Sv: Nyimporterad islänning
Hej,
Först och främst så ska hästen vila såklart som de andra har skrivit. Sen kan du börja promenera med den runt i sin nya omgivning,¨låta den bekanta sig med allt nytt på gården.
Börja sedan med markarbete och longering så den accepterar sin nya ledare. Och ta korta ridturer i början så ni vänjer er bra vid varandra och inga fel uppstår, det är lätt att den kan känna sig osäker.
I början kan det gå väldigt bra, men sen kommer chocken för många, även för mig & min systers häst. så har bra erfarenhet av detta. När dom märker efter ett tag att dom inte är på Island längre, (det kan ta några några veckor innan dom märker detta) så kan dom bli en helt annan häst!!
Dom kan bli vilda, rädd, skena iväg med en, inte ens låta en ryttare sitta upp m.m.m.m. om detta händer bli inte rädd för vad du köpt för en häst, utan börja om ifrån början.
Dvs håll på med hästen MYCKET ifrån marken, klappa, klia, visa att du inte är farlig för den. "Gosa" med den mycket och börja sedan med ledarskapet igen. Och sitt upp & kliv av igen osv. Inte stressa fram något utan det får ta den tid det tar. Rid aldrig på en spänd häst, är han spänd så hoppa av och longera lite innan osv, annars kan det lätt hända att han ser ridningen som något farligt eller obehagligt och då kan det bli värre.
Ett exempel: Min häst var jätte lugnt & fin när han kom, men sen efter några veckor blev han ilsk, gick inte att fånga i hagen, man fick inte sitta upp på han osv. Med träning gick detta bort & nu är han en cool lugn häst, som aldrig skulle göra nånting dumt. En underbar kille med andra ord.
Syrrans häst skenade så fort hon satt upp efter några veckor, var också lugn som en filbunke i början...Hon håller på att träna detta nu med bra framsteg, men man får ta sig tiden och en dag i taget helt enkelt.
Hoppas att inte detta händer dig, men vill bara berätta att detta är väldigt vanligt! Och du ska absolut INTE ge uipp, för det är endast Sverige chocken som kommer och den går över med tid & träning
LYCKA TILL