Nybörjare

Jozelle

Trådstartare
Eller ja, nybörjare och nybörjare. Har kört en hel del innan, och tömkört en hel del också. Dock har jag alltid använt utprovade grejer av erfarna ägare, och nu ska jag sätta igång och köra in mina hästar, främst två av dem.

Ena hästen är ett 10-årigt Welsh Cob-sto, rejäl i typen och 146,5cm hög. Andra är mitt PRE-sto som hittills bara är 1,5 år och strax över 150cm men som kommer bli ca 160-165cm. Lillan är tömkörd litegrann i grimma, och Welsh Cob-stoet ska börja tömköras i dagarna hoppas jag.

Först och främst undrar jag hur er erfarenhet ser ut. Tror ni det går att använda samma sele till dessa (uppskattningsvis kommer de ha samma omfång, PREn något mindre bog och lite kortare rygg)? Förslag på en trevlig sele att starta med?

Vagn har jag också noll erfarenhet av. Vad börjar man med? Jag har kört med alla möjliga vagnar och några jordbruksredskap, men har som sagt aldrig valt själv... Storlek på vagnen, eller är det mest skackel-längden som avgör? Hur långa skall de vara? Vagn är dock ett senare projekt, men känns bra att kunna läsa på...

Övriga tips utrustningsmässigt? Tillvägagångssättet känner jag mig trygg med, men har ni bra tips är det välkommet också! :) Böcker och hemsidor är också jätteuppskattat! :)
 
Sv: Nybörjare

Det är sjukt svårt att ge råd om utrustning över nätet när man aldrig sett hästarna.

Mitt råd är att känner du dig minsta osäker, ta kontakt med en utbildad tränare. På en timme hinner ni gå igenom och ställa in utrustningen till båda hästarna och sen kan du känna dig trygg i att hästarna fått schyssta förutsättningar att göra ett bra jobb. Väl investerade pengar!
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Jate Volim
·
K
Körning Har en shettisvallack på 6 år, har haft honom sedan slutet på sommaren. Hade honom hos mina föräldrar först och intrycket var då att han...
Svar
9
· Visningar
2 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp