nyfiken novis

T

Tuki

I boken Seabiscut står det att en jockey för att få stopp i slutet av ett löp "stod upp i stigbyglarna (...)och lade all sin vikt i tyglarna" (s. 135)

I och med att jag inte vet ngt om galopp undrar jag om sådant fortfarande förekommer?

Nej en jockey stannar inte hästen genom att ställa sig upp o lägga all sin tyngd i tyglarna. Ibland kan det vara skönt att ställa sig rätt upp i stigbyglarna och få sträcka på benen det e nämligen ganska krävande för dem att krypa ihop o rida på hästarna. Hästarna pullar upp i stort sett själv när löpet e slut. :banana:

ok, men i denna bok stod det att jockeyn lade sin tyngd i tyglarna för att stanna, men detta var ju i slutet av 30-talet - man kanske inte gör så längre?

Jag har också sett gamla galoppbilder, där hästarna gapar för att deras ryttare drar i tyglarna.

Kul att se dig igen! Har du tagit hem din häst? Var ute o brallade med "Hajen" idag!! Vårväder - härligt. Det spritter i alla fyra benen då! :bump: Hoppas du får ge dig ut på härliga vårturer du också!
Hälsningar Dark Mans matte Camilla

den där diskussionen hade vi för ett par månader sedan. jag tyckte du fick ett bra svar av 9an, du kanske ska nöja dig så om du inte vill dra upp en fet diskussion? ;)

Först och främst är jag inte ute efter en diskussion, utan vill ha svar på en fråga.

Hur den diskussionen som du syftar på löd vet jag inte eftersom jag så gott som aldrig är inne på galoppsidorna. Men i och med att jag i boken Seabiscuit hittade uttalanden som jag undrade över ställde jag frågan på detta forum. Och jag tycker inte att 9an svarat riktigt på min fråga, skall kanske förtydliga den lite.

Min fråga är: Om man rider galopp och vill stanna (oavsett om det är före, under eller efter ett löp) lägger man då sin tyngd i tyglarna? (9an sa att man inte gör det efter ett löp eftersom hästen ofta stannar in av sig själv då, men om man bara tränar och skall stanna – gör man då på så sätt som jag frågat om).

NEJ! Man hänger inte i tyglarna, det är ju svaret! Mina hästar stannar av när de känner att jag reser mig i sadeln, alltså ställer mig upp, dessutom använder jag mycket röst när jag rider så vid ett visst ljud från mig vet de om det är dags att öka eller sakta av. Mycket av tyngden lägger jag bakåt när jag vill sakta av, i sadeln, inte tyglarna. I början kan de ligger på hårt och då kan det se ut som om ryttaren hänger i tyglarna, men de måste ju spara på krafterna tills det är dags att använda dem.

ok, tack! :)

Mycket av tyngden lägger jag bakåt när jag vill sakta av, i sadeln, inte tyglarna. I början kan de ligger på hårt och då kan det se ut som om ryttaren hänger i tyglarna, men de måste ju spara på krafterna tills det är dags att använda dem.

Det måste vara detta som Hillenbrand menade, fast hon uttryckte sig lite oklart.

Får jag bara fråga om du inte fick ett svar på din fråga i det allra första svaret på din tråd?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 649
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 490
Senast: Saeta
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38