Nybörjare och oviss!

1

13524

Hoppas få lite konkret hjälp med vilken utrusnting jag skall välja!

Har precis börjat köra in min maxade D-ponny (snart 19 år) och allt verkar gå bra, så skall nu se mig om efter rockard och övrig utrustning!

Har troligtvis hittat en bra rockard (har ett par olika jag tittar på), men har inte varit och tittat på den på riktigt. Men den verkar bra. Den har en rak svängel och man sitter högt. Den har rejäla bildäck och verkar riktigt robust.

Mina ambitioner inom körning ligger på hobbynivå. Jag vill kunna erbjuda min ponny fler alternativ till aktivitet. Vi kanske är ute ett par gånger i veckan (även om det säkert blir lite mer i början!) så det skall man väl ta hänsyn till. Jag menar, man behöver kanske inte samma utrustning då som till de som kör hästen så gott som varje dag.

Har läst en del om det här med lokselar och bröstselar. Lokselen verkar ju väldigt klok att ha. Men vilken är snällast och hjälper min annars helt ovana häst att dra lättast? Vilken är helt enkelt bäst för oss?

Hoppas att någon kan svara!
 
Sv: Nybörjare och oviss!

Det är så himla svårt att hjälpa någon över nätet så här... det är nog därför du inte fått några svar.

En loksele kan vara mindre lyckad i kombination med en rockard såvitt jag förstått det (själv nybörjare skall tilläggas). Till en rockard bör man väl ha en sele med silettdäckel i första hand - alternativt bygga om en loksele om man behöver den för att hästen inte drar bra i en brösta.

Finns det inget körsällskap eller så i din region? Någon där kan kanske hjälpa dig lite bättre?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp