nyfödda Hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ponnystallet1
  • Startdatum Startdatum
P

ponnystallet1

Tänkte bara kolla om det är fler av er som har haft problem med era hingstungar vid födseln och ett par dagar efter när det gäller deras tarmtömmning av tarmbäcket?
både min kompis och vårat föl hade problem med att få ut avföringen, den ene blev så slö att han inte kunde dia utan vi fick först mjölka stoet innan han hade kraft nog att komma upp, sedan blev det både klyx och Biviplex, han hade kolik symtomer och rullade runt och lade sig på ryggen som en katt med benen rakt upp, har aldrig sett något likandae innan, efter ett halvt dygn var han okej igen, Och Unge nr 2 kunde få ut allt sitt bäck först men under natten kom det inget och inte dagen efter heller ,han blev orolig och krystade hela tiden så även där fick vi ge klyx och Biviplex ska väl oxå nämna att stoet läckte ut mjölk i 4 timmar en viss del kunde vi samla upp i nappflaska men det andra gick förlorat. mkt pga att vi inte fick tillgång till att komma in i stallet för att det städades och spolades rent i boxarna, så hon fick gå ute och läcka och han fick inte sin första mjölk. Veterinären sa att det hade med det att göra att stoet inte fick komma in i lugn och ro. snacka om att vara egoistiska.

Veterinären sa att det var typiskt hingstungar som fick detta problem, hade inte varit med om att något stoföl hade haft det problemet. Snälla berätta hur era små hingstar bettet sig! :confused:

Gäller inte min lilla hingst som föddes inatt iaf.
han bajsade efter ca 4 timmar och har sett honom göra det flera ggr efter det. :)

Vi kämpade 1½ dygn

med vår kille innan förstoppningen gav sig. Likadant med en annan hingstunge jag känner till. Vår veterinär sa också det, att hingstar leder statistiken av földöd i förstoppning. Detta pga av deras bäcken är smalare än stonas.

Jodå..

det stämmer på min hingst unge han hade också förstoppning och var jättesvag i 12 timmar innan han piggnade till vi fick ge honom Klyx och dropp för att få honom på benen. En bekant till mig som födder upp hästar sa att det är väldigt vanligt på hingstungar och hon hade haft två med samma problem som min.

Om det är någon som är magkrånglare så är det alltid en hingstunge.

Av alla föl vi fått genom åren så är det bara hingstar som varit klyxbarn.
Hingstungar är lata av naturen och vill gärna bli matade så länge det bara går innan dom behagar kliva upp till skafferiet själva.
Slöhögar!!

Stoföl är mer på hugget.
Föds med öronen bakåt och säger omgående -KAN SJÄLV!!!STICK!

Som rutin och vis erfarenhet så har vi flera flaskor klyx hemma. När hingstungen är född så är han hårdbevakad dom första tio timmarna.
Av rutin så går vi in i tarmen och plockar bollar. Sen får den lite klyx och vidare...-Sköt dig själv för nu skall jag sova...

AM

Vår hingstunge var tvärt om, tidigt uppe, ut med tarmbecket (började direkt när han kommit upp på benen) men det där med maten gick inte upp för honom förrän efter ett par timmar senare.

/// ghost

Det stämmer att stofölen är mer på hugget än hingstarna. Fast vi har aldrig haft någon med förstoppning och alla har kommit upp och hittat maten själva. Några har fått en lite slurk i flaska för att "vakna" till lite, och det är bara hingstar som har behövt det.
Jag tycker också att det är mer fart i stofölen ute den första tiden. De är mer hetsiga i sina rivstarter. Hingstarna är mer sävliga men tar igen det med råge senare :).

Sv: nyfödda Hingstar!

Hej,
Väntar min första fölunge om någon vecka så jag har aldrig varit i någon problemsits med hingst som inte tömmer tarmen.

Dock råkade mina bästa kompisar ut för det med sin hingstunge förra året. Det tog 1 1/2 dygn innan dom fick ordning på honom.
Mycket Klyx och massage och vakande. Det redde ut sig till slut. Dom klarade honom.

Tydligen förekommer det på hingstar... Jag har buffrat i medicinförrådet redan nu med Klyx... ifall att...

mvh Eva

Min hingst föl var på håret att dö för detta..Han fick ut lite men sen var de stopp..På morgonen låg han på rygg med benen rakt upp :crazy:

Jag fick lov att åka upp till Strömsholm där vart han kvar 4 nätter :crazy:
De va nära att behöva operera han men i sista minut svarade han på lavemanget!

Han fick kolik, förstoppning och lungeinflammation.. allt på en gång... men men vart häst av han med :) :D

Hingst föl är väldigt trånga i anal öppningen, därför ska man ge dem laxer medel så snabbt som möjligt för att under lätta för dem och kanske spara livet på dem!

Det har jag då inte hört talas om att folk gör... häsatr har ju fölat i år 100:e utan problem...Men nu härdanefter kommer ja ta hem halva strömsholm när fölningar väntas haha=)

Läste er tråd och blev lite skärrad. Jag har ju köpt microlax ifall det skulle behövas, men hade inte tänkt att ge om det inte uppenbart behövdes.
Men eftersom jag fick en liten kille i natt.. menar stoet fick förstårs, så åkte jag genast ut till stallet igen efter jag duschat efter natten. Fölet har efter en timme både kissat och bajsat flera ggr. Men nu på dagen när jag var ut såg jag att det var ju motigt och kletigt att få ut det. Han stånka och flagga med svansen. Hade inkletat bäck i svansen. Så jag tvätta ren rumpan och svans med ljummet vatten och gav en microlax för säkerhets skull. Gick inte länge innan han bajsade rejält.
Pratade med en kompis som fått en hel del travarföl. Hon sa att de alltid ger i förebyggande syfte. Hon hade sett för många föl som kommit in till ATG-kliniken riktigt dåliga pga av detta.

Det borde du ha hört. Jag har då läst det i flera böcker bl a Att bli med föl och Hästavel och även i Flyinges rekommendationer. På flera ställen har det även stått att det främst är hingstföl som kan få besvär.

Mahogney skrev:
Hingst föl är väldigt trånga i anal öppningen, därför ska man ge dem laxer medel så snabbt som möjligt för att under lätta för dem och kanske spara livet på dem!

Kan det vara så att det p g a dagens möjligheter blivit så att fler hingstar med en trång analöppning överlevt och i sin tur betäckt ston?

Jag hoppas att alla fölningar i framtiden går bra för både sto och föl.

Nja vet månag som inte vet om det.. nu vet ja om det fock men inte då för 5 år sedan..
Det hade inte hjälpt endå om jag så hade skrutat hela hästen full med det iaf..Han hade andra fel så han var tvungen att åka upp!

Ja du igentligen ska amn alltid ta ut veterinären vid fölning OM någe händer.. men de kan bli dyrt för hobbyryttaren kan de gå för uppfödae kan de räcka med att ringa vet och kolla om hon är i närheten=)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 257
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 879
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka