Nyfiken, Bruksridning -tävlingsgren introduceras inom SIF

Sv: Nyfiken, Bruksridning -tävlingsgren introduceras inom SIF

Vår klubb planerade att arrangera en Trec-tävling. Men när vi satte oss ner och försökte sätta oss in i reglerna som gällde så la vi ner de planerna. Själva tävlingsformen verkar jätteintressant, men vilket enormt jobb det krävs för att arrangera en sådan tävling! :eek:

Jag har inte hört talas om någon klubb som arrangerat en trec-tävling, förmodligen har de kommit fram till samma slutsats som oss! Vi reducerade istället tävlingen till enbart ett av momenten - trail. Det blev jättelyckat!

/Erica

Vad är trail då? Är det hinderbanan det?

Skulle vara kul att testa nån sån tävling! Tror vi skulle vara rätt hyfsade på många grejer. Öppna grind, gå på pressenning, stå still utan att man håller i när matte kutar runt å sånt!

Japp, det är en hinderbana där de moment du räknade upp och många till kan ingå!

Är faktiskt riktigt kul! :)

Cheeserica skrev:
Vår klubb planerade att arrangera en Trec-tävling. Men när vi satte oss ner och försökte sätta oss in i reglerna som gällde så la vi ner de planerna. Själva tävlingsformen verkar jätteintressant, men vilket enormt jobb det krävs för att arrangera en sådan tävling! :eek:

/Erica
Ja jag kan tänka mig att det borde vara ett mastodont job att anordna, fast synd för det var just kombinationen som verkade så kul tyckte jag. :)
Vanlig Trail/bruksridning är inte riktigt min grej, även om det är kul på sitt sätt också, men det kändes som en extra krydda med detta.

Låter helkul! Av de hinder som stod beskrivna skulle vi nog klara pressenningen utan problem, han är helt orädd för att kliva omkring på såna tom när de blåser runt fötterna på honom... :D Följa matte är inga som helst problem heller. Brukar ibland "leda" in honom i stallet på det viset. Jag kan stanna honom och backa också utan rep eller nåt annat! :smirk:

Skynket tror jag nog vi skulle klara utan större problem ifall man får ta det i valfritt tempo. När jag lutar mig fram brukar det gå lite fort nämligen... :angel: Ryggningen har jag ingen aning om vi skulle klara av. Har aldrig provat att rygga honom överhuvudtaget! :eek:

Hindret skulle vi garanterat INTE klarat av. Han KAN inte hoppa... :D

Men vad är den gröna trekanten som syns på bilden till för? :confused:

den gröna trekanten är en bock som vi lagt ett skimrande svart (ser grönt ut på bilden) skynke över och hade snöret som amn skulle trä över kroppen på. Först måste ryttare plocka upp snöret från bocken, sedan rida in på plattan och så trä snöret igenom/över kroppen utan att hästen gick iväg från plattan.
Vi satsar på att göra den här tävlingen till en halloween-tradition, så välkommen i år!

/Malin

Vaengur har haft två TREC-tävlingar. Tror att det finns bilder på Vaengurs hemsida come.to/vaengur.

OA

Cheeserica skrev:

Jag har inte hört talas om någon klubb som arrangerat en trec-tävling, förmodligen har de kommit fram till samma slutsats som oss! Vi reducerade istället tävlingen till enbart ett av momenten - trail. Det blev jättelyckat!

/Erica

Jodå, vår klubb, Vånga Rid- och Körklubb har arrangerat brukstävling i några år. Den är dock inte en renodlad islandsklubb och tävlingen går inte genom SIF utan är öppen även för andra raser. Det här är en tävlingsform som tilltalar mig och jag tänker träna mina egna ridhästar för det. Väldigt mycket bedöms ryttarens häst att hantera sin häst i olika situationer samt givetvis hur lyhörd hästen är, vilket beror på hur väl man tränat den. Det här är jätteroligt, stärker banden häst människa och ökar självförtroendet hos ekipaget. Man har nytta av övningarna när man sedan rider ut.

Anette

Cheeserica skrev:

/Erica

Hej Erica.
Jo försökte gjorde vi, men det lades snabbt ner och blev en helt underbar halloween-trail istället ;)
Är fortfarande helt chockad över att G och jag kom så högt upp på placering :D Den som knappt vågar gå förbi stora stenar :crazy: haha
Vi får allt ta å göra det till årligt för grymt kul var det :rofl:

/ Michis

Vaengur har haft två stycken TREC-tävlingar, och har också en av de få (eller enda?) godkända domarna i TREC-tävling i Sverige. TREC är stort i utlandet och det existerar även VM, men har än så länge inte kommit igång i Sverige.

Det ÄR en jättekul tävlingsgren, där alla kan deltaga på samma villkor - vare sig man har en dyr häst eller inte. Nackdelen är att det krävs väldigt många funktionärer och där ligger problem i dagens ideella föreningar.

Informationen har spritts ut dåligt i islandshäst-Sverige trots att det är ett initiativtagande från SIF's sida. Vaengur har därför skickat en motion till årsmötet med önskan om att SIF skall föra fram denna tävlingsgren i rampljuset samt samordna utbildningar för TREC-domare och TREC-funktionärer.

Jag tycker helt klart att det är det roligaste vi gjort i vår klubb och ser fram emot fler tävlingar inom denna tävlingsgren! :)

Hej Fleyta! Vad kul att ni lyckats genomföra riktiga TREC-tävlingar! Följde ni de av SIF utsatta reglerna, eller gjorde ni några kompromisser? Reglerna för exempelvis orienteringen känns väldigt byråkratiska, åtminstone i beskrivningen. Hur många kontroller hade ni och hur många funktionärer per kontroll? Hade ni en eller fler konditionstest, och utfördes de av godkända veterinärer? Vilken svårighetsgrad hade ni på hindren på hinderbanan? Bland de exempel som SIF ger så ingår t.ex. hoppa över 1 m hög mur/trädstam. Det känns rätt saftigt för en vanligt amatörfritidsryttare. :crazy: Många av våra medlemmar är exempelvis ridskoleungdomar.

Fleyta skrev:
Nackdelen är att det krävs väldigt många funktionärer och där ligger problem i dagens ideella föreningar.
Vår klubb är väldigt liten - men förmodligen också väldigt funktionärstät per medlem, vilket är väldigt kul! Så trots ett stort engagemang bland medlemmarna så kände vi inte att vi ville ta oss vatten över huvudet och arrangera något som riskerade att bli ett fiasko. :o De tävlingar vi arrangerat hittills har fått väldigt mycket beröm och blivit otroligt lyckade. Vi hoppas att den trenden fortsätter! :)

/Erica

Båbbe skrev:
Låter helkul! Av de hinder som stod beskrivna skulle vi nog klara pressenningen utan problem, han är helt orädd för att kliva omkring på såna tom när de blåser runt fötterna på honom... :D Följa matte är inga som helst problem heller. Brukar ibland "leda" in honom i stallet på det viset. Jag kan stanna honom och backa också utan rep eller nåt annat! :smirk:

Skynket tror jag nog vi skulle klara utan större problem ifall man får ta det i valfritt tempo. När jag lutar mig fram brukar det gå lite fort nämligen... :angel: Ryggningen har jag ingen aning om vi skulle klara av. Har aldrig provat att rygga honom överhuvudtaget! :eek:

Hindret skulle vi garanterat INTE klarat av. Han KAN inte hoppa... :D

Men vad är den gröna trekanten som syns på bilden till för? :confused:

Presseningen kan jag säga, den BITS ;) Haha, den är jättejättefarlig.
Ponnyn flög av den lika snabbt som han kom på den :P
Det andra gick helt OK, över förväntan om man får säga så :angel:

Hindret var lugnt det roligaste av allt då pållen bara älskar att hoppa men han har mottot; Hellre än bra ! haha

Vi i vår klubb Kongur hade en Trec-tävling i höstas. Det var 10 som deltog. Vi ville inte ha fler tävlande första gången. Vuxna tävlade tillsammans med ungdomar. Vi gjorde en enklare variant av tävling. Terrängbanan delade vi upp i tre kontroller. Två funktionärer vid varje kontroll. Två funktionärer vid start och mål. Hinderbanan hade vi lagt på ovalbanan. Där hade vi byggt en grind, presenning, koner som slalombana, en landgång som en spång, och lite bommar som man skulle rygga igenom och lite annat. Totalt hade vi sju hinder. Gångartsmomentet med skritt och galopp hade vi på passbanan. Det var lite pyssel med att fixa kartor och göra grinden, men annars var det lätt att genomföra tävlingen. Det var vår ungdomssektion som fixade detta. Ni som inte har gjort detta någon gång tycker jag måste prova. Det är jättekul. Ni kan gå in på vår hemsida och titta på bilder om ni vill. www.kongur.se .
Har ni frågor så kontakta gärna någon i klubben.

Ingela

Cheeserica skrev:
Hej Fleyta! Vad kul att ni lyckats genomföra riktiga TREC-tävlingar! Följde ni de av SIF utsatta reglerna, eller gjorde ni några kompromisser? Reglerna för exempelvis orienteringen känns väldigt byråkratiska, åtminstone i beskrivningen. Hur många kontroller hade ni och hur många funktionärer per kontroll? Hade ni en eller fler konditionstest, och utfördes de av godkända veterinärer? Vilken svårighetsgrad hade ni på hindren på hinderbanan? Bland de exempel som SIF ger så ingår t.ex. hoppa över 1 m hög mur/trädstam. Det känns rätt saftigt för en vanligt amatörfritidsryttare. :crazy: Många av våra medlemmar är exempelvis ridskoleungdomar.
/Erica

Jag har lite dålig koll på SIFs utsatta regler, men jag tror det är så att i alla fall hinderdelen är exempel på vad man kan göra. Vi gjorde om det så att det passade vår klubb så att säga.

Jag kan berätta lite sammanfattat om tävlingen så att alla som inte är så inlästa också förstår.

Första momentet bestod av en orienteringsdel. Här fick man karta när man kom och på denna var utritat en "rutt" med vissa "hållplatser", jag tror det var 4 hållplatser. Dessa hållplatser skulle man nå på en idealtid, varken komma före eller efter den tiden. Detta innebar att vissa sträckor var medeltempot högt, andra sträckor var det väldigt lågt osv. På hållplatserna stod funktionärer som fyllde i ens orienteringskort och angav när man kommit fram och hur man hållt idealtiden. Dessa funktionärer gjorde också en koll så att hästen inte andades för kraftigt och verkade klara av allting bra. Vi hade inga monsterhastigheter på vår tävling så därför var det ingen fara med hästarna. För varje minuts fel (för tidig eller för sen) fick man minuspoäng.

Andra momentet var hinderbanan, här stod det funktionärer på varje hinder som bedömde ens prestation enligt en skala som de fått angivet. Våra hinder var följande:

1. Gå på en bräda som kanske var 2 meter lång och 3 decimeter bred. Hästen skulle utan tveka gå på brädan (som låg på backen) och inte kliva bredvid.

2. Rida slalom mellan stolpar, man fick poäng utefter hur man klarade det men man fick högre poäng om man valde tölt/trav och högst poäng om man valde galopp. Givetvis med risken att misslyckas och inte klara uppgiften då.

3. Rida in i en cirkel, kliva av. Gå utanför cirkeln och stå där 2 minuter utan att hästen rörde sig (cirkeln var 10 meter i diameter tror jag). Sedan gå tillbaka och sitta upp utan att hästen rörde sig.

4. Kunna rida utan stora hjälper genom en S-laburint där det var väldigt trångt för hästens ben.

5. Rygga hästen mellan två utlagda cavalettibommar (ganska smala) hela sträckan. Hästen skulle gå utan tveksamhet och i jämnt tempo hela tiden.

6. Rida uppför en backe och nedför en backe och belasta hästens rygg på ett korrekt sätt, hästen skulle inte tveka utan gå jämnt och fint.

7. Öppna en grind, rida igenom grinden och stänga den igen. Grinden skulle öppnas med en hand och man fick inte släppa grinden med den handen förrän allt var klart (jätte svårt!)

8. Tölta en sträcka - hästen skulle gå med jämnt tempo och i ren takt (Funktionären var en domare).

Jag vet inte om det var alla momenten, men det är de jag kommer ihåg i alla fall.

Sista uppgiften var "gångartsprovet". Här skulle man skritta så snabbt som möjligt och galoppera så långsamt som möjligt. Man utförde uppgiften en och en på en utmätt bana där det stod funktionärer som klockade en och som hade till uppgift att se så att man höll skritten/galoppen.

Bifrost anordnade i samarbete med den lokala ridklubben en sorts TREC-tävling -03, den var öppen för islandshästar och vanliga hästar. Jag var med i storhäst-klassen med min dåvarande häst. Bilder från tävlingen.

Lydnad:
1, Harrys hinder- vända runt inuti en fyrkant utan att välta bommarna från stöden.
2, Släpan - dra en pinne efter sig några meter utan att lyfta eller tappa den.
3, Triangeln - Rida in i triangeln, sitta av och gå ett varv runt hela triangeln och hästen, sitta upp.
4, Presenning, gå rakt över helt enkelt.
5, Cavaletti - inte klonka i bommarna
6, Rygga - Rygga mellan två bommar.
7, Draperi - rida rakt igenom fladdrande plastsnören.
8, Hinkar - ta upp spöet från en hink, rida till en annan och sätta ner den.
9, Grind - Öppna, gå igenom och stänga efter sig.
10, Hinder - hoppa tre hinder.

Gångartsprov:
1, Skritta så snabbt som möjligt
2, Galoppera så långsamt som möjligt

Kan ju tillägga att vi bl.a. visade lite skolor ovan mark när presenningen fastnade runt Kompis hov och att han gick ut ur triangeln när jag sprang runt honom. :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Hästhantering Har under en tid kliat mig i skallen ang denna "quick fix" teknik som en utövarna menar är rena mirakelkuren mot alla typer av problem...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 841
Senast: Sammet
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare