C
Cuaifeach
Jag blev i veckan erbjuden en kattunge utav ägaren till min medryttarhäst, och efter lite funderingar är sambon och jag nästan säkra på att det blir en kisse. Eftersom jag aldrig har haft katt så har jag lite frågor som jag skulle bli jätteglad om ni svarar på. Kissen är nu två veckor så hon (?) kommer hit i augusti och blir då runt 9 veckor, hon är en korsning av okända raser.
Hur mycket mat/vatten ska en katt ha?
Ska man ge både burkmat och torrfoder?
Katten kommer att bli en innekatt, behöver man ta ut den på prommenader?
Vi gissar på att det är en hona, hur mycket kostar en kastrering (svara gärna på hannar också, vi är inte helt säkra på könet)? (Ungefärligt pris.)
Finns det något minsta antal veckor som katten bör vara innan man kastrerar?
Hur ofta måste man byta sand i lådan?
Vi tror att hon får korthårig eller halvlång päls, hur sköter man bäst om pälsen?
Ska man klippa klorna eller sköter den det själv på klösbrädan?
Hur mycket pengar kostar er katt i månaden?
Jag funderar lite på det här med försäkring. Varför har ni valt att ha/inte ha försäkring? Jag känner att är det så att det behövs en antibiotika kur el likn och katten sedan blir frisk så tar jag kostnaden men behöver katten en stor operation av något slag (förutom kastrering) så känner jag nästan att det är bättre att den får somna in, hur resonerar ni?
Kommer säkert att komma fler frågor allt eftersom. Det känns kul att kanske få en liten kompis här hemma som kan hålla mig sällskap när sambon är bortrest. Kissen som jag tingade idag är grå med strimbläs (är inte så bra på katt termer ) och en vit fläck på ryggen och en på svansen.
Hur mycket mat/vatten ska en katt ha?
Ska man ge både burkmat och torrfoder?
Katten kommer att bli en innekatt, behöver man ta ut den på prommenader?
Vi gissar på att det är en hona, hur mycket kostar en kastrering (svara gärna på hannar också, vi är inte helt säkra på könet)? (Ungefärligt pris.)
Finns det något minsta antal veckor som katten bör vara innan man kastrerar?
Hur ofta måste man byta sand i lådan?
Vi tror att hon får korthårig eller halvlång päls, hur sköter man bäst om pälsen?
Ska man klippa klorna eller sköter den det själv på klösbrädan?
Hur mycket pengar kostar er katt i månaden?
Jag funderar lite på det här med försäkring. Varför har ni valt att ha/inte ha försäkring? Jag känner att är det så att det behövs en antibiotika kur el likn och katten sedan blir frisk så tar jag kostnaden men behöver katten en stor operation av något slag (förutom kastrering) så känner jag nästan att det är bättre att den får somna in, hur resonerar ni?
Kommer säkert att komma fler frågor allt eftersom. Det känns kul att kanske få en liten kompis här hemma som kan hålla mig sällskap när sambon är bortrest. Kissen som jag tingade idag är grå med strimbläs (är inte så bra på katt termer ) och en vit fläck på ryggen och en på svansen.