Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Tessalonica

Trådstartare
Vi byggde ridhus nu i maj, mått 20*70. Ridytan blir 62*20. Vi har satsat på ett bra underlag, kommer erbjuda en avancerad hinderpark samt har bra belysning och parkeringsmöjligheter.

Efterfrågan har varit hyffsat stor och när man kommer till vad en ev manegeavgift skulle kosta så tittar folk snett på en och menar på att det är för dyrt. Ni som byggt ridhus vet ju med Er att det är absolut inte gratis, vi hamnade en bra bit över två miljoner så kostnaden blev ju stor.

Min tanke är såhär

Årskort 3000kr alt 2900kr
Halvår 2000kr (vinterhalvår)
Månad 450kr
/gång 70kr

Vad tror ni, är det för mycket?

Sv: Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Det är väldigt rimligt! Du skulle t o m kunna ta lite till för månadskort tycker jag. Sen är det viktigt att det framgår att avgiften är för EN häst per dag, så att inte folk som har flera hästar tror att de kan rida alla för samma peng som en kostar.

Det är väldigt rimligt! Du skulle t o m kunna ta lite till för månadskort tycker jag. Sen är det viktigt att det framgår att avgiften är för EN häst per dag, så att inte folk som har flera hästar tror att de kan rida alla för samma peng som en kostar.

Det beror väl ändå på hur upplägget är?
I de 3 ridhus där jag brukar rida och löser ridhuskort får jag rida hur mkt jag vill på hur många hästar jag vill.
Men ridhuskortet är mitt personliga och jag kan inte låna ut det till min medryttare utan hon måste lösa eget alt betala engångsavgift.

Jag har bara varit med om en endaste gång på en uteridbana där man fick rida en gång om dagen med en häst och lösa två ridbanekort om man har 2 hästar...
Kan ju berätta att den ridbaneägaren stod utan hyresgäster på ridbanan pga det.

Blir lite som att köpa ett liftkort om du åker skidor men vill du byta till snowboard på em måste du köpa ett annat liftkort.. Lite galet...

Till TS:

Vad som är dyrt eller ej beror ju även på vart du bor.
Är det i Sthlm så är det ett jättebra pris, men här där jag bor är det ganska dyrt.
Jag betalar 2500kr för ett helår i välisolerat ridhus (håller +grader även när det är -30 ute) med kanonunderlag, full hinderpark, 20x60m stort, trevlig gårdsherre som sköter ridhus och parkering kanonfint, finns infravärme att slå på när man sitter på läktaren och tittar på om man vill ha lite extra värme.
Tillgång till ljudanläggning om man vill träna hästen på oljud eller att man ska rida till musik.
Välmålat och fint, man möts alltid av vackra blomsterarrangemang som är anpassade efter årstid.
Varm fräsch toalett. Vet inte riktigt vad man skulle kunna önska sig mer?

Senast ändrad:

Tycker det låter rimligt spec om det är privat.

Jag har betalat 2000/år/häst på en ridskola med 2 ridhus (1 litet med riktigt tungt och 1 stort med normalt underlag, båda långt ifrån nya och fräscha) där det i stort bara fanns ledig tid seeeeena kvällar eller förmiddagar/lunch, annars var där ridskola/lektioner hela eftermiddag/kvällar. Fanns även utebanor då vädret/årstiden tillät.
Dessutom var man tvungen att lösa medlemsavgift i just den klubben som var där = ytterligare pengar.

Senast ändrad:

beror nog lite på vart du är belägen, här i östergötland är priserna du redovisar i överkant, standard ligger runt 300 för månadskort och 50 kr per gång ströbetalningsvis. det är ju som du säger att man behöver täcka kostnaderna men ngnstans är det ju ändå så att efterfrågan styr priset så lite får man ju ta det i beaktning också.

Är det oisolerat eller isolerat? det kan påverka priset också.
Fast jag tycker man kan ta mer betalt om man är privatperson.
Oftast står ju ridhuset ledigt oftare då.

Där vi har ridhuskort så gäller kortet för en häst med flera ryttare, eller en ryttare med flera hästar. Men man måste ange vad man väljer och namn på ryttarna när man löser kortet.

TS: Tycker du har rimliga priser!

Svarar alla på en gång.

Tack för ert engagemang och att ni faktiskt tycker att det låter rimligt. Jag bor 5mil utanför Gbg, mittemellan Borås och Varberg. Ridhuset är helt privatbyggt på vår egna mark, vi fick inga stöd då de såg det som hobby.
Jag har i efterhand tänkt att höja månadspriset lite till. Min tanke är att så många som möjligt ska välja halvår eller helår då det blir mindre administration för min del vilket är bra då jag redan har ett heltidsjobb och fyra egna hästar.

Däremot så har jag en gräns med antal hästar /ryttare, tanken är 3st/person. Vid fler tillkommer det en kostnad. Dels för att ingen ska kunna bedriva sin verksamhet i mitt ridhus, det känns inte rätt. Sedan funderar jag även på att införa en tränaravgift. Hade det som förslag för en tjej och hon tyckte det lät idiotiskt. Men som sagt, ridhuset byggdes inte för att andra ska stå där och tjäna pengar på det. Tränare drar in enorma pengar, iaf i vårt område och de betalar inte en krona för att stå i någons ridhus och ta upp plats. Visst att även eleven får betala avgift men det är ju för hästens slitage.

Är jag ute och cyklar?

Det är delisolerat, kommer inte hålla värmen över + om det blir -20 men det kommer garanterat vara bättre än de flesta ridhusen. Vi har även en läktare med infravärme, kaffe- och vattenkokare samt tillbehör såsom kaffe, te, oboy etc.
Ljudanläggning är på väg att installeras.
Även en toalett kommer köpas in, alternativt en byggbod.

Det är ju du som bestämmer över ditt eget ridhus. Ända anledningen till att ta mindre betalt än man egentligen tänkt är väl om man börjar förlora kunder och är beroende av deras intäkter. Men hästmännikor vill helst ha allting gratis :grin:

Vi byggde ridhus nu i maj, mått 20*70. Ridytan blir 62*20. Vi har satsat på ett bra underlag, kommer erbjuda en avancerad hinderpark samt har bra belysning och parkeringsmöjligheter.

Efterfrågan har varit hyffsat stor och när man kommer till vad en ev manegeavgift skulle kosta så tittar folk snett på en och menar på att det är för dyrt. Ni som byggt ridhus vet ju med Er att det är absolut inte gratis, vi hamnade en bra bit över två miljoner så kostnaden blev ju stor.

Min tanke är såhär

Årskort 3000kr alt 2900kr
Halvår 2000kr (vinterhalvår)
Månad 450kr
/gång 70kr

Vad tror ni, är det för mycket?
Låter rimligt tycker jag. I runda slängar är det vad ridhuskorten i mina krokar kostar, men då är det ganska ofta träningar som "låser ute" fri ridning, så av den anledningen har jag inte löst något kort. Men som sagt, jag tycker att ni lagt er rimligt i pris:) Lycka till med det fina ridhuset!

Ett tips oxå är att ha någon form av dag/helg pris ifall det kommer förfrågningar om clinics el liknande :)

Men jag tycker helt klart att det låter rimligt med dina satta priser.

Svarar alla på en gång.

Tack för ert engagemang och att ni faktiskt tycker att det låter rimligt. Jag bor 5mil utanför Gbg, mittemellan Borås och Varberg. Ridhuset är helt privatbyggt på vår egna mark, vi fick inga stöd då de såg det som hobby.
Jag har i efterhand tänkt att höja månadspriset lite till. Min tanke är att så många som möjligt ska välja halvår eller helår då det blir mindre administration för min del vilket är bra då jag redan har ett heltidsjobb och fyra egna hästar.

Däremot så har jag en gräns med antal hästar /ryttare, tanken är 3st/person. Vid fler tillkommer det en kostnad. Dels för att ingen ska kunna bedriva sin verksamhet i mitt ridhus, det känns inte rätt. Sedan funderar jag även på att införa en tränaravgift. Hade det som förslag för en tjej och hon tyckte det lät idiotiskt. Men som sagt, ridhuset byggdes inte för att andra ska stå där och tjäna pengar på det. Tränare drar in enorma pengar, iaf i vårt område och de betalar inte en krona för att stå i någons ridhus och ta upp plats. Visst att även eleven får betala avgift men det är ju för hästens slitage.

Är jag ute och cyklar?

Jag tycker också det låter helt idiotiskt att ha en tränaravgift?
Har man bokat ridhuset borde man få välja själv vad man vill göra och om man vill ha ngn medhjälpare/tränare eller ej.

I ett av ridhusena där jag brukar rida får man boka in sig på nätet och då bokar man hoppning eller dressyr.
Bokar man hoppning får man använda hur mkt bommar och hinder man vill, bokar man dressyr får man inte ta in några markbommar men konor går bra.
När man bokar sig kan det komma in max 3 st andra (får vara max 4 i ridhuset samtidigt) men om man skriver att det är träning är det kotym att andra inte kommer och rider just då även om de får eftersom man inte låst ridhuset.
Vill man låsa ridhuset för att garantera att vara själv kostar det 200kr extra men då kan man även välja att rida 10 st där inne om man nu skulle vilja det.
Detta tycker jag är ett bra upplägg :)

Det är ju dethär som är så svårt.
Min tanke är att om tränaren vill ha en hel kväll i ridhuset för sina elever så ska det också kosta. Det innebär ju att de som löst manegekort inte får tillgång till ridhuset och därmed mister sin möjlighet till att rida.
Det är ett ridhus där fri ridning ska gå i första hand, därefter kommer träningar osv. Min önskan är att om någon vill ta dit en tränare för sin skull att man visar lika mycket hänsyn till andra ridande som man själv vill ha.
Ska fundera vidare kring det här med avgiften, mitt andra alternativ är att tränaren har på sitt ansvar att se till att eleven betalar manegeavgiften om man inte löst något kort. Då det i trakten cirkulerar folk som inte betalar för sig.

Det kommer inte finnas någon form av bokning utan alla är välkomna, om det är för många i ridhuset och man inte kan visa hänsyn till andra ekipage så får den som kom sist avvakta sin ridning tills någon går ut.

Tänk så olika det kan vara !
Vi har precis nya ridhus med kanonunderlag, ett stort och ett bamsestort. Ridhuskortet kostar 1000 kr/år alt 600kr/ halvår. Folk klagar som bara den för att det är för dyrt. Hade anläggningen legat i närhet till storstad hade vi säkerligen kunnat ta det femdubbla. Kan också tillägga att det också klagas på de "svindyra" stallplatserna, 2500 kr/mån inkl allt för en box på 12 kvadrat och alla bekvämligheter som går att uppbringa.
Nog för att marken är billigare men alla de löpande kostnaderna borde väl vara likvärdiga oavsett var i landet anläggningen ligger. Min inbitna storstadsjäl tycker att småstadsbor är bortskämda.....

Verkligen!

Ska jag vara helt ärlig så är jag så grymt trött på alla dessa snåljåpar inom ridsporten som tror att allt ska vara gratis. Mitt svar till de som säger att det är för dyrt i ridhuset är ofta, "Bygg ett eget om det inte passar, eller leta efter något annat". Kanske elakt men så är verkligheten.

Självklart kostar spån och dylikt lika mycket hos er. Tror knappast ni har bättre priser på diesel till traktorer än vad vi på västkusten har, så skördarna borde ju kosta lika mycket.

jag tycker det är "rätt" att om någon vill vara själv eller så, tex tränare, så ska det helt klart kosta extra eftersom andra som även de betalat då inte får tillgång :)

Det är ju dethär som är så svårt.
Min tanke är att om tränaren vill ha en hel kväll i ridhuset för sina elever så ska det också kosta. Det innebär ju att de som löst manegekort inte får tillgång till ridhuset och därmed mister sin möjlighet till att rida.
Det är ett ridhus där fri ridning ska gå i första hand, därefter kommer träningar osv. Min önskan är att om någon vill ta dit en tränare för sin skull att man visar lika mycket hänsyn till andra ridande som man själv vill ha.
Ska fundera vidare kring det här med avgiften, mitt andra alternativ är att tränaren har på sitt ansvar att se till att eleven betalar manegeavgiften om man inte löst något kort. Då det i trakten cirkulerar folk som inte betalar för sig.

Det kommer inte finnas någon form av bokning utan alla är välkomna, om det är för många i ridhuset och man inte kan visa hänsyn till andra ekipage så får den som kom sist avvakta sin ridning tills någon går ut.

Jo alltså jag håller med om att det borde kosta extra om man vill "låsa" ridhuset så att ingen annan ska störa medan man har en tränare där.
Men om andra får komma in samtidigt som man har lektion tycker jag inte att man ska behöva ha en "tränar-avgift" för att det råkar stå en person och hjälpa en när andra faktiskt kan och får rida samtidigt.

Åhh det är så himla tråkigt med de som inte kan betala för sig!
Du kanske skulle ha ett personligt passerkort? Så man måste dra in sig för att kunna öppna den stora porten tex och då kan du se att varje person inte utnyttjar ridhuset mer än det är tänkt? Då borde man eliminera de flesta snåljåparna..

Hmm det är ju på gott och ont att inte ha ngn bokning. Inte kul om man som jag har långt att åka till ett ridhus och tvingas vänta en timme eller kanske mer innan man får rida..
Men väldigt smidigt om man har ridavstånd.

Det systemet jag berättade om tidigare som jag tycker är himla smidigt att boka in sig på funkar både på internet och genom mobilen om man har internet där och de flesta har ju mobilen med sig och internet på den idag + att då är det ju ett begränsat antal med platser i ridhuset.

Jag tycker du ska vara tydlig med hur många ekipage som får vistas i ridhuset samtidigt så du slipper diskussioner om vad som är förmånga ekipage eller ej...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25