Nylonsele - något att ha ?

cowgirl73

Trådstartare
Jag funderar så på vad jag ska köpa för sele.....
Hade tänkt mig nån i typ 2-2500 krs klassen fårn driveout men vet inte.....

har fått tips om att köpa nylonsele istället....

jag kommer troligen få köpa 2 nya selar, en till en quarterhäst och en till en shetland.

Körningen kommer bli sansad grusväge/skogsvägekörning kanske 2, max 3 gånger per vecka och häst.....med quartern troligen färre tillfällen.

Är nylonsele något att ah ?
Håller de för den typen körning ? Sitter de br< på hästen ?
Något speciellt man ska tänka på när de gäller nylon.....jag får för mig det skaver en del, kan bränna rent av !

Sv: Nylonsele - något att ha ?

Har du provat att söka på nylonsele här på forumet? Tror det kommer upp endel :)

Tre gånger i veckan är ganska mycket (156 gånger om året), då behöver man en bra sele :) Men varför du vill ha nylon vet jag inte, det är inte mycket billigare än läderselarna. Equilex, DriveOut och Selar.se är ställen som har selar i den prisklassen du letar i - i läder (selar.se har även snorbilliga i nylon).

Tre gånger i veckan är ganska mycket (156 gånger om året), då behöver man en bra sele :) Men varför du vill ha nylon vet jag inte, det är inte mycket billigare än läderselarna. Equilex, DriveOut och Selar.se är ställen som har selar i den prisklassen du letar i - i läder (selar.se har även snorbilliga i nylon).

Ja, ok kanske det blir en del fast de som kör, bara kör med sina hästar kör väl dubbelt så mycket tänkte jag :)

Sen blir det nog itne så mycket, kanske under sommaren men under vintern blir det nog inte alls lika mycket, mera ridning då men för shettisen blir det kanske samma....

Det var inte alls priset jag funderade över utan tipset var att de är sååå lättskötta, ingen smörjning, bara torka av "spola" av ;) och att de är mycket lätta att hantera, bära, lägga på osv.....har lite dåliga handleder som ofta blir värk i med tunga saker....

Elly: ska söka så får jag se vad som kommer upp :)

Vi kör med nylonsele från Zilco. Varje dag i ur och skur :) Och till flera hästar! Kommer nog aldrig köpa en lädersele igen! Yes diskmedel och den är som ny igen! Syns inte ens vilka hål som har använts sedan tidigare. Vet flera kuskar som tävlar upp i klasserna som använder nylonselar just av den anledningen att de tål betydligt mer än en lädersele. Bröstan och däckeln är klädd med någon form av ventlilerande plast vilket gör att det kommer lite luft in. Har du en lädersele brukar du få köpa speciella selunderlägg för att skydda selen mot svett från hästen eftersom svetten förkorta livslängden på selen eller göra rent den efter varje användning och smörja. Vår sele kostade ca 10.000:- inklusive frakt mm och den kan nog inte jämföras med en sele som kostar 2000:- (hoppas jag iallafall) Vi har också Ideals Harness läderselar som i stort sett är uppslitna på 3-4 år när vi kör så här mycket i alla väder och inte alltid orkar göra den ren varje dag. Jag är glatt överraskad av passform, hållbarhet och enkelheten när det gäller vår Zilcosele och kan verkligen rekomendera den!

Har även en kompis som har köpt en billig nylonsele som tycker att den är prisvärd och håller bra även om hon kör rätt mycket. På de billiga nylonselarna slits tydligen sömmarna men på vår sele så är det inga sömmar som kan slitas.

Zilco är nog lite för högt pris för mig i dagsläget.
skulle det vara så att jag börjar köra mycket mera så kan det hända jag lägger ner mer pengar på det :)

Jag har precis köpt en begagnad Pfiff standard till quarter hästen, storlek cob.
Han kan nog ha den ett tag hoppas jag sen blir det nog en större storlek.

Till shettisen har jag inte beslutat mig ännu och egentligen är det ju den vi ska köra omedelbart men det kanske blir en billigare variant av nylonsele tillsvidare......

Jag har mailat och frågat and den som finns på selar.se men inte fått svar ännu.
Får ringa om inte får svar snart......

Liknande trådar

Körning JAg har ev på gång att köpa en beg maraton sele som första sele till nyligen inkörd 2 åring. Selen vill hon ha 2500:-för, normalt...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: cowgirl73
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka