Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

hermulen

Trådstartare
Hej!
Jag har funderat att vara med på en klubbtävling med min relativt nya häst. Jag har ridit och haft egna hästar under flera år men aldrig tagit mod till mig att ut och tävla men nu känner jag att det måste vara dags. Nu vet jag inte riktigt om man kan kalla det tävling när det är en liten klubbtävling med valfri höjd osv. Men för hästen och framförallt mig så är det ett stooort äventyr att överhuvudtaget visa upp oss. :)

Men så inser jag hur lite jag kan.
Till exempel:
Rider man bara in på banan och börjar hoppa?
Ska man hälsa på någon domare?
Vad gör man när man har hoppat färdigt? Skrittar bara ut?
Hur gör man på framridningen? Hur lång tid innan ska man börja rida fram?
När får man reda på banan? Samma dag när man kommer dit?
Får man gå banan eller förväntas man veta hur det ser ut ändå?
Vad ska man ha på sig? Hur snygg ska man vara?
När åker man ut? Efter hur många vägringar?
Banbyggningen är vid 11 och första starten vid 12. Vad gör man av hästen undertiden?

På hemsidan till klubben står det:
Klass 2: valfri höjd clear Round A:0
Klass 1: poänghoppning med utsmyckade hinder
Valfrihöjd på poänghoppningen med utsmyckade hinder

Vad betyder klass 1 och 2?
Vad betyder A:0?
Poänghoppning? Är det att man ger betyg på hur snyggt det ser ut tex att man träffar mitt på hindrerna och har jämn takt osv?

Är det något mer man behöver tänka på?

Jag förstår att det är skillnad från ridskola till ridskola men någon likhet måste det väl finnas ändå. Det märks nog att jag är ganska nervös redan och vill att allt ska bli rätt.^^ Tack på förhand!
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Jag ska försöka svara så gott jag kan!
Om det är klubbtävling så förmodar jag att du är med i klubben, prata med någon där eller ring så att du får reda på så mycket som möjligt. Eftersom det är klubbtävling så kan det vara anmälning på en lista i stallet istället för vanlig anmälning osv.
Jag skulle gjort likadant osm du och försökt förbereda mig så mycket som möjligt innan, det brukar finnas nog med saker att vara nervös för ändå!
Jag vill vara lite fin på tävling, så jag skulle nog haft vit vojlock och vita ridbyxor, men en vanlig jacka eller mörk tröja, ingen ridjacka. Du kan nog vara klädd hur du vill, i vanliga ridkläder om det känns bättre, fråga om du är osäker, de kanske har egna regler.
Om du måste hjälpa till att bygga bana så har du hästen i stallet om du står där(?), eller i transporten, eller så hjälper någon dig att hålla hästen.
Banan får man veta samma dag när man kommer.
Först får du väl anmäla dig och betala på morgonen. Då kollar du startlistan så att du vet när du startar. Räkna med ca 2-3 minuter per start, på klubbtävling kan det ev ta längre tid med ovana funktionärer.
Kolla banskissen så att du kan den. Gå därefter banan flera gånger, gå den väg du tänker rida.
Hur länge man rider fram beror på hästen. Skritta fram, rid fram ca 20 minuter, hoppa några språng. Var i närheten av ingången när ryttaren innan dig ropas in. När det är din tur så ropar de ditt namn vid insläppet, och du rider in. Man kan hälsa på domaren, det är trevligt, men inte nödvändigt. Vänta på startsignal, galoppera innan eller skritta bara, välj själv. När du får startsignal så rid banan, efter målgång sakta av till skritt och skritta ut.
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Rider man bara in på banan och börjar hoppa?
Ska man hälsa på någon domare?
Man måste inte hälsa på domarn, men det är trevligt att ställa upp framför henne/honom och nick +ev. hälska med handen

Vad gör man när man har hoppat färdigt? Skrittar bara ut? till att Rid genom mål (:D), bryt av till skritt och skritta ut. Inget krångligt.

Hur gör man på framridningen? Hur lång tid innan ska man börja rida fram? Om din häst är lätt i baken mot andra hästar så kan du sätta en röd rosett i hennes svans. Skritta inte på spåret, ropa hoppning och hindertypen(hoppning räcke, hoppning oxer, hoppning lilla) innan du hoppar och se upp så du inte är i vägen eller ingen kommer i vägen för dej. Framridningen är ju väldigt individuellt för olika hästar, du vet bäst om din häst behöver en lång eller kort framridning.

När får man reda på banan? Samma dag när man kommer dit?
Får man gå banan eller förväntas man veta hur det ser ut ändå?
Ja, man får se en banskiss och sen gå banan mär den är öppen för bangång.

Vad ska man ha på sig? Hur snygg ska man vara?
På klubbtävlingar behöver man väl inte klä upp sej jättemke, men det är ju trevligt att se snygg ut. Själv brukar jag se till att all utrustning är ren, ha på mej vita ridbyxor+stövlar och en snygg tröja eller klubbjacka.

När åker man ut? Efter hur många vägringar?
På lokal nivå blir man utesluten efter tredje vägran, regional efter andra. Din klubb bestämmer hur måpnga vägringar som är tillåtna, oftast brukar det vara samma regler som lokal nivå.
Banbyggningen är vid 11 och första starten vid 12. Vad gör man av hästen undertiden?

På hemsidan till klubben står det:
Klass 2: valfri höjd clear Round A:0
Klass 1: poänghoppning med utsmyckade hinder
Valfrihöjd på poänghoppningen med utsmyckade hinder

Vad betyder klass 1 och 2?
Vad betyder A:0?
Det är lite konstigt att det står Clear round A:0? A betyder att alla med lika antal fel blir placerade, 0:an står för att man räknar tiden och Clear round för att alla felfria får rosett(blir placerade) Fråga lubben vad dom menar.

Poänghoppning? Är det att man ger betyg på hur snyggt det ser ut tex att man träffar mitt på hindrerna och har jämn takt osv?
Precis! Det ska helt enkelt se så snyggt ut som möjligt! Se till att ha välvårdad utrustning på dej, gärna kavaj.

Är det något mer man behöver tänka på?
Se till att vara förberedd och i god tid så du slipper stressa. Ta det lugnt och se tävlingen som en träning!

Lycka till :D
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Poänghoppning? Är det att man ger betyg på hur snyggt det ser ut tex att man träffar mitt på hindrerna och har jämn takt osv?
Precis! Det ska helt enkelt se så snyggt ut som möjligt! Se till att ha välvårdad utrustning på dej, gärna kavaj.


Poänghoppning hade jag tolkat som just poänghoppning, inte stilhoppning, alltså att varje övervunnet hinder ger ett visst antal poäng och att den med flest poäng och snabbast tid vinner. Men det kan ju vara lite lurigt att veta vad det innebär på en klubbhoppning.

Till TS; jag tror att en god idé kan vara att åka till en tävling utan häst för att se och lära, så vet du lite mer vad som förväntas av dig första gången du ska tävla själv.
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Poänghoppning hade jag tolkat som just poänghoppning, inte stilhoppning, alltså att varje övervunnet hinder ger ett visst antal poäng och att den med flest poäng och snabbast tid vinner. Men det kan ju vara lite lurigt att veta vad det innebär på en klubbhoppning.

Det tänkte jag faktiskt inte på! Fast då borde det väl stå ackumulator hoppning? Jag vet inte, TS får nog höra med klubben för att veta säkert :p
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Tack för alla svar! :D Jag känner mig klokare nu.

Nu blev det så här att jag upptäckte att jag inte kunde den helgen. Och det var ganska tur för nu kan jag åka och kolla istället. Men tack igen för hjälpen! :)
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Man rider in på banan och man brukar trava runt hindrena lite fram till att dommaren säger " Varsegod och rid " då rider man igenom starten.
Ej nödvändigt i hoppning men vissa gör det.
När man hoppat färdigt brukar de sga fel , tid m.m och så rider man ut i antingen skritt eller trav:)
På framridningen lösgör du hästen i skritt och trav och en kvart innan du ska in brukar jag iaf börja hoppa lite men ej för mkt.
Börjar rida fram ca 40 minuter innan men tar allt i ett lugnt tempo.
Ja det är samma dag som när man kommer dit.
Självklart får man gå banan och så brukar det sitta banskisser på tävlingsplatsen.
På klubbtävlingar räcker det med ljusa ridbyxor och en fin tröjja brukar ej då ha huvtröjja och liknade utan kanske möjligtis en figursydd t-shirt med kraga eller en tävlings skjorta / t-shirt.
Håret får man ha hängande om man vill men för att det ska se fint ut brukar jag alltid sätta upp det i ex. fläta. Rivningar får man göra hur många som helst men tredje vägringen åker man ut på och även om man glömmer banan och ex hoppar fel hinder. Ha hästen i transporten och lasta ut ca 40-50 minuter innan.
 
Sv: Nybörjare på klubbtävling. Hjälp?

Ååå vilken bra tråd! precis vad jag behövde. Anmälde mig idag till min andra hopptävling ever, det är en klubbis och jag ska vara med i 70 cm klassen. Min förra hopptävling var för ...8? år sen och en clear round som hästen vägrade 4 ggr på :rofl:
Vad bra att ni erfarna människor har delat med er av er kunskap! :bow:
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 432
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! :D Jag ska på långfredagen tävla med en ridskoleponny:D detta blir min första lokala tävling. Men behöver hjälp med vad lite...
Svar
7
· Visningar
3 505
Senast: Dandylinn
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 579
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 802
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp