Nyinridna hästar

G

Galathea

Vore roligt att veta hur ni med nyligen inridna hästar lägger upp er "träning". Hur kan en vecka se ut för er? När började ni rida in och hur långt har ni kommit? Hur fort går ni framåt? Vad har ni för framtidsplaner? :) Jag ska själv just till att köpa en 3-årig arabkille (f: -02) som är inriden innan sommaren men som gått på bete fram tills alldeles nyligen. Ska bli så roligt! :bump:

Sv: Nyinridna hästar

Först var det då korta ridturer (enbart ute)sen längre och längra.Alltid longering innan för att få av buset..Mkt omväxling.Promenader ,uteritte,trav och nu mkt snabbjobb på järgers och så

Har själv en arabkille som är 4 år.Han blev inriden i somras så han är inte alls riden speciellt länge.Jag tränar honom varannan dag med åtminstone 1 dag från backen.Ridturerna brukar vara ca 1 tim och i början var det mkt skritt men allt eftersom skritten blir bättre lägger jag in mer trav.Jag tror på att man vinner i längden om man bygger en bred grund,dvs om man har bra skritt på hästen blir allt annat mkt lättare.Så vi galopperar i princip inget än,han kan galoppera men vi koncentrerar oss nu på skritten och traven sen tar vi galoppen.

*kl*

mitt treåriga vblsto går varannan dag, försöker varva longering, ridning och tömkörning (har förvisso bara tömkört henne en gng hittills). 15-30 minuter för att hon inte ska bli uttråkad och spänd. hon (vi) har lite problem med höger varvet, plus att hon har börjat dumma sig en massa nu. men hon ska ut och skrittas så mkt som möjligt i skogen nu tänkte jag...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar