Nylongrimma i transport

S

Spatt

Hej!
Fick höra idag i stallet att enligt lag är det förbjudet att binda fast i nylongrimma i transport stämmer det har aldrig hört det.

Sv: Nylongrimma i transport

Nej, det finns ingen lag som förbjuder nylongrimma.
Lädergrimma är dock att rekommendera, eftersom en sådan går sönder om hästen skulle kasta sig (en syntetgrimma kan ge brännskador)

Håller med Immer.
Påpekar också att de flesta försäkringsbolag kräver lädergrimma, om du vill ha ut pengar vid ev olycka. Just för att lädergrimman går sönder.

Håller med Immer.
Påpekar också att de flesta försäkringsbolag kräver lädergrimma, om du vill ha ut pengar vid ev olycka. Just för att lädergrimman går sönder.

Visa gärna var det står. Inte i min försäkring i alla fall.
// Linda

Det finns ingen lag som kräver lädergrimma, inte heller i några försäkringsbolags krav som jag har läst.

Det är en gammal myt som cirkulerar då och då, precis som att man inte skulle få köra med övre luckan öppen på transporten eller att ett hackamore skulle kunna bryta nosryggen.

Däremot är det förståndigt att köra hästen med lädergrimma eftersom den ger mindre skador än en nylongrimma.

Delvis KL
det där med öppen överlucka har jag hört, är det ingen lag på det?

Lite OT
Får man ha hästen lös, inte binda upp den i transporten då?

man får köra med öppen överlucka :)
att köra hästen helt lös utan frambom innebär ett stort risktagande om olyckan skulle vara framme.... därimot föl får inte bindas.

vi har utan knot fått ut på försäkringen (2 olika bolag) vid olycka oavsett om hästen haft nylongrimma eller lädergrimma (det har överhuvudtaget ingen frågat efter), men att säga att lädergrimman går sönder stämmer inte heller fullt ut...en av våra stora blev hängandes i sin lädergrimma som inte brast, därimot har nylongrimman brustit. (iofs. billig nylongrimma och mkt. dyr lädergrimma som va tillverkad i råläder och inte pressat läder som billigare grimmor)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ingen lag som kräver lädergrimma vid transport, och ingen har heller kunnat visa upp papper från något försäkringsbolag som skulle kräva lädergrimma. En av hästvärldens mest segdragna myter... ;)

Det man ska tänka på när man binder upp hästen i transporten är att den ska komma loss om något händer, man vill inte att den blir hängande i grimman. Därför ska grimman vara av lite klenare modell och helst inte ge brännskador om hästen drar och sliter i den.

Alltså kan en billig nylongrimma med ludd på nacken vara ett utmärkt alternativ. Själv äger jag för tillfället bara en lädergrimma, och den är så kraftig och har så grova (och beslag =få svaga länkar!) beslag att jag faktiskt inte tror att den går sönder om något skulle hända, så jag kör med en billig nylongrimma med klena beslag och ett ludd över nacken. Känns mycket bättre än att använda "supergrimman"...

Så man kan inte heller säga att en lädergrimma alltid går sönder och en nylongrimma alltid håller. Visst kanske nylon/terylene är slitstarkare i sig, men ofta är det beslagen som brister på billigare grimmor, och det duger väl bra det? ;)

Titta på grimman och använd sunt förnuft!

Påpekar också att de flesta försäkringsbolag kräver lädergrimma, om du vill ha ut pengar vid ev olycka.

Det där är en skröna!

Just för att lädergrimman går sönder.

En sanning med modifikation.
Det är inte alls säkert att en lädergrimma går sönder. En nylongrimma är dessutom lättare att skära om olyckan skulle vara framme.

En bra kniv är däremot viktigt att ha med sig. Gärna modell "balsnöreskniv"
73217924_1.jpg

*Kl*

Finns det något område som är så fullt med myter, okunskap och felaktig information som hästeriet? :confused:
Vad kan det bero på?

Bara i den här tråden ses flera exempel. En orsak kan vara den låga åldern hos många utövare, men det kan ju inte vara hela sanningen. Samma konstigheter återkommer och återkommer, som om man tar till sig något någon på stallbacken säger som en sanning men sedan inte bryr sig om när det dementeras av sakkunniga.

Någon som har en bra förklaring till detta?

LIA

Vad jag vet så har det med försäkringar att göra. Hurvida försäkringen täcker skada vid olycka eller ej.

Jag har nog haft hästar här som hållfasthetstestad de flesta olika grimmor.
Jag kan inte säga att en lädergrimma är svagare än en nylongrimma, tvärt om.

Nylongrimmorna går sönder i spännena och i ringarna, och ger inte alls några brännskador.

Hur ska en grimma överhuvudtaget kunna ge brännskador?

kl och OT men..

Täcker inte försäkringen om man rider med grimma?

En lädergrimma är dyrare och går lättare sönder....
Ibland finns det situationer då vi inte vill att grimman skall gå sönder...(vid tex viss hantering av undhästar)
Det finns hästar som lär sig att rycka sig lös om grimman ger efter... då kan man snacka om problem.

Jag har aldrig varit med om att en nylongrimma gett brännskador...
Det tror jag också är en myt, iallafall väldigt överdrivet!

Och jag har genom åren bara använt nylongrimmor på mina hästar, genom åren har det blivit en hel del hantering båda av mina och hästar som jag haft på träning
Ha en bra fickkniv med så är du alltid redo vid nödsituationer.

Mvh,Kristin

Teorin är väl att den gnids mot huden under hårt tryck, om situationen är sådan.

Någon som frågat tillverkarna av lädergrimmor om dom görs av dålig kvalité för att gå sönder om hästen rycker till? :devil:

Ett upprepat tips till dom som inte vill att deras grimmor ska hålla... Skär delvis igenom remmarna, så har ni det ni eftersträvar. :idea:
Annars vore det väl smartare att försvaga grimskaftet?

Ang försäkringar. Dom har inga synpunkter på detaljer som grimmor etc. Dom ser till helhetsbilden av hanterandet mm.

LIA

Vad jag vet så har det med försäkringar att göra. Hurvida försäkringen täcker skada vid olycka eller ej.

...vilket kan avfärdas vid det här laget, eftersom ingen hittills kunnat visa upp några sådana nedskrivna villkor från något försäkringsbolag. ;)

Hur ska en grimma överhuvudtaget kunna ge brännskador?

Jag har sett en häst som iklädd syntetgrimma försökte ta sig loss i transporten. Grimman höll men hästen fick rejäla brännsår uppe vid nacken.

Sen handlar det så klart om vilken kvalitet det är på syntetgrimmorna. Det finns de som har spännen av plast och de går lätt sönder, medan andra är gjorda för att hålla.

Visa gärna var det står. Inte i min försäkring i alla fall.
// Linda

Det står inte heller i mina papper, men det är vad Folksam kläckte ur sig när mamma ringde dem. Därför har jag trott att det är så.
...Men med tanke på alla inlägg i tråden kan vi väl demolera det vid det här laget...

*kl*

Angående hurvida en lädergrimma går sönder; är inte sömmarna handsydda så bör sömmarna gå. Men det beror säkerligen på andra faktorer också. T.ex. vad som händer. Jag har (hade) en flätat lädergrimma till Honey, i den har hon slitit sönder ett par "flätdelar" (hon har dock ej kastat i panik t.ex.).
Behöver man skära av en rem, upplever iaf jag välskött läder som betydligt lättare att skära i än nylonrem. Om det beror på vana, kniv eller något annat kan jag inte svara på.
Den enda nylongrimma jag haft som gått sönder var en gammal, sliten en vars ring hade börjat ge med sig lite redan från början.

Talar bara utifrån egna erfarenheter, har full respekt för andras åsikter, erfarenhetr o.s.v. ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 432
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II