Sv: Nylongrimma i transport
Det finns ingen lag som kräver lädergrimma vid transport, och ingen har heller kunnat visa upp papper från något försäkringsbolag som skulle kräva lädergrimma. En av hästvärldens mest segdragna myter...
Det man ska tänka på när man binder upp hästen i transporten är att den
ska komma loss om något händer, man vill inte att den blir hängande i grimman. Därför ska grimman vara av lite klenare modell och helst inte ge brännskador om hästen drar och sliter i den.
Alltså kan en billig nylongrimma med ludd på nacken vara ett utmärkt alternativ. Själv äger jag för tillfället bara en lädergrimma, och den är så kraftig och har så grova (och
få beslag =få svaga länkar!) beslag att jag faktiskt inte tror att den går sönder om något skulle hända, så jag kör med en billig nylongrimma med klena beslag och ett ludd över nacken. Känns mycket bättre än att använda "supergrimman"...
Så man kan inte heller säga att en lädergrimma
alltid går sönder och en nylongrimma
alltid håller. Visst kanske nylon/terylene är slitstarkare i sig, men ofta är det beslagen som brister på billigare grimmor, och det duger väl bra det?
Titta på grimman och använd sunt förnuft!