Nybörjare

G

Ganti

Hej. Jag är ny här men har tjuvkikat lite på er andra ett tag:o .
Jag har nyligen börjat rida lektion på Islandshäst. Jättroligt. Men jag har aldrig tagit en ridlektion förut. Har ridit mycket hos kompisar som hade häst/Ponny när jag var mellan 10-15 år. sedan har det varit upphåll. Jag är 32 nu
Nu undrar jag om det finns fler som jag här inne? Alla verkar ha egen häst.
Den gruppen jag rider med har idit i ca 4-5 terminer och jag hänger med OK. Men ibland så känner jag mig bortkommen. Har ni några bra boktips så jag kan läsa påinnan lektionerna. Köpte "Rida Islandshäst" Och " Börja med Hästar"

Island var för överkurs för mig. Men mycket nyttigt ändå ägare och Den andra riktade sig mer till barn. Men var ändå mycket bra för en ridskole novis som mig!

Ganti (Favoriten):bow:

Sv: Nybörjare

Välkommen in på återfallstråden, du är inte alls ensam!!!!!:bump:

Ganti skrev:
Hej. Jag är ny här men har tjuvkikat lite på er andra ett tag:o .
Jag har nyligen börjat rida lektion på Islandshäst. Jättroligt. Men jag har aldrig tagit en ridlektion förut. Har ridit mycket hos kompisar som hade häst/Ponny när jag var mellan 10-15 år. sedan har det varit upphåll. Jag är 32 nu
Nu undrar jag om det finns fler som jag här inne? Alla verkar ha egen häst.
Den gruppen jag rider med har idit i ca 4-5 terminer och jag hänger med OK. Men ibland så känner jag mig bortkommen. Har ni några bra boktips så jag kan läsa påinnan lektionerna. Köpte "Rida Islandshäst" Och " Börja med Hästar"

Island var för överkurs för mig. Men mycket nyttigt ändå ägare och Den andra riktade sig mer till barn. Men var ändå mycket bra för en ridskole novis som mig!

Ganti (Favoriten):bow:
Hej och välkommen till buke....
Jag har ett tag tänkt och starta en "nybörjartråd", då jag ibland inte känner mig "hemma" på återfallsryttare..jag är ju egentligen en nybörjare....
Så bra att du gjorde det....hoppas fler hittar hit...
Har heller aldrig ridigt på ridskola, bara lite i tonåren på andras hästar, började i vuxen ålder först, och det är bara 5år sen...
Vad kul m lektioner på Islandshäst...undra om det är likt vanlig ridning?:confused:
Berätta...

Jag har skrivit några rader i återfallsryttartråden men hör nog bättre hemma här:) Jag har "suttit" på ponny som liten och började även på ridskola för ett par år sedan men dom hade kommit ganska långt i sin utbidning och jag klarade inte av allt dom gjorde, blev nästan lite rädd istället. Nu rider jag då och då på vår arab som jag litar på men jag har aldrig galopperat och kan inte trava helt rätt. Nu i vår ska jag bruka mer allvar och "ta över" araben. Jag ska få hjälp av min dotter och även börja få privata lektioner. Vi har nyligen fått tillgång till ridhus och köpt ett litet ställe själv så vi kan ha hästarna hemma och det underlättar helt klart. Jag kommer att följa med i denna tråden:)
Ha en go helg alla!

Andante skrev:
Jag har skrivit några rader i återfallsryttartråden men hör nog bättre hemma här:) Jag har "suttit" på ponny som liten och började även på ridskola för ett par år sedan men dom hade kommit ganska långt i sin utbidning och jag klarade inte av allt dom gjorde, blev nästan lite rädd istället. Nu rider jag då och då på vår arab som jag litar på men jag har aldrig galopperat och kan inte trava helt rätt. Nu i vår ska jag bruka mer allvar och "ta över" araben. Jag ska få hjälp av min dotter och även börja få privata lektioner. Vi har nyligen fått tillgång till ridhus och köpt ett litet ställe själv så vi kan ha hästarna hemma och det underlättar helt klart. Jag kommer att följa med i denna tråden:)
Ha en go helg alla!
Jaså, ni har en arab....fina hästar det där:)
Vilka hästar har ni till?
Har din dotter ridit länge?
Härligt m egen gård, o få ha hästarna nära på sig...
Det är väll min högsta dröm just nu, trots att min häst har det jättebra där hon är...Det är ändå några km o köra dagligen...
Ja, det där m privatträning är nog ett måste om man har egen...det skall jag oxå skaffa mig...
På vår ridskola kan man ha sin egen häst på lektion, men just nu är min inte tillräkligt utbildad o i kondition att man kan va med där...
Kanske en dag...hon är bara 4år...
Kanske nästa år..vi får se...
Jag var m min stallvärd i Ridhuset idag och tränade lite...nu när vi är i grundutb så tycker hon att hon kan hjälpa mig...och det kunde hon..det gick sk..bra.
Fick tom henne i hö galopp, den har hon haft problem med, sen hon hade en inflamation i hö höft...
Härligt när det börjar lossna för henne...
Hon är något stel i sin bakdel, har lite för stora muskler där..
Korsning NF 25%, Paint 75%....med underbart psyke, nu...men det har varit andra bullar:cool:

Du verkar ju ha kommit en bra bit i din ridning BonZai. Själv längtar jag till den dagen då jag kan säja att jag kan rida...ja inte som en bra dressyrryttare då utan så jag och hästen tycker att det går bra och att man är samspelt. Min dotter har även en Welsh Cob som blir 5 i år, han är också snäll och duktig men jag skulle ju inte hoppa upp på honom. Dottern ville ett tag sälja araben och skaffa storhäst men han ska inte säljas till någon, han är 20 år och ska få bo med oss till den dagen han inte orkar mer. Jag är kanske blödig men jag tycker han betyder för mycket för mej och han har det bra hos oss, tänk om han inte fått det hos någon annan. Det är ju farligt att skaffa sej djur för dom är beroendeframkallande:) vi har även en kattuppfödning, en hund, råttan Wilma och Koikarpar i dammen.
Storhäst blir det nog iofs om ca 1 år men då tror jag att Welshen kommer att säljas, fast man vet aldrig.
Nej nu är det rastning av hund:)

Andante skrev:
Du verkar ju ha kommit en bra bit i din ridning BonZai. Själv längtar jag till den dagen då jag kan säja att jag kan rida...ja inte som en bra dressyrryttare då utan så jag och hästen tycker att det går bra och att man är samspelt. Min dotter har även en Welsh Cob som blir 5 i år, han är också snäll och duktig men jag skulle ju inte hoppa upp på honom. Dottern ville ett tag sälja araben och skaffa storhäst men han ska inte säljas till någon, han är 20 år och ska få bo med oss till den dagen han inte orkar mer. Jag är kanske blödig men jag tycker han betyder för mycket för mej och han har det bra hos oss, tänk om han inte fått det hos någon annan. Det är ju farligt att skaffa sej djur för dom är beroendeframkallande:) vi har även en kattuppfödning, en hund, råttan Wilma och Koikarpar i dammen.
Storhäst blir det nog iofs om ca 1 år men då tror jag att Welshen kommer att säljas, fast man vet aldrig.

Sorry, du kallades ju BonRaiz:)

Andante skrev:
Du verkar ju ha kommit en bra bit i din ridning BonZai.Nej nej...det tycker jag inte...är fortfarande en nybörjare o kommer att vara det ett långt tag till...man blir ju aldrig fullärd...Sen är det så här oxå...man går ett steg fram och 2 bak ibland, så:(
Själv längtar jag till den dagen då jag kan säja att jag kan rida...ja inte som en bra dressyrryttare då utan så jag och hästen tycker att det går bra och att man är samspelt. Min dotter har även en Welsh Cob som blir 5 i år, han är också snäll och duktig men jag skulle ju inte hoppa upp på honom. Dottern ville ett tag sälja araben och skaffa storhäst men han ska inte säljas till någon, han är 20 år och ska få bo med oss till den dagen han inte orkar mer. Jag är kanske blödig men jag tycker han betyder för mycket för mej och han har det bra hos oss, tänk om han inte fått det hos någon annan.
Håller med...skulle oxå vara så blödig...är hästen gammal och bara frisk, så skulle jag oxå behålla den tills det va dax..Det är ju farligt att skaffa sej djur för dom är beroendeframkallande:) vi har även en kattuppfödning, en hund, råttan Wilma och Koikarpar i dammen.Hade jag haft gård så fanns där nog en hel del olika djur, så visst är det beroendeframkallande...men nu för tillfället har vi bara en hund...förr hade vi 2 st dvärjtaxar och en katt, hamstrar fiskar och en massa husspindlar:D Alla är borta pga ålderdom, nja spindlarna finns ju kvar...
Ja, jag heter BonRaiz: Bonito min förra häst, Raiza min nuvarande...:rofl:

Johodå! Visst finns det nybörjarryttare här allt... jag själv till exempel. Red ett par år som barn/tonåring men slutade eftersom jag var så dålig! Dessutom tyckte jag att hästarna var såååå läskiga så det var rakt inget nöje att pyssla med dem vare sig före eller efter lektionen :confused: sedan när jag blev vuxen var vi på turridning några gånger och plötsligt upptäckte jag att hästarna varken var läskiga eller elaka och att jag visserligen fortfarande rider som en höstack men att det var vansinnigt roligt. :rofl:
Så jag började fundera lite och kom fram till att jag inte vill/vågar ta ridlektioner (alltför många minnen av en kroniskt illvrålande ridlärare som pekade med hela handen, näää förresten hela armen var det ju - utan att förklara varför...) men att jag gärna vill rida lite då och då på en häst som jag kan få lära känna och bli trygg med. Genom en jobbarkompis hittade jag min stora kärlek och nu rider jag en eller två gånger i veckan. Fast just nu rider jag inte alls - trillade av och blev lite rädd men håller på att jobba ihop modet igen...
Ska nog ta lite lektioner i sommar dock för att bli av med den allra värsta höstacksridningen - det är ju inte rättvist mot hästen när jag beter mig som en idiot och inte ens sitter någorlunda rätt när jag rider :eek:
Så nybörjare - JAJAMENSAN!!!

Hej!
Skönt att höra att det finns fler som jag. Får alltid tillsägelser om min sits, men igår påpekade RidFröken att , jag ser absolut mycket bättre ut på hästen nu... Skönt att det har blivit bättre.
Jag minns att jag tyckte hästarna på ridskolan var så stora. Och det tycker jag fortfarande om "Stora bruna" men Islandshästarna är lagom. ( Jag är 179 cm lång, men det känns ändå inte som om jag är för stor, men det beror väl på hur man rider dem?)

Jag kommer i alla fall fortsätta med hästar!

Liknande trådar

Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
906
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka