Nybörjare på foderstatsberäkning!

B

BigLadyZola

Hej!

Har bestämmt mig för att lära mig grunderna för foderstatsberäkning. Och just nu sitter jag här med en höanalys i handen. Jag har tagit kvoten av smältbarråprotein och enegri och får fram siffran 5.1!

Det är alltså under normalvärdet som helst ska var 6. Och då måste jag ge lite extra eller hur?

Sedan till en annan fundering, hur vet jag hur mycket hö min polle ska ha med det där värdet?
Tidigare har hon fått 10-12kg/ dag. Och sedan har vi haft kraft rehab som kompliment (foderstaten var uträknad av krafft).

Lite info om hästen:
Sto
19år
155 cm hög 525kg (ungefär)
Svårt att hålla hullet på vintern.
Tål inte havre, och tycker inte om lusern.
Är i normalträning (1timme ridtur/dag)
Får i sig max 12kg hö varje dag då hon lämnar/sprider ut det i hela boxen!
Bra tänder, är avmaskad.

Har bytt foder nu då hon reagerade konstigt på Krafft Rehab, så nu har vi Mustang orginal Müsli, där av att jag vill lära mig räkna ut foderstater, och så är det dumt att ge för mycket/ för lite!

Sedan hur räknar man ut hur mycket kraft foder hon ska ha?

Om ni undrar något så skriv, tacksam för alla svar! :bow:
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

Kvoten säger egentligen inte så mycket utan de egentliga siffrorna som analysen visar :) Kvoten kan vara bra även om tilldelningen är låg eller hög.Kvoten handlar om balansen mellan energi/protein.
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

Okej!
Dock sitter jag här med två olika värden, eller ja olika tabeller på samma papper:

Första tabellen:
TS 84%
Smältbar råprotein 44g/kg foder
Energi foder 8,6 MJ/kg Foder

Andra tabellen:
Råprotein 89g/kg TS
Smältbar råprotein 52 g/kg TS
Energi 10,2 MJ/kg TS
Socker 124 g/kg TS
NDF 591 g/kg TS

Så vilken av tabellerna ska man utgå ifrån? :o
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

ahh jag vet faktist, är som sagt nybörjare!
Skrev båda tabellerna i alla fall, men upptäckte nu att jag ej har några värden för kalcium fosfor osv, eller det kanske man inte får i en höanalys? :o
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

De flesta räknar per kg foder, annars får man ju stå där och fundera ut hur mycket ts hästen ska ha ute i stallet. Lite meckigt.

Vad man får i analyssvaret beror på vad man beställt. Många snålar, det är dyrare att göra mineralanalys än basanalys.
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

Okej, det var det jag trodde, att det fanns två olika foderanalyser!
Dock fick jag som sagt den "snåla".
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

Det finns fler än så, hygienanalys t ex. Beroende på vilket företag man anlitar har de olika paket, och olika värden som ingår i analysen.
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

Jasså? Det visste jag inte!

Har en fråga, eftersom alla hästar är olika och har olika behöv hur ska man veta vad just sin häst ska ha för värden? (på ett ungefär)
Jag menar jag kan ju inte ha samma foderstat till en häst som har svårt att sätta hull som till en häst som har lätt för det? :o

:confused:
 
Sv: Nybörjare på foderstatsberäkning!

Man börjar med att räkna efter tabellvärden, färdigställda värden utifrån hästens typ och vikt. Sedan lägger man på om den är fet eller för tunn. Då har man ett kalkylerat värde för vad hästen behöver.

Sedan börjar man fodra utifrån det och håller ett öga på hästen. Behöver man justera foderstaten, gör man det. Efter ett tag vet man hur mycket hästen behöver för att hålla sig fin, och det kan man sedan använda när man räknar foderstat med nästa grovfoder.

Vill du börja laborera med foderstater finns gratisprogram, t ex Freefarm.se
 

Liknande trådar

Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 680
Senast: sajelka
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: Allegra
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 040
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp