Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

T

trip

I lördags fick vi tillökning i familjen.
Det kom en Tarzan och en Liza.
Huskatter är dom och de är tolv veckor. Enligt uppfödaren så är de avmaskade som riktigt små och för ca. en vecka sedan trodde hon (hon hade fått många kullar över sommaren hade ett jättestort ställe).
De är rumsrena,uppfödda inomhus och välhanterade, men vågar man lita på att de är avmaskade nu för en vecka sedan med tanke på att hon inte var helt säker, (det var en inneboende till uppfödaren som avmaskade då en i kullen tydligen var lite dålig i magen).
Katterna är bra i magen och i bra hull för att precis ha flyttat, kanske på gränsen till smala, speciellt honan.
Tänker mest med tanke på att jag ska iväg och vaccinera dem också, läste att vaccinationen kan påverkas av deras parasiter.
Men det är ju inte bra att i bara chansa och kanske i onödan ta en extra avmaskning nu igen, eller?
Hur hade ni gjort?

Sen nästa fråga, märkning, vad har ni andra valt, örontatuering eller chip eller både och?

De ska senare kastreras, när tycker ni det är dags?

Oj vad mycket det blev... men det är första gången vi har katter annat än i stallet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Grattis till de nya familjemedlemmarna!
Så länge katterna inte kräks, är dåliga i magen, magrar av eller blir matta i pälsen så skulle inte jag avmaska, det kan göra parasiterna resistenta om man avmaskar för mycket. Om de inte har något av ovanstående symptom skulle jag chansa på att de inte hade mask.

Jag skulle valt öronmärkning, kanske i kombination med chip, men inte bara chip. Många tänker inte på att katten kan vara chipmärkt om de hittar den, utan de kollar bara på öronmärkning. Men den kan ju bli suddig efter några år och då kan det vara bra att ha ett chip också ifall den tas till polisen där de kan läsa av chipet.

Jag skulle kastrera dem innan honan visar tecken på löp för annars kan de ju ske en dum olycka. Man kan kastrera kattungar men det är inte så vanligt, men inget som är dåligt så länge man hittar en veterinär som vill göra det. Annars vid ca 5-6 månader, hellre för tidigt än för sent. Men det går att abortera ev. ungar vid kastration ifall en olycka skulle ske.

Lycka till! :)
Du har inga bilder på dem?
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Tack för svaren!

Ja , jag resonerar nog som du, de stallkatter vi hade förr som visade tecken på mask blev rätt så dåliga i magen, oftast såg man det innan de tappade direkt i vikt.

De är hur goa som helst, står ut med barnen och att de vill bära och klappa och leka och har fungerat med hunden utan större problem, de fräser lite åt henne när hon blir för närgången men hon tycker ju att det är SÅ mysigt med katter som inte springer iväg från henne.

Bilder ska jag ju absolut försöka fixa på dem! Ska se om jag kan hitta sladden till kameran bara...
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Kl!

Undrar oxå hur man ska göra med avmaskning. Uppfödaren har ju gjort det, o under tiden han har varit här så har han inte tagit några råttor el liknande, då antar jag att man inte behöver avmaska ngt nu? Men varför avmaskar man små kattungar vars föräldrar oxå är innekatter, de har ju inte ätit möss/fåglar o borde väl inte kunna föra över ngt på de små, eller tänker jag helt fel nu?
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Jag skulle inte heller avmaska om inget tydde på att de hade mask.

Ang. kastrering så sa min veterinär att man brukar göra det vid ca 6 månaders ålder. De flesta katter löper på våren så det brukar inte vara så mkt löpande och parande på hösten/vintern. Därför sa min vet att jag (som fick kullarna på sommaren) inte behövde oroa mig för att de skulle bli könsmogna innan 6 månaders ålder. Det händer men ganska sällan och än mer sällan under höst/vinter.
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Kl

AVMASKA!!

Unga djur mår snabbt dåligt av mask, och när du ser att kattungen är medtagen så har parasiterna redan gjort sitt. Kopierar en bra text som berättar mera. :) Åk o köp Banminth, kattungar ska ju avmaskas enl schemat.

Behandlingsrutiner Banminth vet.(pyrantel)
Kattungar behandlas vid ca 2 veckors ålder och därefter vid 4,6,8,10 och tolv veckors ålder .
Kattan behandlas samtidigt med ungarna dom två första avmaskningarna.
Ungkatter upp till 2-3 års ålder behandlas vid behov en gång per kvartal.
Vuxna katter behandlas vid påvisad förekomst av spolmask, behandlingen upprepas efter 10-14 dagar.
Rutinmässig avmaskning av vuxna katter kan vara motiverat i miljöer med högt smittryck, ex katterier. I dessa fall bör ett avmaskningsprogram utarbetas i samråd med veterinär.
Banminth vet. 12% - enkelt att ge
Dosen är beroende på kattens vikt. Man ger ett delstreck – markerat på sprutan - per kg kroppsvikt. 2 grams sprutan räcker till en katt som väger upp till 4 kg och 3 grams sprutan räcker till en katt på 6 kg. Pastan kan ges direkt i munnen eller blandad i en liten portion mat du är säker på att katten äter upp.
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

ok, men hur kommer det sig att de får mask när de är innekatter? (och även föräldrarna?) Finns det inte risk för resistens hos katter precis som hos hästarna med att regelbundet avmaska dom?
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Grattis till katterna.Min ena heter med Tarzan :D.
Jag hade vaccinerat katterna.
Honan ska kastreras runt halvåret och hanen runt åtta mån.
Jag hade valt chip.Det är snällare mot katterna men det är lite svårare för den som hittar katten att spåra upp rätt ägare.
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Oj jag har missat att jag har fått fler svar i tråden!

Verkar finnas en hel del Tarzan-katter, dock inte så många Jane ;-)

Vid första vaccineringen så tyckte inte veterinären att jag skulle avmaska igen så det har vi inte gjort.
De har nu blivit vaccinerade två gånger och Tarzan har blivit kastrerad och om en månad ungefär är det Lisas tur.
Det blev örontatuering i samband med deras kastreringar när de ändå är sövda.
Det är full fart, lite väl full fart så jag hoppas att de kommer att lugna ner sig lite.
Tarzan ska faktiskt få börja så smått att få gå ut själv, har bara fått gå ut i koppel tidigare. Han var ute med barnen i trädgården ca. 30minuter i dag, helt lös, men höll sig helst på altanen...
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

:o det va jag som gjorde knapplån i din tråd, men det har nog de flesta inte märkt :D, har gjort precis som du, haft kissen i koppel, men nu när jag släppt honom så tjurrusar han raka vägen upp i träden, och sen så vågar han inte att klättra ner igen utan forts uppåt, eller tar grenarna som går rakt ut, och han har varit nära att falla till marken några ggr. Hur löser man detta problem på bästa sätt? Nästa gång det sker så kanske inte stegen räcker till. När han är nere på marken i koppel så verkar han inte rädd eller osäker på ngt vis, så jag förstår inte denna trämani. Roligt eller trygghet?
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

jag måste citera brandkåren när jag ringde... "Har du nånsin sett ett kattskin i ett träd ?"

Vår ena katt är usel klättrare, eller rättare sagt upp kommer hon men ner är svårt
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Kl!

Undrar oxå hur man ska göra med avmaskning. Uppfödaren har ju gjort det, o under tiden han har varit här så har han inte tagit några råttor el liknande, då antar jag att man inte behöver avmaska ngt nu? Men varför avmaskar man små kattungar vars föräldrar oxå är innekatter, de har ju inte ätit möss/fåglar o borde väl inte kunna föra över ngt på de små, eller tänker jag helt fel nu?

Man får ju göra en riskbedömning för varje enskild katt. Givetvis är risken att innekatter, vars föräldrar är innekatter... där generationer katter bakom har varit innekatter, har mask extremt liten. Sådana katter behöver man i regel inte avmaska. Jag skickar in avföringsprover på mina katter och kollar läget, så avmaskar jag om det behövs.

Utekatter får man dock räkna med har mask av och till. Kattungar till utekatter får i regel spolmask via modersmjölken och då avmaskar man dem. Vuxna katter avmaskar man när man ser tecken på mask.
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

tack för svaret. Då behöver jag inte fundera så mkt på att avmaska nu då. Men han kommer att bli utekatt när han är redo för det sas, och då kommer det ju givetvis att bli annorlunda, om han inte blir som våran förra maine cone som inte alls va intresserad av sådant, när den andra katten bar hem möss och fåglar åt honom så rynkade han bara på näsan och vände o gick :eek:
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

Det är verkligen jättekul att rusa upp i träd i full fart, vår ena "koppelkisse" älskar att göra så och ser helt vild ut. Gäller att hänga med bara så han inte kommer för högt upp. :D Han har absolut inga problem att ta sig ned men ibland kan han ju vilja sitta där ett bra tag och då är det lite trist att vänta på honom. :p
 
Sv: Nybliven kattägare... en del funderingar har vi nog.

ja samma här, det går som själva f-n, finns inte en suck att hänga på heller, men som sagt, ner är sämmre, tycker inte gärna att jag kan lämna honom uppe i trädet heller, tänkte på citatet från brandmannen
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·
Katthälsa För 1,5 vecka sen började varan katt (kasterad hankatt, blir 8 ar iar) fa ont i magen, han var gasig och verkade besvärad. Lite lös i...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Lavine
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp