Nybörjare och galopp

aiquen

Trådstartare
Fixar en nybörjare (i det här fallet en som bara har suttit till häst typ tre gånger i sitt liv) att galoppera en snäll ponny under kontrollerade former (longering)? Dvs det enda nybörjaren behöver göra är att hålla sig kvar.

Vågar man låta nybörjaren göra det för att känna hur det är? Det handlar alltså INTE om att lära nybörjaren rida genom att lära den galoppera för det är att börja från fel ände, jag vet. ;)

Sv: Nybörjare och galopp

Jadå, på många ridskolor longeras man tidigt i galopp på snälla stabila hästar. Har man svårt med balansen så kan man ju hålla sig i både sadeln och manen.

På våra turer kan folk som aldrig suttit på en häst hålla sig kvar i galoppen, men det kanske är svårare på böjt spår?

Har hästen mycket man, stadig och rund galopp, inte hittar på några hyss, kanske en fegrem och en sadel man kan hålla i borde det väl gå bra? Och såklart inte för snabb galopp heller.

Jag tycker att galopp är det som är lättast att sitta i nästan, och mest bekvämt också. /räknar inte med skritt nu dådå ;) \

Om ryttaren har tillräckligt bra balans för att kunna rida lätt i trav borde h*n kunna galoppera också. Galoppen är ju i regel lättare att sitta i.

Tycker det låter som en bra idé. Om man innan vet hur galoppen ska kännas blir det inte lika överraskande när man själv ska fatta galopp första gången och hästen slipper då ett ryck i munnen.

Sen är ju longering alltid bra som sitsövning - i alla gångarter - för nybörjare så väl som rutinerade. ;)

Haha tycker synd om alla stackars hästar som måste stå ut med sitsträning för nybörjare :D vet ju hur jag själv var från början ;)

aiquen skrev:
Fixar en nybörjare (i det här fallet en som bara har suttit till häst typ tre gånger i sitt liv) att galoppera en snäll ponny under kontrollerade former (longering)? Dvs det enda nybörjaren behöver göra är att hålla sig kvar.

Vågar man låta nybörjaren göra det för att känna hur det är? Det handlar alltså INTE om att lära nybörjaren rida genom att lära den galoppera för det är att börja från fel ände, jag vet. ;)

Kan ju säga att jag inte har suttit till häst mkt mer än det.. (eller iofs kanske 40-50 ggr totalt?) Jag har galopperat ca 5 gånger tror jag.. Första gången i skogen i uppförsbacke. Vilken känsla! Men det var läskigt :smirk:
(I somras galopperade jag för första gången! :angel: )

Jag fick i slutet av ridlägret galoppera på lina i deras roundpen. Det var superskumpigt, och jag var nästan övertygad om att jag skulle dö! :eek: Men men, jag lyckades hålla mig kvar och fick ständiga instruktioner om att luta mig bak. Kan ju säga att eftersom jag var (är) ovan att rida så var det väldigt jobbigt både fysiskt och mentalt att skumpa runt i en snäv cirkel. Jag ska nog inte prova rodeo iaf! ;)

Okej, min poäng(?) är att jag har trots allt "suttit till häst" många gånger i mitt liv, men jag har trots det aldrig :o satt hästen i galopp med flit förutom den gången i roundpenen.
Jag letar ridskola just nu, och jag vill inte bli stressad att galoppera innan jag är redo eftersom jag känner att jag faktiskt inte är en duktig ryttare! :)

Okej, det här inlägget blev lite luddigt kanske... men men :p

aiquen skrev:

Vågar man låta nybörjaren göra det för att känna hur det är? Det handlar alltså INTE om att lära nybörjaren rida genom att lära den galoppera för det är att börja från fel ände, jag vet. ;)[/QUOT

Det är väl bara at fråga ryttaren om den vill galoppera lr inte? kankse inte behöver göra det länge, bara något varv eller så... e ponnyn snäll så varöfr inte?? bara att hålla i sig i ett litet handtag som man fäster frame i sadeln. ett deltan.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar