Nyinriden sexåring

R

Rebecca_R

Har precis fått hem en oinriden sexåring, eller nu är han inte oinriden iofs.
har ridit ca 10ggr ggr och det går fantastiskt bra.
men nu till frågan.
Hur skulle ni gå tillväga med en sexåring, skulle ni ta det lika långsamt och försiktigt som med en treåring eller skulle ni köra på?
Jag har stor erfarenhet av inridning då jag jobbat som beridare men det äldsta jag red in var 4åringar.
Så nu vet jag inte riktigt hur bästa sättet är.
Många säger ju "den är sex, kör på bara"
Men visst att han är mer färdig i kroppen osv, men huvudet måste ju faktiskt oxå hänga med annars kommer jag säkert få ett rejält bakslag.
Och detta med formen, ska man rida i lika låg form som på en treåring eller ta upp den liten?
Skulle ni rida lika "lätt" som på en treåring eller skulle ni börja sitta ner lite direkt?
För dom sexåringar jag har haft har vi ju suttit ner på endel men dom har även varit ridna tre år vilket är en stor skillnad på tio dagar.

Så hjälp mig nu och kom med era åsikter då jag är lite förvirrad och har lite beslutsångest med hur jag ska gå tillväga
:bow::bow:

Sv: Nyinriden sexåring

Jag har tidigare (och mina kompisar har gjort likadant) gjort så här(både på ponnyer och stora hästar)
1 dagen tömköras, 2:a dagen ridas, 3.e dagen ridas ut i skogen(lufsa), sedan vila 1-2 dagar, sedan jobbas 3 dagar till osv.
Sedan jobba honom fram till runt mitten av Nov-där han får vila och smälta allting i ca 1 månad eller lite mer. Sätta igång sen runt början/mitten av Jan -då backa bandet lite granna(inte börja där ni har slutat) sedan jobba 1½ månad på samma vis som tidigare. Sedan lägger du upp 4 dagar -1 dag vila- sedan 3 dagar- 1 dag vila- sedan 4 dagar. osv.
Sedan kan du ju köra på 5 dagar-2 dagar vila.
Lägg in vila när du känner och ser att nu e de nog dags för han att få vila en vecka eller två-eller mer.
Ja alltså jag Tror att du innerst inne vet egentligen.
Du ser och märker ju när han e trött i både kropp och huvud.

Rid i unghästformen ett tag till tycker jag, den du red i sist jag såg dig rida han, han orkar inte högre nu. Men efter nån månad tycker jag att du skall varier formen, att rida låg i början sedan höja den lite granna ett tag(ngr minuter bara) ,sedan sänka den,sedan höja den lite igen ngr minuter, sedan sänka den igen osv.under passet.
Men rid han hellre i låg korrekt form lite längre än börja för tidigt med att höja formen för fort- det tar mer än vad man tror på deras ryggar.
Prata med din tränare- tror han kan hjälpa dig riktigt bra med det.;)

Jag skulle rida den som en 3-åring. Den har ju inte mer ridmuskler för att den är 6-år. Man ska ju inte sitta ner på en hästrygg som inte har några. Ta det försiktig så att hästen håller länge:)

Jag har också fått en sexåring hit som bara är riden i max 10 veckor. Jag ser den som en treåring muskulärt, sen är den ju mognare i huvudet.

Jag hade inte fokuserat så mycket på åldern, fokusera på individen istället. Känner du att det kan vara bra att ta det lungt så ta det lungt, känner du att du kan trampa på så gör det.
Ang formen så hade jag nog personligen börjat med en lägre form och sakta men säkert plockat upp den, men det är ju så där också att du får känna dig fram vad som passar hästen.
Självklart samma sak med lättridningen/nedsittandet, jag hade testat mig fram och när jag fått lite stabilitet i det hela hade jag nog satt mig ner...
Sådant där är så svårt, men det hadlar ju om en fingertoppskänsla som man inte kan lära sig att ha genom att läsa en bok, men jag tror att det kommer gå bra för dig :)

Hästen är sex år, men kroppen måste hinna med att byggas upp sakta för att orka den ökade belastningen. Korta pass varannan dag som med en treåring är mitt tips. Glöm inte vilopauser, ibland några dagar helt ledigt, ibland kan de behöva ett par veckor för att hinna med mentalt.
Jag rider en nyinriden häst som en nyinriden häst oavsett ålder. Dvs rider lätt, ger vila osv. Dock inte lika långa vilor som en yngre som cäxer mer. Plockar inte upp formen, den kommer upp med styrkan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30