållanden och då måste vitamin C injiceras. Tillskott av vitamin C i foder kommer alltså inte att ha någon effekt.

David

DavidS skrev:
Att hästar kan få brister är jag och de flesta andra överens om, frågan är brister på vad. Efter en snabb genomgång av den litteratur som finns här hemma konstaterar jag att tre böcker anser vitamin C så oviktigt för häst att det inte ens är med. Övriga konstaterar att hästar och de flesta andra tamdjur producerar sitt eget C-vitamin. I "Animal nutrition" konstateras det att de enda "farm animals" som kan behöva ett tillskott av vitamin C är fjäderfä under t ex extrem "climatic stress". I "Hästens näringsbehov och utfodring" Står det att hästar har mycket svårt att ta upp vitamin C i foder och att enda gången man kunnat se en positiv effekt av vitamin C till häst är i samband med omfattande vävnadsskador och operation och då får hästen det injicerat.

Efter vad jag kan förstå av det jag läst får hästar inte brist under annat än mycket extrema förhållanden och då måste vitamin C injiceras. Tillskott av vitamin C i foder kommer alltså inte att ha någon effekt.

David

Alltså, man kan läsa mkt i så kallade "hästböcker" som inte alltid stämmer. Det måste du ju hålla med om?
det kommer nya rön och ny forskning hela tiden som motsäger mkt av det som står i "gamla" böcker, eller böcker som begåvats med nya upplagor trots att texten i dessa är århundraden gamla.

Jag hänvisar till Alysoe . Citat: " Nyponros, innehåller C-vitamin som är livsviktigt för de flesta av kroppens funktioner. Som tex bildandet av brosk och hemoglobin. Under normala omständigheter är hästen självförsörjande på Vit C, Om kroppen utsätts för stress (växt, skador, sjukdommar, förgiftningar, överansträngning) kan en brist på C-vit uppstå.
Nypon ges till;
- Växande hästar med sk benhinneömhet
- Hästar med blodbrist (låga HB värden)
- Hästar med kroniska ledproblem.
- Hästar med dåligt allmäntillstånd. "

Denne man är vida känd i hästkretsar, då han i sina dagar beh. hundratusentals hästar med ofantligt goda resultat. Att hans tillskott fungerar har jag själv och många andra levande bevis på. Det räcker gott och väl för mig. Detta skulle kunna bli lika omdiskuterat som glukosamin, vilket alla har olika uppfattning om trots att forskning visar att det hjälper. ( Och nej, tyvärr kan jag itne hänvisa till någon speciell litteratur.)
Det finns en anledning till varför Litozin är bra för människor (låg en länk här någonstans oxå tror jag) då det har liknande effekter som GM. Det är då nog inte enbart C-vit, utan den, i kombination med något annat ämne i nyponet som jag tror gör det hela. Det har jag dock inget underlag för.

Så, för att göra lång historia kort, Nypon innehåller massor av C-vit - hästar blir uppenbarligen bättre i leder av att äta detta(säkert inte alla) - C vit måste alltså ha en viss effekt. Sen får litteraturen skriva vad den vill.
Ska dock bli roligt att se hur detta syns på min ena "problemhäst" som har ledproblem.

:)

Om vi bortser från C-vitaminet och koncentrerar oss på GOPO, som är den aktiva substansen i Litozin så används det som antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Med gott resultat. Skillnaden mellan att använda det på människa och på häst är ju dock att på häst som tränas för tävling borde det då klassas som doping. Att använda det kombinerat med vila för hästar med ledbesvär är väl superbra om det funkar! Men jag skulle inte vilja trycka i min häst antiinflammatoriskt/smärtstillande, vare sig det är Litozin eller Butta, och sen glatt rida på och konstatera att hästen kändes mycket bättre....

SaraXX

Zandrah skrev:
http://www.naturmedel.org/sidor/litozin_3.html

Här kan du läsa om detta nyponmedel. Det finns källor, referenser till studier på tävlingshästar, samt angivet hur mkt av vad detta innehåller. Där kan du se att det är övervägande C-vitamin.
Dock är effekten i samband med andra ämnen.

Jag vet inte om jag missade något, men en av underrubrikerna på den sidan är "Den verksamma substansen är GOPO". Strax under påpekas att även om pulvret innehåller vitaminer och mineraler så är det inte i sådana mängder att man behöver förändra sitt övriga intag av vitamin- och mineraltillskott. Enligt den källan är det alltså inte C-vitaminet som ger den positiva effekten. Det är också intressant att det är specialodlade nypon som innehåller extra mycket GOPO som används. Inte pulver av vilka nypon som helst.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar