Nybörjarfrågor

aida

Trådstartare
För det första, jag har aldrig pysslat med avel överhuvudtaget.
Nu funderar jag på om jag ska betäcka mitt halvblodsto till våren... men många frågor dyker ju upp då!
Ingenting är bestämmt ännu och jag vill undersöka allt nu i godtid så jag är hundra säker på vad jag isåfall ger mig in på.
Så jag skulle vilja ha lite bra råd, vad ska man tänka på?
Finns det någon bra bok ni kan rekommendera?
Vilken är den största kostnaden?

I valet av hingst vet jag att man först och främst ska försöka förstärka stoets goda egenskaper och i andra hand komplettera de svaga sidorna. Vad mer ska jag tänka på?
Är det dumt att äns tänka på att betäcka sitt sto när man inte har någon erfarenhet?
Jag har ju stor erfarenhet av hästar och har unghästvana, jag har även varit med vid fölningar, men det är ju så mycket som kan gå fel.. :crazy:

hoppas på att ni kan ge mig lite goda råd! :bow:

Sv: Nybörjarfrågor

För det första, jag har aldrig pysslat med avel överhuvudtaget.
Nu funderar jag på om jag ska betäcka mitt halvblodsto till våren... men många frågor dyker ju upp då!
Ingenting är bestämmt ännu och jag vill undersöka allt nu i godtid så jag är hundra säker på vad jag isåfall ger mig in på.
Så jag skulle vilja ha lite bra råd, vad ska man tänka på?
Finns det någon bra bok ni kan rekommendera?
Vilken är den största kostnaden?

I valet av hingst vet jag att man först och främst ska försöka förstärka stoets goda egenskaper och i andra hand komplettera de svaga sidorna. Vad mer ska jag tänka på?
Är det dumt att äns tänka på att betäcka sitt sto när man inte har någon erfarenhet?
Jag har ju stor erfarenhet av hästar och har unghästvana, jag har även varit med vid fölningar, men det är ju så mycket som kan gå fel.. :crazy:

hoppas på att ni kan ge mig lite goda råd! :bow:

Det är väl en jättebra början att du varit med på fölningar och har unghästvana! Dessutom är du ute i god tid och vill veta saker. Finns massor av litteratur i ämnet men jag har ingen specifik att rekommendera. Det finns säkert andra som har.

De kostnader jag har haft vid avel har varit språngavgift och dygnsavgift vid betäckning (naturlig) och 90-dygnsavgift (om stoet är dräktig). Mina veterinäravgifter har varit ultraljud.

När jag haft halvblod har det varit väldigt mycket veterinära kostnader i samband med semin.

Jag rekommenderar dig att fråga om alla kostnader i förväg.

Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 952
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!