Nygammal sele - behöver era råd!

T

tussa

Plötsligt hittade jag min morfars gamla "kyrksele", precis när jag börjat tömköra min unghäst så smått. Selen är hel, smidig och i stort sett komplett (ett dragläder ej original) - MEN passar den???

JJag är medveten om att lokorna elller kanske snarare bossorna är för stora, lokorna skullle väl helst sitta högre upp liksom? Men bossorna är avtagbara och visst borde man kunnna få ett par nya tillverkade för attt passa just denna häst?

Jag behöver era kunniga råd och synpunkter på hus jag kan anpassa denna sele till min lilla häst!

(På bilden är det pållens första dag med baksele, han BRUKAR inte se ut som en banan i ryggen...)
bullsele.jpg

En bild till

Sv: Nygammal sele - behöver era råd!

En sak när det gäller bakselen... Jag vet att den inte ska fästas i ringen där den sittter på bilden. Men då ser ni hur lång den är och om den ev. behöver kortas.
Hoppas verkligen på er hjälp!
tack från tussa o Bull

Du kan visst fästa bakselen i dragringen, det gör man när man kör brukskörning, i alla fall där jag går och lär mig! Men bakselen ska inte ligga mot rumpan när hästen inte bromsar. Lagom är en tvärhand emellan när hästen är i drag, ta tag i bakselen och dra den bakåt när du mäter.
Det ser ut som om både bukgjord och däckelgjord hänger lösa, är det så? Däckelgjorden ska vara spänd något lösare än en sadelgjord. Bukgjorden så lös att man får en tvärhand mellan den och magen undertill.
Svårt att se, men är det tre gjordar på selen? Det har jag på finselen jag köpte i höstas, vet inte varför :confused:

Annars tycker jag att det ser trevligt ut, svårt att se hur lokan sitter eftersom det är lite mörkt. Hur gammal är din häst? Risken är väl att selen är för liten när hästen är klar, om den fortfarande växer?

Du har säkert kollat, men försäkra dig verkligen om att lädret är ok innan du börjar dra något!
I fredags var en häst lös på vägen när vi kom åkande, den hade stuckit vid inkörning, och den skackel den haft från början var borta... Vet inte om den av säkerhetsskäl varit löst ditsatt från början eller om något gått sönder!

Lotta

tack för era svar så långt. Ska försöka ta bättre bilder idag så kanske ni vill ställa upp med lite mer hjälp sen??
Spännande med bakselen i dragringen. På nåt sätt kändes det ju naturligt när jag spände där för att ta bilden, men jag har aldrig sett det så.
Två gjordar har selen, och ja, lädret är bänt hit och dit och verkar starkt, mjukt och hållbart. Mycket är förstärkt på utsatta ställen.
Bull fyller snart tre och jag hoppas att han växer mer. Selen har dock legat på en nordis tidigare och den är inspänd så mycket det går.
På återseende!

Hej!

Selen är välbehållen trots sin ålder! :)
Har för mig att dom hade bra läder förr!
Det märks ju tydligt om det är dåligt läder - det spricker när man böjer. Det har hänt att man köpt nya lädervaror som visat sig spricka om man böjer o vrider :eek: :(
Mkt fin sele!
Hur vet du att det är en "kyrksele"?
Jo varför tror du att bossan är för stor?
Den följer ju lokorna och dom är bara lite långa.
Man ska få in en tvärhand mellan strupen och nedre lokremmen men där ser det ut att vara liiite mer plats än så :D samt att draglädret ska sitta mellan första och andra tredjedelen av bogbladet.
Bakselen kan du ha i ringen, sitter ganska bra som den gör på första bilden men den ska vara lite lösare. Det ska vara runt en tvärhand mellan låren och bakselen.
Om du själv inte kan/vill kan du lämmna till en sadelmakare så att denne sätter dit två ögglor under de befintliga till övre lokremen. Annars kan man ju förborra och sedan skruva dit en läderbit själv. Så kommer lokorna upp lite! Men nu kom jag ju på att bossan kan bli för lång nertill då? Men du kan ju prova och höja lokorna men ha kvar bossan så ser du kanske hur det blir.
Lånar en bild o ritar lite på så ser du vad delarna heter ifall du inte redan vet!

JQPMKPKQQNDQQ.jpg

/Lisa

Jo det går nog att höja lokorna med en ny öggla. Bra tips!
"Kyrksele" kallas den här, eftersom min morfar annars bara hade kraftiga arbetsselar. Den här selen använde han när de körde till kyrkan o andra lite finare tillställningar, därav namnet.
Inte konstigt att jag blev förvånad och glad över att hitta den här, komplett med svanskappa, två bakselar och draglinor när jag rotade runt bland annat skräp...

Men ni tror allltså inte att jag behöver fixa nya bossor? Dessa är lagade i tyget på undersidan, men tycks inte skava.

Liknande trådar

I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka