Nybörjarfrågor

Miljon

Trådstartare
Jag har ett par frågor kring dressyrtävling. Nu TROR jag inte att jag någonsin kommer våga starta dressyr, men OM :p
Att sadeln ska vara av engelsk typ har jag koll på. Hur är det med islandssadel, får det användas? Den är ju på det stora hela ganska lik en klassisk dressyrsadel, men utan samma djupa sits.
Sedan undrar jag över hur det är för mig som vuxen ponnyryttare. Jag ska börja rida avd. B i hoppning på ponnytävlingar. Då får jag inte samtidigt tävla den som storhäst i dressyren, väl? Finns det någon möjlighet för mig att få tävla min ponny, eller rida utom tävlan, eller är det kört så länge vi rider ponnytävlingar i hoppning?
Och slutligen, manen, ska den vara knoppad? Eller är det upp till tycke och smak, men vanligast att folk knoppar?

På frågan om vuxen på ponny. Du får tävla "på riktigt" mot stora hästar, även om du tävlar avdelning B på ponny i hoppning. De har ändrat de reglerna som gjorde att man inte fick.

Jag tror nu får välja om du vill knoppa eller inte, men jag har hittills inte sett någon som inte gjort det, så jag knoppar även om min häst inte har den lämpligaste manen för det och jag saknar all talang för sånt småpill.

Finns inget som säger att manen måste vara flätad/knoppad. Så det är fritt fram att göra som du vill. Och ja, du får rida i en islandssadel. Många dressrryttare rider i sadlar som en gång var tänkta som islandsmodeller.

Jag tänkte på det här häromdagen. Jag ska erkänna att jag förstår inte riktigt grejen :o Häromkring är det ett par hästar varje tävling som inte har flätad man (jag har som sagt själv ridit med utsläppt man flertalet gånger). Själv flätar jag för att det är roligt att göra extra fint :p

Du läste inte @Wilisia s bloggrape idag alltså? Poängen är att få sova längre på morgonen när man har x antal hästar att fläta :D

Jag vet inte vem hen är heller :p Jag klickade in nån gång när du delat det på Facebook (då när jag kommenterade).
Allg
Jag vet inte vem hen är heller :p Jag klickade in nån gång när du delat det på Facebook (då när jag kommenterade).
Alltså grejen är att det känns inte så accepterat och vi tycker att hästarna är fina i sina manar. Vi har oftast 5-10 hästar till start och ja, då får man sova lite längre ;) det finns väldigt många som tycker att det är jobbig och onödvändigt men gör det bara för att man "måste". Så då startade vi en grupp så man inte behöver känna sig ensam!

Allg

Alltså grejen är att det känns inte så accepterat och vi tycker att hästarna är fina i sina manar. Vi har oftast 5-10 hästar till start och ja, då får man sova lite längre ;) det finns väldigt många som tycker att det är jobbig och onödvändigt men gör det bara för att man "måste". Så då startade vi en grupp så man inte behöver känna sig ensam!

5-10 hade jag tröttnat på också, en-två tycker jag är svinroligt att knoppa :D Häromkring är det som sagt ingen större grej, jag antog nog att det var samma typ överallt :o

5-10 hade jag tröttnat på också, en-två tycker jag är svinroligt att knoppa :D Häromkring är det som sagt ingen större grej, jag antog nog att det var samma typ överallt :o
Beror nog mycket på vad man umgås med för personer och vilket område man bor i. Jag har alltid tänkt att man måste.. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 311
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 445
Senast: Nevermind
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Tjatter Nu när årets julkalender kört igång blev jag påmind om ett datorspel med Barna Hedenhös som vi spelade mycket när vi var små, var...
Svar
1
· Visningar
1 443
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama