Nybörjare... Hjälp!

Chili

Trådstartare
Jaa här är ytterligare en med lite frågor :) Har blivit jätteintresserad av distans på sista tiden. Nu ska jag också antagligen bli fodervärd till ett arabsto som tidigare gått distans :)
Så jag har några frågor...

Hur ofta brukar prova-på tävlingar hållas? Får man lite extra vägledning då på plats eller måste man klara sig helt själv?
Bör man åka och titta på en tävling innan man själv ställer upp?

Vilket tempo håller man ungefär under, låt säga en 5 milare? Blir det mest skritt, trav eller galopp? Kan hästen gå hela sträckan i trav eller galopp och bara vila i vet. grindarna eller skrittar ni också? Vad gör man i vet grinden? Skrittar runt hästen, står stilla, hur länge?

Är det dumt att ha en häst med mycket muskler, är det bara en "barlast"? Så som många tänker i t.ex. fälttävlan, så inte hästen får släpa på för mkt...

Genom vad för slags landskap rider man? Kan det bli så att man rider igenom ett litet samhälle på något vis, eller är man bara i skog och mark? Inslag av långa, jobbiga backar eller ja, hur brukar banorna se ut? Och när får man veta vilken sträcka man ska rida?

Hehe hoppas ni har överseende och vill svara på mina frågor. Jag är sådan att jag kan fråga om alla små detaljer, så jag kan förbereda mig på bästa sätt och slippa känna mig osäker! :p

Sv: Nybörjare... Hjälp!

Chili skrev:
Jaa här är ytterligare en med lite frågor :) Har blivit jätteintresserad av distans på sista tiden. Nu ska jag också antagligen bli fodervärd till ett arabsto som tidigare gått distans :)
Så jag har några frågor...

Hur ofta brukar prova-på tävlingar hållas? Får man lite extra vägledning då på plats eller måste man klara sig helt själv?
Bör man åka och titta på en tävling innan man själv ställer upp?

MAN BRUKAR KUNNA FÅ HJÄLP, SPECIELLT OM DET ÄR EN TRÄNINGSRITT UTAN TÄVLING. DET FINNS TRÄNINGSRITTER LITE HÄR OCH VAR, KOLLA VILKA SOM ÄR AKTIVA I DITT DISTRIKT OCH TA KONTAKT. MAN BEHÖVER INTE TITTA PÅ EN TÄVLING FÖRST.

Vilket tempo håller man ungefär under, låt säga en 5 milare? Blir det mest skritt, trav eller galopp? Kan hästen gå hela sträckan i trav eller galopp och bara vila i vet. grindarna eller skrittar ni också? Vad gör man i vet grinden? Skrittar runt hästen, står stilla, hur länge?

DET BLIR MEST TRAV. MEN NÄR MAN FÖRST RIDER SÅ LÄGGER MAN IN SKRITT I T.EX. NEDFÖRSBACKAR OCH NÄR TERRÄNG ELLER UNDERLAG KRÄVER. I GRINDEN PULSAR MAN OCH VETBESIKTIGAR, SEDAN VILAR OCH LÅTER HÄSTEN ÄTA DRICKA, GÅR PÅ TOA OCH ÄTER SJÄLV.

Är det dumt att ha en häst med mycket muskler, är det bara en "barlast"? Så som många tänker i t.ex. fälttävlan, så inte hästen får släpa på för mkt...

FÖR MYCKET MUSKELMASSA, STORA BULLIGA ÄR INTE ÖNSKVÄRT, UTAN MER SLIMMADE SOM HOS EN MARATONLÖPARE.

Genom vad för slags landskap rider man? Kan det bli så att man rider igenom ett litet samhälle på något vis, eller är man bara i skog och mark? Inslag av långa, jobbiga backar eller ja, hur brukar banorna se ut? Och när får man veta vilken sträcka man ska rida?

OFTAST SKOGSRIDNING. GENOM SAMHÄLLEN HAR JAG BARA RIDIT NÄR DET VARIT STÖRRE TÄVLINGAR OCH HÄSTARNA SES SOM RUTINERADE. HÖRDE DOCK ATT VASARITTEN TOG CR OCH FEMMILARE RAKT GENOM RÄTTVIK OCH UPPFÖR EN SLALOMBACKE. FRÅGA GÄRNA HÄR OM OLIKA RITTER, SÅ FÅR DU VETA OM DET ÄR EN SNÄLL ELLER TUFFARE RITT.

Hehe hoppas ni har överseende och vill svara på mina frågor. Jag är sådan att jag kan fråga om alla små detaljer, så jag kan förbereda mig på bästa sätt och slippa känna mig osäker! :p

HAR SVARAT MED STORA BOKSTÄVER I DIN TEXT OVAN.

Hälsning Maja

Tack för ditt svar!

Finns det någon internet sida där man kan se resultat från gamla tävlingar? Vill gärna kolla då min ev. blivande foderhäst har tävlat förr!

Men hur långt innan får man veta var ritten går? Eller är det samma sträckor år efter år? Man måste väl få tid att planera för att möta upp medhjälpare osv.?

Ah tackar! Hittade henne :) Är ju en försäkran att ägaren inte ljuger, så nu är jag glad!

Tycker nog att det finns svar på dina frågor på den länk jag lämnade. Fråga gärna mer om det är något du inte hittar där.

Joo tänkte mest på när man får veta var sträckan går? Exakt alltså... När får man kartan? Är det samma ritt år efter år?

Och en fråga till... i starten, släpps alla iväg samtidigt? Kan tänka mig att det blir endel tumult då med alla pigga hästar eller är jag ute och cyklar?

Mvh

På clear rounder brukar man har start i smågrupper på 4-5 ekipage med ca 5 minuter mellan varje grupp. Just för att undvika tumult bland nybörjarna.
I tävlingsklasserna har man nästan alltid masstart, alla på en gång.
Om man har en väldigt "livlig" häst så kan man däremot välja att starta lite i efterhand. Man har nämligen 15 minuter på sig att passera startlinjen efter dess att starten går. En del går bort med sina hästar och ställer sig bakom en lada eller så, och rider iväg efter att fältet gått iväg.

När det gäller själva banan, så får man ofta kartan tillsammans med ryttarmeddelandet. Inte alltid, men nästan alltid.

Okej... och vad är ryttarmeddelandet? :o usch känner mig totalt okunnig. Men har bara tävlar CR i hoppning på ridskolans hästar, det är ju viss skillnad mot att tävla privat :smirk:

Chili skrev:
Okej... och vad är ryttarmeddelandet? :o usch känner mig totalt okunnig. Men har bara tävlar CR i hoppning på ridskolans hästar, det är ju viss skillnad mot att tävla privat :smirk:

Ryttarmeddelandet skickas ut ca en vecka innan start. Som Geshira skrev - nästan alltid ligger rittkartan med där. En del klubbar lägger ut ryttarmeddelande och karta på webben också. I ryttarmeddelandet står en massa matnyttigt, tex exakt vägbeskrivning till tävlingsplats, viktiga telenr till tävlingsledning, banansvarig osv, pulsgränser och annat viktigt som man behöver veta. Ofta ligger även startlistor med till klassen så att man ser vilka som mer startar.

Ritterna är ofta på samma slingor år till år, men justeringar görs pga att underlaget tex är för blött, att markägare har synpunkter osv osv. Ändringar på banan kan ske mycket sent - dessa får man i så fall reda på under bangenomgången som är antingen dagen innan tävling eller i CR och kortare distanser ibland samma morgon som starten går.
Sedan finns det ritter som hela bansträckningen ändras på mellan åren. Under året som gått var det många sådana, mycket beroende kanske på att stormen Gudrun gjorde att många gamla slingor helt enkelt inte gick att rida.

Okej, tack för er hjälp! Hittade massor med matnyttig info på sidorna som nämndes högre upp...

Nu är jag helsugen, ska hämta hästen i fråga på söndag. Är jättespänd och lycklig :)

Vad kul att vi får en ny sugen distansryttare in i sporten!!! :bump:

Hoppas du ska tycka det är kul! Vad heter ditt fodervärdssto? Bara nyfiken då jag är intresserad av allas araber och deras härstamning ;) Du kan pm:a om du inte vill lämna ut namnet här

Camilla

Chili skrev:
Okej, tack för er hjälp! Hittade massor med matnyttig info på sidorna som nämndes högre upp...

Nu är jag helsugen, ska hämta hästen i fråga på söndag. Är jättespänd och lycklig :)

Du kan hitta allt det där på hemsidan för vår senaste tävling. Hur det såg ut till den tävlingen som vi hade i somras. Rittkarta, ryttarmeddelande osv. Det ger dig en idé om hur det funkar.

http://www.nerikesdistansryttare.org/fornaboda.html

Går du bara in på www.nerikesdistansryttare.org så kan du hitta träningstips med under Distansridning, men vänta en vecka med att läsa. Vi håller på och reviderar träningstipsen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det hjälpte jättemycket, att få se hur det funkar lite mer praktiskt på tävlingsplatsen och så. Hatten av för er som svarat :bow:

Chili skrev:
Det hjälpte jättemycket, att få se hur det funkar lite mer praktiskt på tävlingsplatsen och så. Hatten av för er som svarat :bow:

Vad är det för häst du lånar, om du tycker det känns ok att svara här?

Hälsning Maja

Ja, det är väl inte så farligt att lägga ut hennes namn här. Hon har ju gått några tävlingar innan så någon med bra minne kanske kommer ihåg henne ;)

Det är en arabtjej på 14 år, Equinella ox heter hon. Verkar jättetrevlig, men det blåser ju som attan nu! Så vi har inte riktigt hunnit börja umgås och göra något, fick hem henne i söndags...
Hoppas hon inte får ett dåligt intryck av oss/vår gård bara för att det blåser och prasslar överallt, allt är nytt och nya hästar.
Jag är iaf jätteglad :p

Ja, hon hade ju gått ett par ritter. Ja, det är alltid lika kul att få hem en ny häst. :) Jag hoppas också att det slutar blåsa snart. Inte för att jag kommer upp på hästryggen för det. Jag har brutit ett revben. :( Fast inte pga någon häst.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 051
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar