Nybörjarsadel

Ela

Trådstartare
Någon som har tips på någon bra och hyfsat billig westernsadel?

Vad ska man tänka på när man köper sadel? (förutom att den givetvis ska passa hästen)

Jag har precis börjat med western och vet inte alls på vilken nivå jag vill hålla på eller med vilken gren, tänkte köpa en billigare enklare sadel nu och sen om jag vill forsätta en mer ordentlig sadel.

Hur är hööks sadel? Någon som vet?

Alla tips mottages tacksamt.

Sv: Nybörjarsadel

Köp inte en sadel som kostar under 15 - 20.000 kr ny. Har du inte dom pengarna, köp en begagnad kvalitetssadel istället. Som vanligt är det så att man får det man betalar för. Även om du inte är helt säker på om du vill fortsätta rida western är det bättre att satsa på en begagnad kvalitetssadel till vettigt pris av flera anledningar, bommen i sadeln är av högre kvalitet med bättre passform för hästen, lädret håller högre kvalitet och sätet är uppbygt på ett bättre sätt och ger högre komfort för ryttaren. Dessutom är det lättare att sälja en sådan sadel utan att förlora alltför mycket. Lycka till!:)

Sv: Nybörjarsadel

Min sadel kostade 12000 om jag inte minns fel, och den sitter perfekt på hästen! Det är en kanonbra sadel som varit med om mycket och fortfarande är hel.
Så man ska nog inte bara titta på prislappen.

Men back to topic; jag hade avrådit från Höökssadlarna. Du kan ju rida western i en engelsk sadel så länge, eller barbacka med för den delen. Känns det bra så prova ut en "riktig" sadel. De kostar, men tro mig det är värt det!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Luzzan
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar