Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fendi skrev:Om du ger din häst glukosamin, vad är du ute efter?. Är det OMEGA 3 fettsyror? Var på kurs med Dr. Gary Potter om tillskott och foder. Han var inbjuden gäst hos John Moore. Han påvisade att det går precis lika bra med Rapsolja! Har provat på hundar och det funkar.
SaraXX skrev:Dom jag känner som ger nyponpulver till sina hästar ger det för C-vitaminets skull. Det är ju nästan lite komiskt eftersom hästar, liksom de flesta andra djur, bildar sitt eget C-vitamin och alltså inte har någon användning för det i fodret .
SaraXX
Zandrah skrev:MEN, om kroppen utsätts för stress, så uppstår en brist av denna vitamin. I samband med till exempel växt, överansträngning, sjukdommar eller skador.
DavidS skrev:Referens tack!
David
Zandrah skrev:Referens?? Behövs verkligen det? Det är väl allmänt känt för alla som hållit på med hästar, att det uppstår brister om inte hästen sköts korrekt, eller lider av någon slags smärta eller stress?
Många vanskötta hästar som kommer hit som lidit brist på det mesta pga olika historia.
Den närmaste referens jag kan ge är i såfall en väl känd man vid namn S. Lindblom, som väl knappast behöver någon närmare presentation.
DavidS skrev:Att hästar kan få brister är jag och de flesta andra överens om, frågan är brister på vad. Efter en snabb genomgång av den litteratur som finns här hemma konstaterar jag att tre böcker anser vitamin C så oviktigt för häst att det inte ens är med. Övriga konstaterar att hästar och de flesta andra tamdjur producerar sitt eget C-vitamin. I "Animal nutrition" konstateras det att de enda "farm animals" som kan behöva ett tillskott av vitamin C är fjäderfä under t ex extrem "climatic stress". I "Hästens näringsbehov och utfodring" Står det att hästar har mycket svårt att ta upp vitamin C i foder och att enda gången man kunnat se en positiv effekt av vitamin C till häst är i samband med omfattande vävnadsskador och operation och då får hästen det injicerat.
Efter vad jag kan förstå av det jag läst får hästar inte brist under annat än mycket extrema förhållanden och då måste vitamin C injiceras. Tillskott av vitamin C i foder kommer alltså inte att ha någon effekt.
David
Zandrah skrev:http://www.naturmedel.org/sidor/litozin_3.html
Här kan du läsa om detta nyponmedel. Det finns källor, referenser till studier på tävlingshästar, samt angivet hur mkt av vad detta innehåller. Där kan du se att det är övervägande C-vitamin.
Dock är effekten i samband med andra ämnen.