Sv: Nyfiken, Bruksridning -tävlingsgren introduceras inom SIF
Cheeserica skrev:
Hej Fleyta! Vad kul att ni lyckats genomföra riktiga TREC-tävlingar! Följde ni de av SIF utsatta reglerna, eller gjorde ni några kompromisser? Reglerna för exempelvis orienteringen känns väldigt byråkratiska, åtminstone i beskrivningen. Hur många kontroller hade ni och hur många funktionärer per kontroll? Hade ni en eller fler konditionstest, och utfördes de av godkända veterinärer? Vilken svårighetsgrad hade ni på hindren på hinderbanan? Bland de exempel som SIF ger så ingår t.ex. hoppa över 1 m hög mur/trädstam. Det känns rätt saftigt för en vanligt amatörfritidsryttare.
Många av våra medlemmar är exempelvis ridskoleungdomar.
/Erica
Jag har lite dålig koll på SIFs utsatta regler, men jag tror det är så att i alla fall hinderdelen är exempel på vad man kan göra. Vi gjorde om det så att det passade vår klubb så att säga.
Jag kan berätta lite sammanfattat om tävlingen så att alla som inte är så inlästa också förstår.
Första momentet bestod av en orienteringsdel. Här fick man karta när man kom och på denna var utritat en "rutt" med vissa "hållplatser", jag tror det var 4 hållplatser. Dessa hållplatser skulle man nå på en idealtid, varken komma före eller efter den tiden. Detta innebar att vissa sträckor var medeltempot högt, andra sträckor var det väldigt lågt osv. På hållplatserna stod funktionärer som fyllde i ens orienteringskort och angav när man kommit fram och hur man hållt idealtiden. Dessa funktionärer gjorde också en koll så att hästen inte andades för kraftigt och verkade klara av allting bra. Vi hade inga monsterhastigheter på vår tävling så därför var det ingen fara med hästarna. För varje minuts fel (för tidig eller för sen) fick man minuspoäng.
Andra momentet var hinderbanan, här stod det funktionärer på varje hinder som bedömde ens prestation enligt en skala som de fått angivet. Våra hinder var följande:
1. Gå på en bräda som kanske var 2 meter lång och 3 decimeter bred. Hästen skulle utan tveka gå på brädan (som låg på backen) och inte kliva bredvid.
2. Rida slalom mellan stolpar, man fick poäng utefter hur man klarade det men man fick högre poäng om man valde tölt/trav och högst poäng om man valde galopp. Givetvis med risken att misslyckas och inte klara uppgiften då.
3. Rida in i en cirkel, kliva av. Gå utanför cirkeln och stå där 2 minuter utan att hästen rörde sig (cirkeln var 10 meter i diameter tror jag). Sedan gå tillbaka och sitta upp utan att hästen rörde sig.
4. Kunna rida utan stora hjälper genom en S-laburint där det var väldigt trångt för hästens ben.
5. Rygga hästen mellan två utlagda cavalettibommar (ganska smala) hela sträckan. Hästen skulle gå utan tveksamhet och i jämnt tempo hela tiden.
6. Rida uppför en backe och nedför en backe och belasta hästens rygg på ett korrekt sätt, hästen skulle inte tveka utan gå jämnt och fint.
7. Öppna en grind, rida igenom grinden och stänga den igen. Grinden skulle öppnas med en hand och man fick inte släppa grinden med den handen förrän allt var klart (jätte svårt!)
8. Tölta en sträcka - hästen skulle gå med jämnt tempo och i ren takt (Funktionären var en domare).
Jag vet inte om det var alla momenten, men det är de jag kommer ihåg i alla fall.
Sista uppgiften var "gångartsprovet". Här skulle man skritta så snabbt som möjligt och galoppera så långsamt som möjligt. Man utförde uppgiften en och en på en utmätt bana där det stod funktionärer som klockade en och som hade till uppgift att se så att man höll skritten/galoppen.