Nybliven hästägare

G

Godisbiten

Hej alla! Nu äntligen har drömmen blivit sann, vi är nu ägare till 2 helt underbara islandsston:laugh: De är 19 och 26 år gamla, pigga och glada:)
De kom hit för snart en vecka sen och anpassar sig väldigt bra.
Men det är ett problem: 26 åringen tycker inte om att bli kratsad i hovarna:(
Första dagen gick det jättebra, men sen ville hon inte, hon blir bufflig och stampar runt och blir otålig. Man känner sig lite rädd faktiskt och därför har vi låtit bli. Vi låter henne få vara ifred för vi vill inte bråka med henne. Men det smärtar att se henne gå i hagen med snöstyltor under hovarna, det känns inte bra. Hon är skodd och har broddar, den andra går barfota. Vi vill ju ta hand om henne, men vågar inte kratsa hovarna. Vad kan det bero på tror ni?
Hon är ju i en ny miljö o kanske är lite osäker. Eller så testar hon oss bara.
Vi har varit lugna och bestämda men man vill ju inte bli trampad eller sparkad
av en stark häst. I övrig hantering är hon en dröm, pigg o framåt. Med 19 åringen går allt hur bra som helst. Så snälla, ni som vet, ge tips o råd!

Sv: Nybliven hästägare

Får börja med att säga grattis!!!!
Två tankar kommer upp i mitt huvud: 1) har hon ont? Endel hästar som är stela i leder eller så kan reagera när man lyfter hovarna och "böjer" benen (iallafall min erfarenhet). 2) om det nu inte är att hon har ont - var bestämt, börjar de böka och trampa runt, se till att HÅLLA I HOVEN, låt henne inte vinna genom att släppa ner den, då kommer hon fortsätta att böka runt. Det jag lärt mig bland annat genom unghästarna är att "släpp inte hoven" de får lära sig att stå på tre ben och att stå still, det blir ju inte bekvämare för dem om de knör runt. Om ni ser till att stå nära hästen och ha bra balans själva så ska de inte kunna trampa eller sparka er. Men det kan gälla att verkligen hålla i hoven och även kanske säga ifrån med skarp röst om de inte ger sig.....Hoppas det löser sig för er!!

Vi gör också så med våran 4åring. Hon är rätt bestämd och försöker lätt bestämma. Mamma tappar gärna hoven, medans jag (något bestämd dam) håller i hoven in i det sista. Då ger hon sig. Hon tycker bara det är jobbigt att balansera :)

Grattis!!

Ang. problemet. Eftersom du verkar ganska osäker och kanske till och med börjar blir lite rädd så se till att skaffa hjälp. Har du någon kunnig person som kan ställa upp, en kompis/tränare/hovslagare eller någon som du känner att du kan fråga?

För det första så kan personen göra rätt från början, och förhoppningsvis hantera hästen så bra som möjlig. För det andra så kan personen visa dig hur du ska göra och för det tredje så kan personen vara med som stöd när du tränar själv.

Om det inte är något fel utan rent ohyfhs så kommer det inte bli ett dugg bättre av att du är osäker, då är det mycket bättre att ha någon med dig som kan stötta dig hela tiden och rycka in och hjälpa till att hålla om det blir brötigt.

Och sen gäller det bara att hå tålamod och träna. Tänk på att vara lite snabb och smidig i början. Du kan till och med börja med att bara lyfta, hålla uppe hoven en sekund och sen sätta ner den. Förutsatt att hästen inte börjar krångla. Om hästen krånglar så håll kvar tills den står stilla, och då ska hoven ner direkt!
Bygg sen på så att det blir längre och längre tid uppe.

Om hästen är obalanserad kan den behöva stöd också, så be någon stå bredvid hästen på motsatt sida så att hästen. Eller ställa hästen nära en vägg, så kan den luta sig mot väggen.

Tusen tack för alla smarta tips:idea: Det ska vi verkligen tillämpa:)
Tack o lov att det finns kunniga hästmänniskor här på bukefalos att vända
sig till.:bow: Det känns att det ska bli bättre. :)

Var inte rädd för att be om hjälp av någon ute i verkligheten också.
Det kan vara guld värt bara att ha någon som står bredvid och ger mentalt stöd och som finns där och kan hjälpa till om det skulle behövas.

En annan sak som kan underlätta (som jag tycker funkat rätt bra på vingliga unghästar som försöker lägga sig ner, vilket de gör ibland när de fattat att det är jobbigare att hoppa runt men ändå inte riktigt orkar stå på 3 ben. Framförallt vid skoningar och då de måste stå längre stunder) är att ha någon som står fram och håller huvudet och kan parera och hjälpa till att balansera. Tänkt på att du vill flytta vikten till det diagonala benet, dvs om du ska lyfta höger bak så vill du ha vikten på vänster fram.
När du ska lyfta bakbenen, be någon hålla huvudet på hästen och sänk det något och sträck det lite framåt åt. Hur mycket du ska böja halsen åt sidan beror lite på hur hästen står, testa väldigt försiktigt till en början så att ni inte rubbar hästens balans istället för att stabilisera den.
När ni ska lyfta frambenen kan du be någon höja huvudet något och ta det lite åt ena hållet. Så om du lyfter vänster fram, ta huvudet lite upp och lite, lite till vänster. På så sätt får du över vikten mer bak åt höger och hästen får lättare att lyfta på vänster fram.

Senast ändrad:

Vi ska få hjälp av hovslagaren =) så det känns bra. O angående ridning på äldre häst, tycker ni att det är ok att rida på dem 30 minuter
varannan dag? Så att de får några vilodagar oxå. Vad är lagom mycket motion för äldre hästar? Räcker det att skritta i 30 min? Vi har tänkt att rida lugna skogsturer med dem. Hur gör ni med era äldre hästar så att de håller sig friska o pigga länge?

Jag har två tjugoåringar, en valack och ett sto som rids regelbundet. Nu är ju dessa visserligen inte jättegamla och både är fräscha för sin ålder, men de hänger med på samma ridturer som sjuåringen och trettonåringen.

Jag tycker det är jättebra när folk håller igång sina äldre hästar efter deras förmåga (vilken ju är väldigt individuell), det tror jag gör att hästarna håller sig fräscha längre! Så ut i skog och mark och rid ni, men var lyhörda på hästarna!

Och så grattis, förresten!

Min var 22 i somras och reds fram till i våras som vilken annan häst som helst. Det man ska tänka på är att det tar betydligt länge tid att sätta igång dem efter en vila, så om hästen inte varit igång innan ni köpte den så ge den ordentligt med tid. Skrittpromenader är jättebra! En äldre häst behöver hållas igång regelbundet, min fick max två dagar vila i rad och reds 5-6 dagar i veckan och på ungefär samma nivå hela tiden. Och mycket lösgörande.

Jag tror inte det blir för mycket som ni tänkt, låter som en bra början såvida hästen inte blivit betydligt mer tiden innan. I så fall skulle jag försöka hålla igång den så mycket som den varit igång innan. Risken är att de tappar fort annars. Men man får se till individen.

Håller med tidigare inlägg, bara bra för äldre hästar att hållas igång. Vi har en valack på 26år på gården och till för ett år sedan så reds han och var superpigg och älskade galopprace även om han inte var lika snabb som han varit tidigare. Tyvärr har inte tiden funnits att hålla igång honom senaste året, men funderar på att se om han kan få börja jobba lite lätt igen.....det skulle han nog må bra av...

Idag gick det:banana: Jag var bestämd och gav inte upp:D
Är så glad:laugh: Jag höll i hoven o släppte inte efter, men jag kratsade inte
utan jag undersökte hoven bara. Det är vi som har gjort fel inte hästen:)
Hon stod still o snällt. Nu är problemet löst, tack vare er:bow:
Det gäller att vara bestämd och tydlig så att hästen vet vad man menar.
Rädslan är som bortblåst. Är så lycklig att vi köpte isisar:love:
Grattis till er oxå:D för ni har oxå isisar!:rofl:

Åh vad skönt att det löste sig för er!

Är ju så tråkigt när det finns något sånt som ligger och gnager och skapar osäkerhet.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 643
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: fridaxi
·
G
  • Låst
Islandshäst Nu har vi haft hästarna snart i 2 månader. 19 o 26 år. Det 19 åriga stoet är alltid lugn och stabil, men den 26 åriga är mycket het. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 950
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 312
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar