Nybörjare

F

Frasseoo

Halloj!

Jag har aldrig ridit western förut.
Jo, lite trail på hemmaplan under ledning av en stallkompis.

Jag fick med henne och hennes Appalosa på KM i dressyr nu "kräver" hon att jag skall ställa upp på prova på klasser i western som motprestation.

Det skall bli jättekul, jag tror faktiskt att min lilla unghäst kan passa
för detta. Han är inte av westernras men bär sig fint och kan mycket om han har lust. Man kan dock inte alltid lite på trotsande femåringar. :p

Min bekant tycker att jag skall vara med på trail "prova på" , western pleasure "prova på" och western riding "prova på".

Jag har försökt läsa på nätet vad som ingår i pleasrue och western riding men blir inte riktigt klok på det.

Följande frågor har dykt upp: :confused:
Ingår det galopp i pleasure även i prova på klasser?
Ingår rena galoppombyten i wstern riding prova på?

Galoppombyten är inget vi kan ännu :angel:

Finns det någon bra bok jag kan plöja igenom för att lära mig mer?

Hur som helst skall deet bli spännande.

Frasse

Sv: Nybörjare

Det brukar stå i proppen om det är utan galopp, typ: pleasure skritt och trav, eller pleasure walk & trot. Står det inget så är det troligen med galopp.

Western riding prova på är nästan 100% säkert utan galoppombyten, bara galopp på diagonalen. För resten så är det ingen katastrof om man inte kan byten i språnget i lägre klasser, finns många som gör s.k. enkla byten, dvs. går ner i trav ett par steg.

Bra bok att läsa inför tävling är regelboken! Du kanske kan låna den av din kompis till att börja med?

Är det 10 september du ska vara med i Finsta månne?? :bump:

I så fall kommer vi bli konkurrenter :devil:

Fast just nu är min häst halt så jag hoppas jag kan vara med :(

Jäpp!!

Finsta here we come.

Jag ser mig inte som konkurrent till någon. Vi kan nämligen absolut ingenting - varken jag eller hästen.

Vi ser det som en trevlig utflykt och som en första nosning på
western. Det skall hur som helst bli jättekul!

Hoppas din häst är ohalt så du också kan vara med!

/Frasse

Vad roligt! Så kommer nog jag också se det! Skulle bli överlycklig om vi klarade oss ända in i mål i trailen, vare sig vi kom först eller sist! :o

Men i pleasuren tycker jag vi ska ha en liten chans i alla fall. Men beror också på hur många och vilka startande det är.

D-tävling brukar vara mysig stämning på, alla tar det som en träning och man hejar på varandra osv... Jättekul!

Ja, vi får se om blodprovet säger något på kusen min! *hoppas*

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Western Hittade ingen sådan tråd här på western.. så startar en.. Så här komme rmassa konstiga frågor från en helt icke westerninass människa...
2
Svar
27
· Visningar
5 008
Senast: PrittePuff
·
S
Western Är rätt ny på det här med western, men har haft egen häst i över 20 år och vet hur viktigt det är med bra passande sadlar... Men...
Svar
10
· Visningar
2 040
Senast: Sasse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka