Nypon i stora mängder farligt?

G

Gabriel

Har hittat min häst mumsandes i nyponbuskarna två dagar i rad, nån som vet om det kan vara farligt att äta för mycket nypon?

Läste någonstans om nått nyponpulver som skulle vara bra för muskel och ledinflammationer och ha en antioxidanteffekt. Dygnsdoseringen då var 5-10gr/100 kg häst.
Barn och gravida skulle inte äta utan läkares inrådan....

Sv: Nypon i stora mängder farligt?

Min shettis brukar åckså stå vid en nyponbuske och äta. Tror inte att det är farligt.

Mina smaskar också på nypon, och det är inte farligt. Om du märker att magen verkar ta stryk, att hästen blir lös eller liknande, så får du väll dra ner på nyponintaget. Annars tror jag nypon är bra för hästen, och dom tycker att det är gott.

Håller med de övriga. Det är inte alls farligt utan nyttigt. Mycket c-vitamin bl a.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 183
Senast: Sanna4
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Boj
·
Foder & Strö Igår talade jag foder med en stallkamrat. Det ser ju lite annorlunda ut här i Tyskland än vad det gör i Sverige, om man säger så... I...
Svar
7
· Visningar
1 210
Senast: Cinemon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023