Nykastrerad och utevistelse?

T

Tarzan

Här sitter vi med en nyligen (onsdags) kastrerad 6-mån honkatt. I veterinärens skötselråd står att hon ska hållas inomhus i 10 dagar och idag när det är dag 3 och vi har redan tröttnat. Idag kissade hon i vår säng...:eek:

Varför ska hon vara inne i hela 10 dagar? Kan det spricka upp? Hur gör man med ladugårdskatter i så fall?

Skulle det vara ok att hon går ut och kissar (vid så här risigt väder brukar hon inte vara ute så länge ändå)?

Kan man sätta ett vanligt plåster på och så kanske hon kan vara ute en liten stund med det?

Kanske helt dumma frågor, men om jag bara förstår varför hon ska vara inne så skulle det vara lättare att genomföra. Eller om ni tycker att det låter länge... Jag saknar erfarenheten.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Är det inte för att det är risk att det går upp om de drar ett race upp i ett träd eller så. Vad jag förstod när vi kastrerade vår så kunde de inre stygnen gå upp utan att de yttre gjorde det och det var inge bra alls. Men jag har för mig att vi inte heller stod ut 10 dagar...
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

När jag kastrerade min hona fick jag inga såna rekommendationer alls. Fick en tratt hon skulle ha på OM hon började tvätta onormalt mycket på såret. Denna tratt användes inte. Jag höll henne inte inne överhuvudtaget. Inte mer än den tid hon själv inte ville gå ut. Det tog ju ett tag innan hon var tillräckligt pigg. Men tror om jag inte minns fel att hon gick ut redan första kvällen. Tror att hon automatiskt tar det lugnt när hon är sydd o inte gör stora utsvävningar. Men observera att detta gick bra för min kisse o jag har ingen aning om ifall jag gjorde nåt fel.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Låt katten vara på begränsad yta tills hon kan gå ut igen. Gå ev. ut med henne i sele om inte selen ligger emot såret.
Såret kan gå upp om hon blir skrämd och drar en raid upp i ett träd.

Med mina stallkatter har jag gjort så att de har fått vara i pannrummet tills de kan gå ut igen så även "ladugårdskatter" ska hållas inne.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Har hon en krage får hon inte gå ut, det är lätt hänt att hon fastnar då. Det optimala är ju att hon är inne men om ni kan låta henne gå ut i sele/under uppsikt korta stunder skulle jag säga att det är bättre än att hon blir jättestressad inne.

Anledningen till innevistelse är dels för att minska risken för att såret spricker upp vid alltför häftig aktivitet, minska risken för infektion samt för att kunna hålla katten under uppsikt. Har katten krage är det dessutom risken att fastna.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

*kl, svarar alla*

Tack för era synpunkter. Hon har ingen tratt alls och utifrån ser såret fint ut med 3 stygn. Hon känns som vanligt, förutom att hon känns rejält uttråkad. Vi får försöka stå ut ett tag till känns det som. Sedan kanske hon kan följa med oss och hämta posten för hon brukar följa oss.

Vi vill ju inte att hon ska bli helt mentalt knäckt på att vara inne i 10 dagar, men det kanske inte är någon risk för det.

:bow::bow:
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Om det blir en infektion i såret så kommer inte det dag ett eller två, utan snarare dag tre eller fyra, om inte senare.

Kanske ta ut katten i sele en stund så hon får se lite av omvärlden?

10 dagar tror inte jag behövs, men jag skulle åtminstone vänta en vecka med att släppa ut henne.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Följdfråga...

Nedanför såret (såret är ca 2-3 cm stort) har det blivit lite brunröttblått - jag tolkar det kanske som ett blåmärke (ca stort som en golfboll i radie). Kan det vara ett blåmärke (tänker mig hur magen sett ut på en bekant som gjorde titthåll) eller bör jag bli mer orolig?
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Du ska åtminstone hålla katten inne en vecka efter kastrationen. Anledningen är att bukväggen inte bör utsättas för några påfrestningar förrän den börjat läka - risken om katten t ex hoppar ner från ett träd är att hon får bukbråck och måste opereras om.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Varför skaffar man djur om man inte är beredd på eventuella problem vid vissa saker som sjukdomar etc. Jag har kastrerat alla mina innekatter och skulle aldrig i livet ens komma på tanken att gå emot veterinärens råd för eftervård. Är så trött på folk som så fort det tar emot lite tar den enkla vägen. Speciellt då det gäller katt, för just att det bara är en katt. Hon är nyopererad att hon kissar i sängen eller på nåt annat olämpligt ställe kanske inte är så konstigt. Om du genomgår en operation och får anvisningar av läkare vad du får göra och inte göra inom en viss tid gör du tvärtemot då också? Fast skillnaden är ju att du känner hur ont det gör eller om något är obehagligt. Djuren gör det dom är vana och göra oavsett. Dom tänker inte på konsekvenserna. Det är vi som ska tänka åt dom. Men visst kasta ut den du. Kan ju skaffa en ny, dom får man gratis.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Trevligt inlägg.....:(
Tror snarare att TS tänker på katten... Hade h*n stuntat i den så hade h*n troligtvis inte skickat frågan...
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Trevligt och trevligt. Var inte menat som det heller. Hade h*n tänkt på katten hade h*n inte ens frågat.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Klart h*n hade! H*n kanske är orolig för katten när h*n ser att katten är orolig!
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Sandy-76 det var hemskt vad mina frågor verkar irritera dig.:confused:

Precis som MarieJ skriver (tack för att du förstod mig och skrev det:love:) så vill jag veta VARFÖR. Jag tycker att det är lättare om jag vet mer om något för att veta hur jag ska förhålla mig. Alla kan ju inte ha haft katt sedan barnsben, nån gång är ju den första...

Kanske helt dumma frågor, men om jag bara förstår varför hon ska vara inne så skulle det vara lättare att genomföra. Eller om ni tycker att det låter länge... Jag saknar erfarenheten.

Det är väl också det som är poängen med att rådfråga andra (Buke i det här fallet), att man lär sig och därmed slipper GÖRA fel?

Tack för all bra information:bow:
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Jag hör nog till den absolut sämsta sortens kattägare.

När mina små kastrerades för en månad sen fick jag stränga order om att de skulle ha tratt i 10 dagar. Jag provade faktiskt när jag kom hem men tratten åkte av efter ca 30 sek. Jag fick fruktansvärt ont i hjärtat när jag såg paniken hos katterna. Katterna fick även gå ut dagen efter och klättrade även i träd nån dag senare. Jag vet att jag tagit stora risker men katterna förstår inte varför deras liv helt plötsligt ska begränsas till olidlighet och jag har haft tur denna gången, allt har gått bra.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Om katten själv hade fått välja hade den sannolikt inte låtit kastrera sig alls... Jag kan inte se att det är försvarbart att äventyra läkningen efter en operation med motiveringen att katten inte färstår bättre. Den lär knappast begripa varför tarmen fastnar i ett hål på magen heller.

Att ta av tratten är ok om katten lämnar såret ifred. Men att låta den springa ut med ett oläkt sår och icke sammanlödd bukvägg är korkat.

Tratt är ett måste om katten har ett sår som den inte låter vara ifred. Bättre med snabb läkning än sårkomplikationer, serom, infektioner osv som tar lååång tid att läka ut. Med tratt, dubbla tiden.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Håller med. Är relativt säker på att om det gällt en häst som hade ett större sår och blivit ordinerad boxvila pga det så hade man följt det. Men en katt är ju bara en katt...
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Jodå, jag vet att jag är oansvarlig och egentligen oerhört egoistisk. Kastrerar bara för min egen bekvämlighet och är så blödig att jag inte klarar av att se en ynklig katt i tratt. Nu gick det bra denna gången men hur blir det nästa gång.....?
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Håller med. Är relativt säker på att om det gällt en häst som hade ett större sår och blivit ordinerad boxvila pga det så hade man följt det. Men en katt är ju bara en katt...

Det fetstilta tror jag inte ett ögonblick på är orsaken. Hade det "bara" handlat om en katt så hade jag inte haft problem med att sätta tratt på den och i så fall hade jag nog inte brytt mig om att kastrera eller vaccinera heller för den delen.
 
Sv: Nykastrerad och utevistelse?

Så att du kastrerar den är en ursäkt till att precis efter ingreppet utsätta dom för riskerna för infektion och att såret spricker upp?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 177
Senast: moster_punk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp