Nybliven kattägare... Hjälp?

Corax

Trådstartare
Det här är premiär för mig på Katt-forumet så nu får ni vara snälla mot mig! ;)

Jag är nybliven ägare till en kisse och hämtar hem livet på måndag... Jag har umgåtts med katter sen jag var yttepytteliten men denna lilla varelse är min allra första alldeles egna katt. Såklart är jag toknervös!
Vad ska man tänka på?
Finns det litteratur som är bra?

Allt basic som skålar, toalett, klösbräda och leksaker är redan ordnat (glömde jag nått nu?).
Men hur är det med maten? Vad sjutton ger man en liten en på knappt tre månader? Och hur mycket? Våra bondkatter har alltid haft fri tillgång till torrfoder...

Usch, vad HAR jag gett mig in på? :o :D

Sv: Nybliven kattägare... Hjälp?

En klotång är bra att ha redan från början och ev en borste för långhårig katt.

Mat: gå in på närmaste djuraffär och köp ungkattstorrfoder av nåt bra märke. Be om hjälp i kassan om förpackningsdjungeln förlamar dig. ;)

Det kommer att gå bra. Ni är båda nybörjare i ert förhållande, ni lär er tillsammans. Just ja, en sak till. Skaffa försäkring från dag ett.

Glömde 2: se till att hon får sina grundvaccinationer om hon inte redan fått de.

Senast ändrad:

Vad har de som fött upp katten givit den för mat?
Vore nog bra för magen att fortsätta med samma och byta långsamt om du hittar något bättre.
Är det en raskatt brukar ju uppfödaren skicka med mat hem. (oftast)

Lycka till, och ta saker som de kommer, detta fixar du bra! ;) :D

TACK båda två!! :bow:

Eftersom det är en raskatt så är den vaccinerad, avmaskad och allt vad det nu kan vara. Men försäkringen var bra att veta om! Han är ju bara försäkrad för dolda fel i 2 år från uppfödaren.
Klotång är också införskaffad! :D Fast han har nyklippta klor, det har jag försäkrat mig om. ;)

Maten har jag precis pratat med uppfödaren om så den biten är löst. Nu är det bara allt annat som ska gå bra. :crazy:
TÄNK om han vantrivs av att vara ensam med bara matte? *ångest*

Inte kommer han att vantrivas heller!

Till att börja med (de första månaderna) så kommer han att vara alldeles för nyfiken för att ens ha tid att vantrivas. Han kanske är ynklig de första dygnen, men troligen inte. Kattungar har enormt mycket upptäckarglädje i sig så du kommer att ha fullt sjå att kattungesäkra hemmet. Plocka undan överlevande blommor, gömma de prydnadsföremål som inte hunnit åka i backen ännu, hänga undan de gardiner som är roligast att klättra i osv. Kanske hinner du leta fram kattleksakerna från under kylskåpet däremellan också. Ingen av er kommer att hinna ha tråkigt.

En gör fuffens, en städar undan fuff-bevisen.
En helt normal katt-människa-arbetsfördelning. :D

*skrattar*
Ok, jag får väl lita på vad du skriver... :D

Jag kan verkligen se bilden av en ullig liten illbatting som springer runt och har ner sak efter sak och en förtvivlad Corax som springer efter och sliter sitt hår. :rofl:
Jag har nämligen en stor kärlek till blommor. :crazy: Gärna ovanliga älsklingar som jag vårdar ömt.

*funderar*

Bäst att fråga mamsen om hon kan hysa in en... eller 15..? blommor i sådär ett år. :angel:

Nä, som du säger, det går nog bra.
Tack för peppningen! :p

Till Haukur; Det är en liten Helig Birma-pojke! :love:

Flyktingläger för blommor är alls inte en dum idé. Mina bor på mitt kontor på jobbet. Min lilla tös (som blir ett år om två veckor) älskade nämnligen att ställa sig i krukorna, greppa plantorna mellan tänderna och sen slita upp de med rötterna.

Så nu är det mycket grönt på jobbet och mycket kalt hemma, men vad gör man inte för blomstrens överlevnad? :D

Ja hade man ett eget kontor så hade ju det varit den bästa lösningen.
Men jag hoppas innerligt att min lilla sötnos inte kommer på det som din tjej gjorde. *huga*
Fast OM så skulle han få kämpa rätt redigt med de flesta eftersom många är i storleken större. :D
Hoppas dessutom att han inte börjar äta på dem. :o Jag menar, hur sjutton ska man kunna lära en liten ulltott att bara äta kattgräset och inte mattes blommor. *voine voine* ;)

Men vad härligt med en liten kissekatt då!! Jag har tre stycken... Fast ingen är iofs liten längre, det är bamsebjässar... iaf två av dem. Alla tre är kastrerade hankatter, o underbart stora o mjuka! Fast inte feta, på dagarna är de ute o springer av sig all mat de äter på nätterna... ;)

Iaf, den yngsta av dem är busig som en kattunge. Han är en norsk skogis som inte är riktigt lika modig som de andra, så han vågar inte gå ut längre en ett par minuter i stöten, o bara om det är fint väder... Så han måste ha mycket sysselsättning inne, eftersom de andra springer bort sin energi ute och inte leker med den lille... Och han älskar studsbollar iaf skulle jag säga!! Och tapeter.... så klösbräda är toppen att skaffa från början så de lär sig var de får riva (lätt att vara efterklok...). Men studsbollar är en rolig leksak, dock får man ibland gömma dem på nätterna för att få sovfrid.

Och klätterträd är toppen att skaffa åt dem om man vill o har plats för dem med! Jag har tre stycken, fast det är bara ett som är stort, de andra är lite mer i golvnivå. :smirk: Men dels får de en hög utkikspunkt att titta ut över rummen från om man har ett stort katträd, och dels är det ju klöspelare på de flesta. Alla mina katter älskar att ligga högt upp och sova eller vila, då ser de allt tycker de... ;)

Oj vad långt jag skrev... blir så när man börjar tala om sina älsklingar... :crazy:

Iaf, lycka till och jag önskar er allt nöje med livet tillsammans!

Ett tips till. Skaffa ampelliljor som du ställer nära favoritplatsen, sovplatsen etc. Ampelliljor är desl ogiftiga, del hållbarare än kattgräs (och framförallt snyggare).

Klös/klätterställning är ett bra tips. Jag har min framför fönstret så missarna kan spana på alla som är på gården.

Ampelfacklor har jag tänkt på... har haft ett gäng i mina dar så det är väl bara att införskaffa en igen. De har ju en tendens att yngla av sig i rask takt också. Mycket ekonomiskt! ;)

Klätter/klösställning är införskaffad. I alla fall en liten. Målet är att ha en från tak till golv, men då får jag nog hitta nån som kan göra en åt mig. :smirk:

Men jag tänkte på maten... Han äter ju Iams nu och det får han fortsätta med tillsvidare. Doseringen står ju på påsen, men om man ger burkmat också..? Vill ju inte att lillkillen ska få problem med vikten liksom. :o :D
Usch jag borde ha köpt en guldfisk. :crazy:
(säger hon som har tre hästar)

Du kommer att älska att vara kattägare :D Det gör man fastän man får offra blommor och dylikt!
Själv fick jag jättefina tulpaner igår, de står inne i ett vitrinskåp för att inte bli slaktade :smirk:

Ja jag hoppas det!
Nu är han i alla fall hemma...
Men han piper väldigt mycket. :crazy: Är det normalt? Usch, stackaren saknar väl sin familj och alla lekkamrater.
Hoppas att det går över!

Grattis till den lilla kissen!
Jag ger full ranson av torrfoder till mina bebisar plus att dom får en portionspåse blötmat på kvällen som godis. blötmaten innehåller ju 70% vatten så det gör ju inte så mycket på vikten..

Prata med honom tillbaka så blir det nog bra. Är han nyfiken och kikar runt överallt än då? Eller gömmer han sig för allt nytt och läskigt?

Liknande trådar

M
Övr. Katt Eller..nybliven o nybliven...nybliven sen 5 månader iaf :cool: men jag undrar, eftersom jag tydigare bara umgåtts med honkatter, när är...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Minime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka