nybliven unghästägare behöver goda råd...

J

Jensan

Jag har nu efter mycket letande blivit med häst. Jag fastnade för en stilig 3-årig dam som just klarat 3-års testen här i våras. Jag är "dressyr-tjej" och skulle gärna utvecklas med min lilla pålla åt det hållet. Men saken är den att jag aldrig tävlat på annat än klubbnivå och inte ens där särskillt flitigt.Så detta är min första unghäst, ni som är erfarna, vad tycker ni att jag ska lägga upp för taktik för att ge min tjej de bästa förutsättningarna inom en framtida dressyrkarriär?
Hade tänkt mig att vara med på kvalitetstävlan eller kanske till och med championatet nästa år. men jag vet inte riktigt vem som kan eller får vara med, om det är klokt eller inte.

Lite vilsen alltså. :smirk:

Sv: nybliven unghästägare behöver goda råd...

Hej!
På ASVHs hemsida finns information om hur kvalitetsbedömningen går till och de bästa därifrån går vidare till championaten.

Din häst bör kunna gå i form och göra tempoväxlingar, men behöver inte vara jättemycket utbildad för att vara med. Det bästa är att du frågar din tränare hur du skall lägga upp träningen, för det är ju individuellt beroende på hästens tillväxt och förutsättningar.

Har ett nu 4 årigt sto, korsning vbl/nsv som är precis hemkommen från inridningen. (Kom idag) Ska nog ha henne till Allround, men jag har iaf fått många tips om att ta det lugnt, låta hästen få lära sig saker i sin egen takt och inte tressa dom. Har knappt någon erfarenhet alls av "dressyrraser" och hur snabbt dom utväcklas, men mitt råd är att ta det lugnt i utbildningen och låta henne lära sig saker i sin egen takt.

Lycka till :banana:

En 3åring bör du inte rida mer än 4 dagar i veckan ca. För att den ska hinna med mentalt. De andra dagarna är det ju bra att träna på andra saker inför bedömningarna som visning för hand mm. Rid inte så länge heller. Om hon känns jätte bra någon dag så sluta i tid kanske bara efter 5-10 min. SLuta rida när hon går bra, inte när hon gått bra.
För det är jätte lätt att rida för mycket, så dom blir trötta!
Även om dem inte blir trötta i musklerna så jätte fort så blir de trötta i huvudet fort eftersom allting är nytt!
De bäst tipsen jag vill dig. Träningsuppläg bör du göra upp med din tränare.

Tack för svaren! Jag ska nu ut och hitta en erfaren mentor och tränare som vill ta sig an oss, jag återkommer med hur det går..

På avelsföreningarnas hemsidor (länka via asvh) finns ofta uppgifter på unghästtränare.

Hepp, såg att du hör hemma i Västmanland. Gå in på www.mvk.u.se och länka vidare till "Utbildare", där finns adress och telefonnummer till många unghästutbildare i Mälardalen!

Ska jag va ärlig? Sälj din tre åring och köp en läromästare, skaffa bra träning å köp en unghäst om ett par år. Det är det ända rätta, tyvärr men det är den hårda sanningen, synd bara att ingen sa det till dig innan.

Tänk på att låta din unghäst vi viloperioder där den får smälta allt nytt den fått lära sig. Kan vara bara en vecka och ibland mer uppåt en månad/veckor. Ha inte bråttom!
Lycka till!

karl22 skrev:
Ska jag va ärlig? Sälj din tre åring och köp en läromästare, skaffa bra träning å köp en unghäst om ett par år. Det är det ända rätta, tyvärr men det är den hårda sanningen, synd bara att ingen sa det till dig innan.

Lägg ner......... Med god tränarhjälp, förnuft och ödmjuk inställning går det hur bra som helst. Någon gång måste vara den första

Det beror ju helt på vad man är ute efter...

Jag har sett mga skräckexempel på vad som händer när oerfarna köper unghästar! Jag har tyvärr också sett mga olyckliga utgångar som varit fruktansvärt onödiga som helt klart hade kunnat undvikits!

Jag är helt hundra inne på Karls linje att en oerfaren bör ha en läromästare. Men om man nu inte kan få något annat än en unghäst så måste man se till att man har duktiga människor runt om kring sig som kan hjälpa en. Och man bör definitivt se till att rida lektion regelbundet.

Men visst, har man fått tag på en välidgt snäll unghäst så kan det gå bra...

Men jag tycker nog när man läser Jensans inlägg att det inte verkar som att hon är oerfaren när det gäller ridning överlag utan bara vad det gäller unghäst-upplägg och då är det ju en helt annan femma!

spelar ingen roll hur många läromästare man averkar.
en unghäs är en unghäst och erfarenheten av dom får man först när man umgås med dom.

Mkt bra sagt! :bow:

Jensan: Tror att du kommer klara det galant så länge du har kunnigt folk omkring dig och regelbundet rider för instruktör. Det finns inget bättre än att utvecklas tillsammans med en unghäst, se alla framsteg och veta att man själv har fått fram och utbildat en fin ridhäst! Lycka till! :)

En jättebra grej som jag var med på med den första häst jag red in själv var unghästkurs. Här i Stockholm anordnar distriktet det. Man rider ett antal pass, men övar även hantering och det blir miljöträning för hästen att åka till ett ridhus. Jag har inte gått kursen här i Stockholm för jag bodde i Skåne då men här är det rena teoripass också.
Försök hitta något sådant så har man någon att fråga och planera och få hjälp av.
Jag kan också rekommendera boken Unghästar av I Andersson/C Lindberg och Arméns ridinstruktion som lästips.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka