Nyfiken på barfota - hur funkar det?

Niangi

Trådstartare
För och nackdelar? Erfarenheter?

När jag hade häst hade jag dem skodda (bl.a. en fullblodskorsning med känsliga hovar), men barfota har alltid intresserat mig. Och har hästen så god hovkvalitet att den kan gå utan skor så verkar det ju alldeles förträffligt! :)

Hoppas att den här tråden kan få existera även om det finns en annan tråd som behandlar ämnet här just nu, då frågeställningarna ju är rätt olika.

Sv: Nyfiken på barfota - hur funkar det?

Och har hästen så god hovkvalitet att den kan gå utan skor så verkar det ju alldeles förträffligt!

Ja det är ju förutsättningen. Det är väldigt individuellt från häst till häst, hovkvalitet och hur man arbetar med den/på vilket underlag.

min arab på 10 år har klarat sig väldigt fint oskodd förutom vintertid då jag gärna vill brodda på för att kunna rida,vår,sommar och höst går han barfota.han hårda hovar och fått goda lovord av de hovslagare som haft hand om hans hovar.

rider på grus,asfalt,skog och ängar. alltså varierat underlag 4-6 dagar i veckan året runt.

det är inte alla hästar som har god hovkvalitet och klarar detta.

Mvh Arabizar

Vi har väl upplevt att när det är väldigt isigt och det fryser och töar hela tiden så blir det ju omöjligt att rida utan boots.
Om hagen har hållit sig halkfri så har vi backat transporten till hagen och farit till ridhus för att rida.
En vinter var hagen som en skridskobana och då skodde vi runt om, hästarna lekta nämligen som om där inte fanns någon is alls. Kanske hade de koll på läget, men jag skulle fått magsår av all oro.

Isfri tid har unghästen som (nästan) aldrig varit skodd funkat utmärkt barfota på alla underlag. Efter längre sträckor på stenigt underlag börjar han förståss dra sig till vägkanten.

Vuxna hästen som varit skodd typ fem år har det inte lika lätt. Man måste anpassa ridvägar och vanor och ett tag använde vi boots. Jag har skott honom i omgångar av olika anledningar, och då faller han tillbaka på noll igen, och man får börja om med "tillvänjningen". Nu senaste avskoningen har jag fått hjälp av en strasserverkare, och nu är han finare och tåligare än någonsin i fötterna. :bow:

Jag tycker nog att nackdelen med barfota är att det är ganska mycket pyssel med allt, men ännu rider jag inte fullt ut, och då känns det trist att ha dem skodda hela tiden.
Vi får se hur det blir när vi ökar ridningen...

Givetvis är det ju så. Som jag skrev ovan har jag haft en fbl.korsning med känsliga hovar och en sådan häst skulle man ju inte vilja låta gå oskodd.

Blir det väldigt halt utan skor på snö/is?

Jag tycker nog att nackdelen med barfota är att det är ganska mycket pyssel med allt, men ännu rider jag inte fullt ut, och då känns det trist att ha dem skodda hela tiden.
Vi får se hur det blir när vi ökar ridningen...

Är det mer pyssel, förutom det du skrev om halka? Du får gärna utveckla, jag är nyfiken! :)

Allmänt:
Använder ni barfotaverkare eller fixar en "vanlig hovslagare" verkningen?

Det blir väldigt halt på ren is, och även på hårdfrusen snö som smält på ytan och sedan frusit. I skogen går det bra, men vanliga fina vintervägar med packad snö blir ganska snabbt otäcka om det smält lite på dem. Jag kliver av om jag måste rida på såna ställen, så har häststackarn en chans iaf...

Jag har använt både vanliga hovisar och hovvårdare, samt att jag underhållsverkar själv.

När man nu gör detta ganska tunga jobb (taskig ställning och konstiga vinklar framförallt) så sällan, så lyckas iaf inte jag muskla mig, men jag gör det så ofta att det blir slitigt på kroppen om du förstår?
Vi har nu i vinter/vår haft fyra barfotahästar hemma som jag skött om. Man är helt slut.
Särskilt vintertid när de inte sliter så mycket själva så måste jag hålla efter minst varannan vecka. jag tar visserligen inte mycket, men ändå.

Sedan måste man se till att halkbekämpa i hagen om man inte vill sko.
Man måste se till att hitta ridvägar osv som passar hästens hovar om den inte är obesvärad.
Man måste hela tiden vara uppmärksam på om han ändå kanske är öm. Jag har islandshästar, och de är mindre bra på att säga till när det gör ont...
Om vi åker till ridhus osv vintertid så måste jag ju veta att det inte är isbana utanför ridhuset, för då kommer vi ju inte ens in.

Hehe.. vad negativt det lät.. men man ska vara medveten om att det blir lite annat än att bara hoppa upp och rida.

Visserligen kan man ha broddade boots, men de är dyra, svåra att få på om de är i rätt storlek, och lätta att trilla av, om de är lätta att få på :grin:

och tänka sig... ändå tycker jag personligen att det är värt det.. :crazy:

Men skulle det då kanske fungera att gå barfota under sommarhalvåret och skodd under vintermånaderna? Eller blir det en konstig omställning? Jag bor i södra Sverige och här är det inte så mkt till vinter numera...

Det är nog olika för olika hästar.

Vid ett tillfälle gick unghästen jättejätteförlänge med sina skor. (ofrivilligt från vår sida)
Men när han väl fick av dem och fick dem verkade så var det som om inget hänt.
Honom skulle jag lätt sko på någon period när det är isigt.

Vuxna hästen ändrar hovform på en skoperiod och det blir tydligt en stor omställning för honom i hoven när man sedan skor av. Sedan blir strålen liten och ynklig rätt fort, och då blir han också öm.
När vi nu flyttar till sydligare delar så blir det kanske skor året om, om vintern blir isig och otäck.

Blir det väldigt halt utan skor på snö/is?
bara snö inga problem,men is är det bambi på hal is och jag vill inte ställa av pålle,utan kunna köra på som vanligt.

Använder ni barfotaverkare eller fixar en "vanlig hovslagare" verkningen?
vanlig hovis,raspar kanterna själv.

Min häst går barforta och har gjort större delen av sitt liv. Det går jättebra hon rids 5-6 dagar i veckan och då ofta på grusvägar. Nu känner jag inte att jag är tvungen att hålla igång henne, så hon har fått gå oskodd året runt. Men jag tror aldrig det har varit så isigt att hon fått stå bara för det. Men visst är det halt ute så försöker jag rida där det är snö. Snö funkar jättebra, blir inga styltor heller när de går oskodda. Verkningen har vanliga hovslagare gjort.

För mig har det varit mycket skönare nu att ha en oskodd häst än de hästar jag har haft innan som alltid har haft skor runt om. Man slipper böket med att de tappar skor och broddar som ska på och av.

För mig har det varit mycket skönare nu att ha en oskodd häst än de hästar jag har haft innan som alltid har haft skor runt om. Man slipper böket med att de tappar skor och broddar som ska på och av.

Jag tror både jag och alla mina kollegor skriver under på detta..

För och nackdelar? Erfarenheter?

.

Jag har mina barfota och jag tycker att det funkar skitbra! (Jag bör kanske lägga till att de aldrig har varit skodda) Halkan under höst/vår är i princip inget besvär alls för vallacken medan stoet har det lite besvärligare. (Hon ska få boots nu i höst.) Sedan gör det mig inget att de kanske får en liten höstvila under värsta halkan eftersom de går hela sommaren. Jag har verkat själv de senaste 3-4 åren. De första åren hade jag regelbundet ut en hovis så att allt var ok. Nu tar jag bara ut en när känner att jag behöver lite "feed back".

jag har ena hästen oskodd så mycket jag kan/år. Dvs när isen och halkan kommer, så åker även skorna med brodd på. Och så fort isen och halkan försvunnit så åker skorna av :)
Jag rider som vanligt men tar mer hänsyn till hans barfotahovar när jag väljer ridvägar. Ska jag rida långt så sätter jag på barfotadojjorna.
Han får mkt finare hovar när skorna åker av varje vår, för när han gått någon skoperiod med skor så blir hovarna sämre.

stoet däremot, har dålig hovkvalite. Jag försökte ha henne barfota under en period, på sommaren, med mjuk gräshage, men det fungerade inte alls. Hon kunde knappt gå :( , ridning var inte att tänka på. Så det blev att sko henne igen.

Jag tror att man ska se till hur just sin häst reagerar på att vara barfota. Alla är vi olika, likadant med hästarna.

Jag skullee gärna vilja ha stoet barfota, det skulle hennes stackars hovar må bra av. Men jag vill inte utsätta henne för det. Isf ska hon ha gympadojjor dygnet runt, vilket åbäke det skulle vara.

Jag har en "vanlig" hovslagare som verkar och skor mina. Och jag frågar ofta hur hovarna ser ut, ifall det är någon fara med valackens hovar, att han slitit dem för mkt eller snett.

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 082
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 546
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka