Nybörjare - seven games ?

C

claraB

Hej!
Jag har aldrig hållt på med NH men tycker det verkar väldigt intressant och skulle vilja börja lite försiktigt. Jag har ett sv hbl sto på 10 år som idag är skadad. Lång historia men det slutade med en operation där vet tog bort degenererat brosk i vä bakknä och hö bakknä var inflammerat. Nu ska hon stå i sjukhage i 8 veckor, typ hela sommaren :smirk: Och än har det bara gått 4 dagar och hon är väääldigt pigg redan. Men den femte veckan ska jag iaf börja gå med henne lite smått.
Jag tänkte då att man kanske kunde "stimulera" henne med t.ex the seven games eller ngt liknande. På så sätt tror jag att hon får lite annat att tänka på och inte bara massa saknad efter en större hage och kompisarna. :p

Jag har sökt på internet och hittade en sida (http://www.nnha.nu/7games1.htm) där det stod hur man gjorde the seven games. Jag har även kollat runt lite här på buke och tidigare läst det i diverse tidningar och böcker.

Är det en bra idé jag har fått? Hur skulle ni göra?

Tacksam för svar:bow:

Sv: Nybörjare - seven games ?

Jag tycker det låter som en bra idé! :bow:
Det är väldigt ansträngande för dem mentalt att jobba med seven games och de blir härligt trötta och avspända efteråt :love:

Ta gärna hjälp av en tränare för lite tips och inspiration :idea:

Jag tycker det låter som en bra idé! :bow:
Det är väldigt ansträngande för dem mentalt att jobba med seven games och de blir härligt trötta och avspända efteråt :love:

Ta gärna hjälp av en tränare för lite tips och inspiration :idea:

Okej! :D Är det något speciellt jag ska tänka på?

Hur letar man upp NH-tränare? Vet ej om det är möjligt ekonomiskt, men man kan alltid fundera över det:p

Att tänka på:

-Var lika uppmärksam på vad DU gör som vad hästen gör, hästen gör nästan alltid vad man ber den, men ofta har vi så dålig koll på vår kropp att vi inte vet vad vi säger till dem :crazy:

-Glöm inte att vända bort blicken, och gärna hela din kropp som beröm när hästen gjort det du ville(eller i början, när den gör en antydning att göra det) Bry dig inte om att hästen kanske vimsar iväg när du vänder dig bort, du måste ge beröm genom att släppa trycket, annars lär den sig aldrig.

-Försök att vara konsekvent och skilj dina signaler åt. Jag upptäckte tex att när jag skickar Skuggi åt sidan och sedan vill att han ska stanna och vända upp emot mig, så pekar jag dit jag vill att han ska gå, hela tiden medan han går, och så sänker jag handen när jag vill att han ska stanna.
Men när jag vill skicka ut honom på en volt runt mig vill jag ju bara "peka-igång" honom för att sedan ha handen sänkt längs med kroppen. Men då tror han att när jag sänker handen så vill jag att han ska vända upp :crazy:
Då blir det lite pyssligt att lära om :angel:

NH-tränare har säkert lite koll på varann, och kan rekommendera någon som finns nära dig. Det behöver inte bli dyrt, det kan räcka med någon lektion bara för att ni ska komma igång.
Om du vill ha numret till min tränare kan du ju PMa så kanske hon kan lotsa dig vidare :idea:

Okej! Tack så mycket! Vad snäll du är med alla tips:bow:
SKa ut till stallet och testa lite

Jag red in min häst i våras, och nu har jag börjat om med mer markträning som 7-games, eftersom han blev osäker när jag red i vissa situationer.
Det jag reflekterat över är att det tar tid, när jag läser Pat Pirellis böcker säger han att det går så fort och att man ska fortsätta tills man är klar, och jag känner mer att jag aldrig blir klar för om jag tillexempel kör friendely game, med en tröja eller höpåse, så kan jag stryka med den, han kommer fram till mig om jag flaxar med den och han kan gå över den, men sedan forsätta att lägga den på rumpan får jag inte.. Jo tröjan men inte påsen, hästen har liksom en gräns. Det kanske bara är att fortsätta?
Likadant går han fint när jag linlöper i kort lina, men provar jag en lång så protesterar han, är vi inte redo?

I Parellis bok står det att det går snabbt eftersom han utgår från en relativt ren unghäst, som inte lagt sig till med en massa uppfattningar om människan. Däremot står det på ett ställe; "If you give yourself two minutes to do something that takes two hours, it will take two weeks" (kanske inte helt ordagrant). Så man ska absolut låta det ta den tid det tar.

När det gäller Seven Games så har de flesta hästar ett problemområde eller en problemsak. Kusen jag hade kunde jag packa in i plast och han var inte rädd för stor hövagnar, men han kunde aldrig riktigt vänja sig vid sprayflaskor och sopbilar. De är ju individer och vissa saker blir aldrig riktigt bra; ibland får man nöja sig med "okej".

Att veta när man ska gå vidare kan vara svårt, men jag tror inte man gör någon större skada genom att försöka. :) Oftast tror jag bara hästarna garvar åt oss när vi tar oss vatten över huvudet, och om man är lite lyhörd och granskar sig själv en aning brukar man veta när man ska backa tillbaka. Jag skrev nån låååång utläggning för en massa år sen om att våga göra fel, kan rota fram den om du vill.

Jag själv går vidare när jag känner att jag och hästen KAN lösa problemen, sen om det behövs mer tid för att göra det, det må vara så hänt. Som när det gäller plastpåsen; kan jag lägga påsen på hästens rygg? Kan jag peta den bakåt en millimeter åt gången? Om svaret är ja på dessa frågor, då kan jag gå vidare med vad-jag-nu-tänkt-hitta-på.

Hoppas det där hjälpte litegrann. :)

/Jenny - som verkligen borde hålla sig borta från såna här trådar, har ju it petat på en häst på år å dar. :D

Tack, det hjälpte absolut:D
Han var ohanterad tills jag köpte honom, tidigare har jag bara haft hanterade unghästar och skillnaden är väldigt stor. Mest har jag tyckt till det bättre, positivare till jobb, och känsliga för kroppsspråk och hjälper, men nu känner jag att det är väldigt mycket han inte har varit med om, fyra månaders uppstallning och hantering är procentuellt lite jämfört med fyra års vildhäst liv...
Allt gick bra under inridningen, tills vi ridit "massvis" av gånger (har tagit det otroligt sakta o lugnt) och plötsligt stack han, varför vet jag inte, gångerna efter det var hanstressad men hanterbar, och sedan blev han rädd för en annan ryttare på hästen framför och gick upp i taket och jag föll av, och då blev han rädd för att jag skulle kliva upp igen, så just det där accepterande på ryggen med vad som helst är rätt så svårt nu.
Inbillade mig att när jag väl kört 7-games skulle han vara redo för det mesta, men nu känns dte väl inte så.
Sedan är det väl också så att dte tar 300 timmar plus ledigheter tills han har smält allt.. och dit är det ju en bit..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka