Nybörjare- o vad blir man sen???

finapina

Trådstartare
Sitter o funderar på hur man ska beskriva nivåer ryttare ligger på. Tänker bl.a på min ena dotter, 12 år. Hon har ridit 3 år, behärskar ala gångarter o har börjat m skänkelvikning. Hoppar även lätta banor, 50- 60 cm. Men allt detta sker m en ridlärare närvarande i ridhus. Uteritt har hon knappt varit på:( . Vad kallar man den nivån då? Dotter nr 2 känns som en solklar nybörjare; behärskar skritt otrav men ej mer ännu.O framförallt var ligger jag själv? Men det ids jag inte ta upp denna gång...
 
Sv: Nybörjare- o vad blir man sen???

Skulle väl fortfarande säga att hon är någon form av nybörjare. Inte på den nivån att hon sitter och håller i sig i sadeln i skritt såklart, men ändå. Vet inte vad man ska kalla det riktigt, "ridvan" kanske, van att rida men har inte kommit superlångt i utvecklingen ännu.
 
Sv: Nybörjare- o vad blir man sen???

nybörjare för mig är man fram tills man klarar av skritt, trav, galopp både på bana och utomhus och kan kontrollera sin häst under alla gångarterna.
efter det så är man nog "ridvan" och på låg skogsmulle nivå :p.

när man sen lär sig de enkla skolorna så som skänkelvikning, framdels vändning och börjar med att rida i form samt hoppar mindre banor så kan man nog kalla sig "måttligt erfaren", dvs man kan rida olika hästar under kontrollerade former och jobba dem i/mot form.

efter det är det väll "rutinerad ryttare", man klarar av skolorna, hoppar med god balans och teknik, klarar av både bråkiga hetsporrar och halvdöda latmaskar ok.

efter det kan man nog kalla sig "mycket rutinerad/ högre utbildad". dvs man rider och tar fram hästar till en hög nivå.

(dvs en ryttare som hoppar 140 klasser kan vara måttligt erfaren i sin ridning, då den inte klarar av andra olika hästar eller t ex rida ut eller mot form, medan en skogsmulle ryttare kan vara mycket ruttinerad och klarar av att hoppa upp på olika hästar och rida till dem, båda på bana, ute och hoppa kanske 80cm med bra balans och kontroll på språng osv.)

jag kan nog kalla mig måttligt erfaren på hästryggen, har ridit flera hästar och kan jobba dem i /mot form, hoppar mindre banor med mer eller mindre kontroll(dör tyvärr lite och tvekar ibland på hoppbanan, vilket behöver jobbas bort). klarar av att rida ut olika hästar och har hyfsat lätt att hitta knapparna på nya hästar.
att jag haft 4 olika hästar genom åren, tävlat lite smått och ridit i 17 år säger inget hur duktig ryttare jag är.

detta är bara mina tankar dock
 
Sv: Nybörjare- o vad blir man sen???

Beskriva för vem?

Jämfört med en person som aldrig suttit på en häst är hon ju duktig. Men jämfört med någon som är hästvan och ridit ett flertal olika hästar under ett antal år så kan hon inte särskilt mycket.

Jag pratade om just detta med PV faktiskt. Han har tävlat msv-hoppning "i sin ungdom", och jag har tävlat LA-dressyr och hopp, och tränat på msv-nivå i några år nu- vi kom båda fram till att vi faktiskt inte kunde särkilt mycket. ;)

Det är ju som med allting annat, ju mer du lär dig desto med inser du att det finns kvar att lära.

Men menar du exempelvis beskriva dotterns utbildningsståndpunkt för en turridningsledare, eller ny ridlärare, så skulle jag säga att hon kan rida en snäll häst i alla gångarter. De flesta ridskolor har annars ett tydligt system för gruppindelning, 1-5, indelningen finns säkerligen på ridskolans hemsida.
 
Sv: Nybörjare- o vad blir man sen???

Nedan är ett exempel på gruppindelning på ridskola, stulet ifrån en klubb en bit härifrån. ;)

Tror att de flesta har en indelning som är relativt lik denna.

******************************************************************



Gruppindelning:

Introduktionkurs
Kursen består av 5 tillfällen, fördelade på 1 teorilektion och 4 ridlektioner. Under teorilektionen får du lära dig hur man gör i ordning hästen före och efter ridpasset. Under ridlektionerna får du lära dig hur du skall sitta till häst på ridbanan respektive ute i terrängen, några av ridbanans vägar samt att rida i skritt och trav. Ev provar vi på galopp. Läs mer här.

Nybörjare Här lär du dig ridningens grunder, såsom sits, hjälpgivning och ridbanans vägar. Du rider i alla gångarter.

Grupp 1 Här befäster du det du lärt dig i nybörjargruppen. Särskild vikt läggs vid sitsen.

Grupp 2 Här börjar du med inverkansridning och lösgörande rörelser.

Grupp 3 Här befäster du det som du lärt dig i grupp 2. Särskild vikt läggs vid hästens balans.

Grupp 4 Här finslipas dina kunskaper. Vi börjar träna skolor och förvänd galopp.

Dressyrspecial
Här är gruppen för dig med högre ambitioner. Målet är att kunna åka ut och tävla.

Hopp 1 Här befäster du sits, balans och följsamhet över hinder.

Hopp 2 Här lär du dig att rida mellan och över hinder.

Hopp 3 Här lär du dig att hoppa en enklare bana.

Hopp 4 Här finslipas dina kunskaper.

Tävlingsgrupp hoppning
Här är gruppen i hoppning för dig med högre ambitioner. Målet är att åka ut och tävla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp