Nybörjare på Islandshäst

L

*Lena*

Jag har äntligen hittat en grupp för nybörjare och tycker det ska bli jättekul att rida Islandshäst. :) Jag har också "ombörjat" på "vanlig" ridskola i höst efter ett långt uppehåll. Är skillnaden stor på hjälperna och sitsen när man rider Islänning?

Sv: Nybörjare på Islandshäst

Som "nybörjare" tror jag absolut inte att det innebär några problem att rida parallellt, tvärtom så får du ju dubbelt så stor ridvana jämfört med att bara rida en gång i veckan. Sits och hjälper är väldigt lika, i alla fall hos de islandstränare jag har erfarenhet av...

Jag har ridit "stor" häst och islandshästar parallellt i några år och tycker det funkade bra. Men ju mer erfaren jag blev desto mer kände jag att jag borde fokusera på det ena eller det andra, så jag slutade med storhästridningen i våras och lägger nu all tid på islandshästar...

Jatack, väntar med spänning på alla svar du ska få!

Har själv bara ridit islandshäst och ju fler år jag rider ju mer inser jag hur svårt det är :crazy: . I mina svartaste stunder funderar jag över om det kanske vore lämpligt att byta till en tregångshäst för att få nöjet att själv bestämma gångart! Så alla ni duktiga ridproffs här; skulle jag i så fall kunna glömma det här med sätet och baaaalaaansen, och bara liksom använda vaden o så vips fungerar det som jag tänkt? (Om jag byter hästras alltså).

Har följt med och kollat på min kompis som rider stora bruna och det ser ju så lekande lätt ut; skritt-galopp, trav, ngra steg galopp, trav igen, häpp! Ser ju dessutom hyfsat samlat ut. Vi har ridit lika länge kan jag ju säga, kände mig rätt usel men tog med henne till min ridskola och så fick jag mig ett gott skratt. Jaja skadeglädje är ju den enda sanna glädjen :devil: .

Å andra sidan, mysigare hästar än våra finns ju inte så jag tragglar väl på........-neeej, det där var inte tölt, -slappna av i benen, använd sätet , -jaa det var ju br....nej nu tappade du ....osv

Nej, skillnaderna är inte stora, men de finns. Balansen är viktigare på islandshäst, tycker jag. Dels är det en mindre häst som påverkas mer av om du sitter snett, och dels har de ofta "närmare" mellan gångarterna, så en liten viktförskjutning kan göra att islandshästen byter gångart när den "stora bruna" inte skulle ha gjort det.

För nybörjaren är det klart svårare att "bestämma gångart" på en islandshäst, dels på grund av ovanstående skäl och dels på grund av att en fyr- eller femgångare lättare råkar blanda ihop gångarterna eller få taktproblem än en tregångare.

Sitsen skall vara i stort sett likadan på islandshästar som på stora hästar. Lodrät sits, lätt sits osv ser likadana ut oavsett vilken häst du sitter på. Däremot kan användningen skilja sig lite. Det finns t.ex. islandshästar som inte travar om ryttaren sitter i lodrät sits, utan det blir tölt istället. Då kan man få byta till lätt sits för att få till traven. Detta ställer lite högre krav på lyhördhet och taktkänsla hos ryttaren.

Sedan kan/skall du inte använda underbenen så mycket på islandshäst - det går ju inte när de hänger nedanför magen!

Jag har ju varit ponny ryttare så jag har inte ridit ragg sockor i hela mitt liv, men jag har mer eller mindre lärt mig själv med tips o ideer från bekanta.
Nu har jag gett mig på en yngre häst o sto desutom, så det känns väldigt roligt att kunna göra allt detta jobb själv med en unghäst, jag har som andra (kanske) lärt mig på familje hästar och läromästare, vilket är väldigt lärorikt :) och en o annan kurs.

Förövrigt så tycker jag det största olikheten är att man rider mycket med sätet och känsla, jag tyckte ibörjan att det var svårt att både höra o känna tölten ibörjan (så att hästen inte gick orent).
Just att balansen är väldigt viktig för att inte strula till det för hästen, jag tyckte även att det var otroligt att hästen böt gångart enbart genom att man flyttar vikten, det var ett helt annat ridsätt för mig men otroligt lättvindigt o bra för hästen dom är ju väldigt uppmärksamma o känner det minsta lilla.

Så när jag skulle rida en av min systers varmblod så kunde jag inte förstå att hästen inte travade när jag lutade mig lite framåt ;)
Men man kommer ihåg det ridsättet oxå, egentligen så är det ju inte så stora skilnader för utom att dom har fler gångarter som kan ställa till det, men jag tyckte nog att det var en stor omställning då.

jaca skrev:
Jatack, väntar med spänning på alla svar du ska få!

: . I mina svartaste stunder funderar jag över om det kanske vore lämpligt att byta till en tregångshäst för att få nöjet att själv bestämma gångart! Så alla ni duktiga ridproffs här; skulle jag i så fall kunna glömma det här med sätet och baaaalaaansen, och bara liksom använda vaden o så vips fungerar det som jag tänkt? (Om jag byter hästras alltså).

Å andra sidan, mysigare hästar än våra finns ju inte så jag tragglar väl på........-neeej, det där var inte tölt, -slappna av i benen, använd sätet , -jaa det var ju br....nej nu tappade du ....osv

Exakt så känner jag oxå! Skönt att höra att man inte är ensam!

Hej,
nej vi är nog många som tycker det är svårt men syns nog inte så mycket här på forumet. Brukar läsa och försöka fatta vad som skrivs med varierande framgång, ibland tror man att man är den sista idioten som fötts..... Som tur är har jag en jättebra tränare samt häst som bägge envist försöker och försöker lära mig vikt o balans , så ...inte ger vi upp :banana: ?

I stort sett så är det likadant fast helt annorlunda *s*. Det ska bli jättekul att lära känna Islandshästar också. Jag vill prova på båda så att jag kan se vilka hästar jag trivs bäst med för jag tror inte att jag i längden kommer att ha råd att rida båda två. :cry:

Har ridit halvblod i flera år och aldrig ridit islandshäst innan men för 4 veckor sedan köpte jag min första islandshäst. Har nu ridit några lektioner på honom och tycker det är stor skillnad att rida dem.
Min islandshäst är mycket känsligare för vikter och hur jag sitter. Lutar jag mig lite framåt så börjar han direkt trava, hamnar jag lite bakåtlutad så går han iväg i tölt. Hjälperna är så små så mina stora hästar reagerar inte på dem.
För min del så har det bara varit positivt att börja rida islandshäst. Jag har blivit mycket tydligare och känsligare för hur jag sitter och vilka hjälper jag ger!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka