Nyopererad katt luktar konstigt???

N

Ninna-Carina

I lördags kom vi hem med vår katt Hugo från Strömsholm. Han hade då legat inne i tre dygn, efter att opererat ut 2,4 m grönt garn ur tunntarmen... Hemma väntade bästa kompisen Mira, trodde vi... Men när Hugo kom in började Mira fräsa och spotta, och sprang sedan och gömde sig. Hon såg vettskrämd ut! Hugo såg mest undrande ut. Han har försökt närma sig henne och "prata" på sitt speciella sätt till henne, men det har hittills inte hjälpt. Har någon varit med om något liknande. Vi har dem nu mest åtskillda och låter dem bara vara tillsammans korta stunder under vårt överinsende. Kan hennes beteende hänga ihop med att han luktar konstigt?

Sv: Nyopererad katt luktar konstigt???

Absolut kan det ha med det att göra, det är inte ovanligt. Jag hade nog "handduksbadat" båda katterna och sedan testat igen.

(Fyll upp en balja med ljummet vatten, droppa i lite kattschampo. blöt ned hela handduken i detta och krama ur noga. Dra den fram och tillbaka genom pälsen några gånger och upprepa sedan med en handduk med bara vatten utan schampo.)

Hoppas det lugnar sig :)

Tack för snabbt svar... så fort de små sjusovarna vaknar så ska de "badas". Vi har tidigare varit så lyckliga över att våra katter varit så otroligt kärvänliga mot varandra, så det skulle vara så tråkigt om det var slut på goset nu...

Det kommer att bli bra när han fått tillbaka sin lukt. Som Reykur skriver så är det bäst att bada båda katterna. Visst kan det ta några dygn, men det där är väldigt vanligt och brukar gå bra.

Var med om exakt samma sak när min hona var nykastrerad. Den kastrerade hanen överföll henne o spöade skiten ur henne :cry: så hon slog av en tand o det låg pälstussar överallt. Nu vad hanen mammas, så han fick åka hem igen. Tänkte inte då på att man kunde "tvättat" av dem lite. :(

Jag tror inte du behöver tvätta katterna med vatten och schampo, det borde räcka om du gnider den nyopererade med en filt eller liknande som har hemmets och den andra kattens lukt, så han luktar "hemma" igen.

När min mammas hankatt var nykastrerad och hemkommen så fräste honkatten någon dag därefter. Jag antar att hon förknippade veterinärlukten med när hon var på djursjukhuset och kastrerades - hon hade väldigt ont efteråt.

Som de andra sa, beteendet är inte alls ovanligt, och de råd du fått är tillräckliga. Bra att du ser upp och låter dem vara åtskilda ett tag.
Du behöver nog inte överarbeta detta här.

Du hade tur att den hemmavarande inte överföll sjuklingen, för sånt händer också om det vill sig illa. Ungefär som nämnt i tråden.
:(

Nu är mina katter bästa vänner igen...:)

Liknande trådar

Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
7 861
Senast: hallonsaft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter