Nygravid och så mkt frågor

R

roosa

En (för nu) anonym bukefalist kan inte hålla sig längre utan måste starta sin första gravidtråd!!!! :D :D :D

Det är så mkt tankar som snurrar och frågor man har. Samtidigt som man inte riktigt har förstått detta ännu.

Först och främst vet jag inte riktigt vilken vecka jag är i. Fick göra en undersökning förra veckan vaginalt där doktorn kände på livmodern. Då sa hon attt det var 6-7v. gånget. Så nu är det ca 7-8 v. då :D Hur säkra är sådana undersökningar?

Fått kallelse till ultraljud nu också. Spännande, då kanske man äntligen fattar att man har någonting i magen :p. För än så länge går jag på precis som vanligt och har bara berättat för mina föräldrar och svärföräldrarna (som skvallrade till sambons syskon). När började ni berätta för vänner och bekanta?

Och när ska man berätta på jobbet??? Känns för tidigt ännu, men man vill inte vänta för länge hellere då kanske de tror att man försökt dölja det av ngn anleding. Det är jobbet som ger mig mest huvudbry och som gör att jag inte riktigt vågat börja njuta av tanken att få barn ännu...

Sista frågan för nu, det kommer komma mera :D. När börjar man se på magen att man är gravid? Jag tycker min har börjat puta ordentligt, men är bara i vecka 7-8. Är man kanske mest svullen bara i början? Är mest orolig för att jag är längre gången än vad doktorn "kände".

Så ja, nu har ni ngt att bita i!
Om ni gissar vem jag är snälla skicka ett pm i så fall, vill gärna vara anonym ett liitet tag till! :laugh:

'

Sv: Nygravid och så mkt frågor

Hej och grattis!!!

Jag och min man berättade för familj och några vänner så fort vi fick veta, då var jag i v.5!
Jag tycker gott man kan berätta så tidigt så möjligt, varför hyscha om det! Skulle man få missfall så är det väl bra om folk vet varför man mår dåligt och är ledsen!

Jag berättade för min chef veckan efter! Det var nödvändigt eftersom jag utsätter mig för endel risker i mitt arbete och hon fick också en möjlighet att tidigt planera inför sommaren med vikarier etc.

Jag var också tvungen att berätta för några kollegor så att dom förstod varför jag kanske inte mådde jättebra hela tiden! Jag var vansinnigt trött!

Och jag tyckte min mage putade ut ungefär v.7-8 också, jag kände mig svullen väldigt tidigt! Min man sa att det inte syntes, men jag upplevde mig jättetjock!

grattis:)

vi berättade tidigt runt v 6 men bara för våra föräldrar. ifall att någonting skulle hända och slippa förklara då.
likadant på jobbet ifall något skulle inträffa....
undersöknigarna brukar stämma rätt så bra då man fram till runt v 20 växer lika mkt sen är det indviduellt från bebis till bebis:)

jag blev lite svullen runt v 6-7 någon gång men fick förklarart att det är hormonerna som påverkar, svullnaden gick ner ca 1-2 veckor efter det. i v 14 började det synas litegrann och då märktes de att de var magen som växte
26540169.jpg

v.16
26540195.jpg

v.26
26455826.jpg

v.38
26540071.jpg

Grattis :bump:

Jag berättade för min förman i v.7 eftersom jag svimmade då. Jobbade som slaktare så de var både tungt och med vassa knivar så de var bättre att jag fick ta det lugnt.

Sen berättade jag för mina närmsta kollegor allt eftersom, min kvinnliga kollega fick veta direkt efter inskrivningen sen var de vissa som det gick ända till v.20 då de undra varför jag jobbade halvtid.

Jag såg på min mage innan jag testade att jag var gravid, men för alla andra tog det olika lång tid innan det märktes. Minns att på valborg (måste varit i v.4-4½ månaden eller nått) så var det en av våra kompisar som försiktigt sa till en annan kompis "Du, har hon blivit lite tjock?"

Vecka 6
phpjaorg2.jpg

Vecka 14 resp 18
phpjwkmup.jpg

Kring v.20 började de sätta fart.
Vecka 20
phpvkimfi.jpg

Jämförelse igen (Jag testade + den 20/2 och sen är den andra bilden 23 veckor senare)
phpsfydkk.jpg

Vecka 35
phpjaannq.jpg

Senast ändrad:

Tack för så mkt fina svar!

Ja min mage putar nog mer i mitt huvud än vad den egentligen gör :D. Kan ta en bild och lägga in sen kanske! Men känner också att jag är lite svullen och gasig så det är nog mest det.

Förresten, är det vanligt att man inte får några som helst graviditetstecken? Så som illamående eller så? Jag kände att brösten ömmade för några veckor sedan, och jag är lite trött. Men annars mår jag precis som innan!
Eller kan det komma mer "besvär" senare? (nu menar jag alltså tidiga tecken i fraviditeten).

Därför jag nog inte riktigt fattat det, eftersom jag verkligen inte kännt av det! :idea:

Ja det kan komma senare, eller inte alls.

Jag svimmade som sagt en gång, blodtrycket gick ner snabbt i perioder speciellt i början. Fogarna fick jag problem med i v.12 och blev sjukskriven. Men jag mådde aldrig illa eller fick carving (heter de så?) efter något speciellt. Var rätt trött i perioder oxå å fick åka hem vid 22 tiden från festerna och sova 1-2 timmar och sen komma tillbaka när alal blivit sådär skitsnygga och runda under fötterna!

Jag kände på en gång när jag blev gravid, var ungefär som att åka på magsjuka. De första veckorna kunde jag bara äta nyponsoppa, allt annat kräktes jag av. Brösten gjorde sjukt ont och jag kunde somna vart jag än satt mig. Den första jag berättade för var såklart sambon, sen fick mamma veta de i vecka 6 ungefär. Jag väntade till vecka 13 med att berätta för svärmor och kompisar och arbetskamrater.
Nu i vecka 14 mår jag inte lika kaftigt illa, mest bara på morgonen, men framåt kvällen brukar jag få magknip så att det spänner (nånting vill tydligen bli större), men nån mage kan man inte se än. Folk ser bara att jag har gått ner i vikt :crazy:.

Var glad att du inte känner så kraftiga tecken, du kanske får en sån där graviditet där det strålar om dig ;)
Själv känner jag mig bara som ett vrak.
Lycka till!!//Madde

Jag blev inte illamående, däremot galet trött, vilket har ledde till att jag blev lite deppig!
Detta har blivit bättre nu, är i v.20!
Fast jag har ännu inte känt att det "strålar" om mig!
Jag har mest känt mig fet, ful och äcklig... :(

jag har inte haft ett enda "graviditetssyndrom" inget illamående, inga spända bröst, inget ryggont, inga hemska foglossningar osv, har nu med 2 veckor kvar förutom lite svårt o sova hela nätter bara lite ont i bäckenet men inget som är jättejobbigt, utan snarare bara lite värk som känns som en barbackatur eller ridit i en hård sadel, när man kan få lite ont i sittbenen..
har verkligen haft en drömgraviditet :)

jag har inte haft ett enda "graviditetssyndrom" inget illamående, inga spända bröst, inget ryggont, inga hemska foglossningar osv, har nu med 2 veckor kvar förutom lite svårt o sova hela nätter bara lite ont i bäckenet men inget som är jättejobbigt, utan snarare bara lite värk som känns som en barbackatur eller ridit i en hård sadel, när man kan få lite ont i sittbenen..
har verkligen haft en drömgraviditet :)

Precis så är det för mig hittils, känner absolut ingenting. Hoppas det får fortsätta så också, som för dig :D.

Tyckte bara det kändes onormalt att inte känna någt speciellt alls. :eek:

Nu har jag fått tid till ultraljud iaf, då kanske allt känns mkt "verkligare".
Det blir ju i ca v 18. Jag vill helst vänta till efter det innan jag berättar på jobbet, är det för sent?? Det är ett stort företag och jag vill gärna komma med mina fulla planering när jag berättar. Så jag vet förlossningsdatum och så. Men känns samtidigt taskigt att inte berätta förrän då. Vad tycker ni??

Vill börja med att säga grattis!:laugh:

Jag är också en av de lyckligt lottade som haft en drömgraviditet. I början på graviditetet ömmade brösten, och det var det som gjorde att jag började misstänka att jag var gravid.

Det enda jag märkte av "problem" var att under de första 16 veckorna var jag konstant hungrig, och jag var trött. Men båda grejerna försvann ju längre in vi kom i graviditeten.

Jag mådde illa två mornar men kräktes aldrig, fick inte foglossning men hade lite känning i slutet och gick inte upp mycket, 13 kg. Promenerade varje dag till och från jobbet! Så absolut att man kan ha en graviditet utan att ha det för jobbigt :)

Berättade på jobbet i vecka 13 tror jag, just för att vi ville gå över den första kritiska perioden där missfall kan inträffa. Familjen visste innan, från vecka 8. Känn efter vad som känns bra för dig, men jag hade valt att vänta. Men jag hade inte väntat så länge som till efter UL, när de vet mer exakt datum. Däremot så väntade jag till efter inskrivningen, så jag hade ett ungefärligt datum...

Vad kul!
Grattis!

Ultraljudet är jättehäftigt!
Det är en härlig känsla när man ser sitt barn första gången

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12+6 och jobbar som undersköterska i äldreomsorgen. Jag har sen vecka 8 fått ont när jag jobbar. Det drar och...
Svar
12
· Visningar
3 716
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka