B
BigLadyZola
Hej!
Har bestämmt mig för att lära mig grunderna för foderstatsberäkning. Och just nu sitter jag här med en höanalys i handen. Jag har tagit kvoten av smältbarråprotein och enegri och får fram siffran 5.1!
Det är alltså under normalvärdet som helst ska var 6. Och då måste jag ge lite extra eller hur?
Sedan till en annan fundering, hur vet jag hur mycket hö min polle ska ha med det där värdet?
Tidigare har hon fått 10-12kg/ dag. Och sedan har vi haft kraft rehab som kompliment (foderstaten var uträknad av krafft).
Lite info om hästen:
Sto
19år
155 cm hög 525kg (ungefär)
Svårt att hålla hullet på vintern.
Tål inte havre, och tycker inte om lusern.
Är i normalträning (1timme ridtur/dag)
Får i sig max 12kg hö varje dag då hon lämnar/sprider ut det i hela boxen!
Bra tänder, är avmaskad.
Har bytt foder nu då hon reagerade konstigt på Krafft Rehab, så nu har vi Mustang orginal Müsli, där av att jag vill lära mig räkna ut foderstater, och så är det dumt att ge för mycket/ för lite!
Sedan hur räknar man ut hur mycket kraft foder hon ska ha?
Om ni undrar något så skriv, tacksam för alla svar!
Har bestämmt mig för att lära mig grunderna för foderstatsberäkning. Och just nu sitter jag här med en höanalys i handen. Jag har tagit kvoten av smältbarråprotein och enegri och får fram siffran 5.1!
Det är alltså under normalvärdet som helst ska var 6. Och då måste jag ge lite extra eller hur?
Sedan till en annan fundering, hur vet jag hur mycket hö min polle ska ha med det där värdet?
Tidigare har hon fått 10-12kg/ dag. Och sedan har vi haft kraft rehab som kompliment (foderstaten var uträknad av krafft).
Lite info om hästen:
Sto
19år
155 cm hög 525kg (ungefär)
Svårt att hålla hullet på vintern.
Tål inte havre, och tycker inte om lusern.
Är i normalträning (1timme ridtur/dag)
Får i sig max 12kg hö varje dag då hon lämnar/sprider ut det i hela boxen!
Bra tänder, är avmaskad.
Har bytt foder nu då hon reagerade konstigt på Krafft Rehab, så nu har vi Mustang orginal Müsli, där av att jag vill lära mig räkna ut foderstater, och så är det dumt att ge för mycket/ för lite!
Sedan hur räknar man ut hur mycket kraft foder hon ska ha?
Om ni undrar något så skriv, tacksam för alla svar!