Nyköpt häst med rasp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 456
M

missan

Gaah! Jag hämtade min nya häst igår och säljaren påpekade då (inte särskilt svårt att se heller... ) att hon har mugg /rasp, men tyckte att det nog inte var så farligt. Väl hemma tvättar, torkar och smörjer jag på fucidin - hydrokortisonsalva. Någon timme senare ser jag att hon på ena bakbenet svullnat mellan kota och hov (muggen sitter runt hela kronan, både fram och baksida).

Idag var hon i hagen och då gick svullnaden ner något, men när hon stått inne några timmar är det tjockt igen... Såren är riktigt äckliga, varar och blöder lite.

Är det läge att ringa veterinären? Ska jag lägga spritomslag? Jag känner ju inte hästen så jag vet inte hur hon brukar reagera!

Tilläggas kan att hon är importerad från tyskland för ca tre veckor sedan, troligen pga foder- och miljöombyten muggen kommit. Hon får probimin from idag.

missan

Sv: Nyköpt häst med rasp!

jag skulle bett veterinären komma ut och ta bakterieprov på muggen och behandla därefter. Det är inte bra att det svullnar och blir lymfangit. Låter som att muggen är vätskande zink är bra det torkar ut. Finns en jättebra salva som heter Effol skin repair, rekommenderar den starkt. Vätskande mugg är ofta mer smärstsamt för hästen och mycket större risk att det leder till lymfangit då det spricker, blir sår och blöder. Fucidin ska inte användas om man inte har tagit bakterieprov och veterinären ordinerat det då risken är stor att hästen blir resistent sedan. Muggen kan ha som du säkert vet många olika orsaker bakterier,svampar,eksem etc

Tack för svar! Har haft en mugghäst förut och provat allt, det enda som hjälpte var fucidin därav det snabba och kanske osmarta beslutet fucidin. Denna mugg kanske som sagt har en helt annan anledning. Ska ringa vet imorrn och rådfråga! Hästen verkar ha ont av det.

Vad tror du om socatyl då? Det innehåller ju zink.

Härligt att vara hästägare igen!

ja socatyl kan säkert hjälpa, minns dock inte exakt vad den salvan mer innehåller var några år sedan jag använde den. Bra att du ger probimin. Om du inte får bukt på muggen/raspen kanske du behöver göra en större utredning ta blodprov och kolla upp immunförsvaret mm. men vägen dit är ju ganska lång, blodrov tar man ju inte så fort hästen får mugg. Nu är tyvärr vädret perfekt för muggen vilket inte gör det lättare precis. Mugg kan ju också vara en sorts allergi/eksem. Hoppas du får bukt med muggen. Om din häst är mycket svullen så kanske h*n behöver antibiotika. Kul med ny häst!

socatyl är en pencillinsalva, men har för mig att den bytt namn.

just det ja...är det inte den salvan som inte går att få utskriven längre?
missan:
annars finns det en salva som heter benestermycin stavas? som ska vara bra den är också receptbelagd. Går också att köpa vanlig zinkpasta på apoteket. Speciella zinkomslag som man använder till kor skall också vara bra.

Japp nu minns jag hur det är att vara hästägare.... man oroar sig hela tiden! ;)

Jag är tämligen säker på att muggen kommer från obalans i magen, hästen är något nervöst lagt och har inte velat äta fullt ut dessa dagar. Dessutom är hon nyligen importerad med foderbyten etc som följd. Känns som att jag mest hoppas på att magen hinner komma iordning (då löser sig säkert muggen sig allt efter) INNAN hon åker på lymfangit.

Svårt att veta när man inte känner hästen.

Ang hage så har hon privilegiet att några dagar nu gå i en helt lerfri hage, tills hon släpps med de andra i lerhagen. Därav känns det som att om jag inte hinner få muggen att vända tills dess så blir det svårare..

minns jag inte helt tokigt så går den fortfarande att få utskriven, men under "nytt" namn. ungefär som det blev med nelexen som blev lotagen.

missan. det finns många olika pencillinsalvor som brukar fungera bra på mugg/rasp men dom är receptbelagda. vi har vid behov använt streptocillin eller juvenesta i kombination med jodopax och om hästen varit kraftigt angripen/svullen våt/varmt omslag. det efter veterinärernas förslag.

för att sedmera skydda mot väta och smuts så har vi efter jodopaxtvätt och luft torkning lagt på en receptfri salva (som oxå innehåller zink) som heter inotyol. finns på apoteket för knappt en femtio lapp tuben. den är så fuktavvisande/skyddande att den håller en hel dag i hagen och knappt går att tvätta bort. men glöm inte "värma" tuben. ligger den kallt så är det oehört svårt att "klämma ur" något :angel:

Tack för svaren!

Jag har socatyl hemma, dock har den några år på nacken så jag får kolla om den fortfarande är brukbar.

Har använt fucidin två dagar nu och hästen har blivit värre /mer svullen och öm, så nu lägger jag ner det projektet. En i stallet menar att vinäger är det överlägset bästa (finns ju iofs otaliga tips om mugg...)

Ska jag linda benen på nåt vis om jag använder socatylsalvan?

nej det ska man inte då socatylen torkar och blir som en hård skorpa där den laggts på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka