Nyimporterad islänning

H

Humle

Vi får hem en islänning om några veckor. Är det ¨någon som har tips på hur man bäst "sverigetränar" hästen? Hur ska vi vänja hästen vid oss, vid träd och hjälpa hästen komma över den långa resan?

Sv: Nyimporterad islänning

Resan tar hårt på hästarna. Säkert olika mkt från häst till häst. Ta det väldigt lungt första tiden. Bekanta dig med hästen och promenera innan du börjar rida. Det är ju bra att det hunnit bli svalare nu. Jag fick hem min häst i slutet på Juni, och hon hade lite jobbigt med värmen. Min häst reagerade inte alls på varken träd, stora hästar eller något annat.Men jag har även hört om dom som blivit osäkra i början.
Första veckorna fick hon klåda. Jag blev lite orolig :cry: men det var antagligen pga stressen med flytten, foderbyte mm. Det gick över sen.
Lycka till!

Inte bara att ta det lungt hade jag gjort. Jag hade låtit hästen gå på vila direkt när den kommer, bara låta den gå och vara häst och vänja sig vid sitt nya land. Kanske i ett par veckor upp emot någon månad beroende på hur hästen verkar ha tagit resan.
Jag har sett hästar som inte blivit sig själv förrän efter nästan ett år i sverige.
Så mitt råd är ta det riktigt lungt och i hästens takt.

Hej,

Först och främst så ska hästen vila såklart som de andra har skrivit. Sen kan du börja promenera med den runt i sin nya omgivning,¨låta den bekanta sig med allt nytt på gården.

Börja sedan med markarbete och longering så den accepterar sin nya ledare. Och ta korta ridturer i början så ni vänjer er bra vid varandra och inga fel uppstår, det är lätt att den kan känna sig osäker.

I början kan det gå väldigt bra, men sen kommer chocken för många, även för mig & min systers häst. så har bra erfarenhet av detta. När dom märker efter ett tag att dom inte är på Island längre, (det kan ta några några veckor innan dom märker detta) så kan dom bli en helt annan häst!!

Dom kan bli vilda, rädd, skena iväg med en, inte ens låta en ryttare sitta upp m.m.m.m. om detta händer bli inte rädd för vad du köpt för en häst, utan börja om ifrån början.
Dvs håll på med hästen MYCKET ifrån marken, klappa, klia, visa att du inte är farlig för den. "Gosa" med den mycket och börja sedan med ledarskapet igen. Och sitt upp & kliv av igen osv. Inte stressa fram något utan det får ta den tid det tar. Rid aldrig på en spänd häst, är han spänd så hoppa av och longera lite innan osv, annars kan det lätt hända att han ser ridningen som något farligt eller obehagligt och då kan det bli värre.

Ett exempel: Min häst var jätte lugnt & fin när han kom, men sen efter några veckor blev han ilsk, gick inte att fånga i hagen, man fick inte sitta upp på han osv. Med träning gick detta bort & nu är han en cool lugn häst, som aldrig skulle göra nånting dumt. En underbar kille med andra ord.
Syrrans häst skenade så fort hon satt upp efter några veckor, var också lugn som en filbunke i början...Hon håller på att träna detta nu med bra framsteg, men man får ta sig tiden och en dag i taget helt enkelt.

Hoppas att inte detta händer dig, men vill bara berätta att detta är väldigt vanligt! Och du ska absolut INTE ge uipp, för det är endast Sverige chocken som kommer och den går över med tid & träning :d

LYCKA TILL :)

Det är nästan alltid lika med en ny häst med först en "smekmånads" period och sedan en svacka innan det blir mer normalt.

En sak som många gör sällan är som Gauti skrev att ut och gå med sin häst. Blev förvånad hur få som verkligen gör det då jag alltid gjort det. När jag jobbade med travare hos bla en proffstränare promenerade man speciellt de som var i tuff träning. Då kunde man gå ut i skogen över stock och sten i kanske 40 min eller ta med några hästar när man skulle gå till macken och köpa kvällstidningen. Bara för att de skulle få göra något annat. Med mitt blivande sto började jag träna min egen kondition och vi var ute på joggingrundor (började träna i rask skritt).

Promenera med hästen är ett perfekt sätt för hästen att lära känna dig som ägare, utan stress.

Roligt att fler gör det.
Jag fick tyvärr höra av en tränare när jag fick hem mitt sto, samma tränare som också sålde hästen till mig, att jag var "löjlig" som gjorde just detta. (Inte min tränare...)
Jag lyssnade inte på det, utan gjorde som jag tyckte och jag promenerar fortfarande med alla mina hästar vid behov!
Skönt för även för mig!

Lycka Till!

Jag får också hem min pålla om ca en vecka. Kommer de med samma flygplan kanske?

Min plan är att först låta henne vila i några veckor, besöka henne i hagen och bara säga hej, klia lite och gå igen. Sitta i hagen och bara vara med henne. Kanske ta med en borste ut och borsta lite.

Sedan träna lite ledövningar, gå, stanna, kom, vända, flytta fram- och bakdel. Bara umgås. Ta en promenad ihop, titta på allt konstigt hon aldrig har sett. Ta det mycket lugnt och den tid på oss vi behöver för allt. Känner jag en vacker dag att nu hoppar jag upp, då gör jag det, men vi tar allt i den takt som känns bra för båda.

Jag tänker som så att jag börjar om lite från början med henne.

OA

Jag tror att hästarna är lite i chock den första tiden med ny ägare och nytt stall. Ibland med jobbiga resor bakom sig. Det är därför de är så lugna, de är inte riktigt "där". Sedan börjar de vänja sig vid sin nya omgivning och då kan det hända grejer. Därför är det nog bra att ta det väldigt lugnt och lära känna varandra.

OA

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
260
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar