nybliven hästägare

lis1e

Trådstartare
har nyss fått min första egna häst efter flera år av ridande hos andra. nu är jag väldigt osäker på hur mycket julia ska få att äta.
hos sin förra ägare fick hon ca 6 kg hö 1 kg betfor och 20 dl kraftfoder +mineraler.

julia är ett varmblod som är 19 år gammal och 163 hög. hon är i normal hull även om hon skulle kunna vara lite rundare. jag ska ha henne till promenadridning. hon kommer att stå på torv när jag får hem henne.

tips??? :cool:
 
Sv: nybliven hästägare

Hej! kul att du oxå blivit hästägare!
tanken som slår mig är att jag tycker det verkar vara väldigt lite stråfoder, alltså hö för en såpass stor häst. vad kan en häst på 163 cm väga? 5-600 kilo? om hon väger 600 får hon i sig för lite ts,närmare bestämt lite mer än ett kilo för litre i minimum om hon äter vanligt hö. Sen tillfredställer det ju inte riktigt hästens tuggbehov som är på 16-18 timmar per dygn. Nu vet jag att de flesta hästar inte tuggar så mkt, och det är ju ingen dödssynd... vad äter hon för krafftfoder?
om hon behöver öka lite i hull så är ju korn känt för att vara bra, men testa även majs och/eller en liten del majsolja tillsammans med övriga kraftfodret. Har funkat på en annan äldre travarvän till mig som ju brukar ha problem med hull...Oljan kan de dock reagera på i början så starta bara med ngn matsked,sluta med en deciliter. inte mer.

min häst väger 400 kilo och äter minst sex kilo hö/dag.

så öka högivan är mitt tips! lycka till!
 
Sv: nybliven hästägare

Ta en höanalys först och främst. då ser du vad du ska komplettera med. 6 kg hö verkar i minsta laget. Vad väger hästen ?
 
Sv: nybliven hästägare

1,2 kg per kroppsvikt när Moses bara slöar i hagen eller står uppstallad...bara ränkna...
 
Sv: nybliven hästägare

Du behöver först ta reda på vad hästen väger. (på ett ungefär) Det finns formler man kan använda eller så mäter du bröstomfånget med ett viktband. Sedan är grundregeln att hästen ska ha minst 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt. 1,5 kg är det vanliga. Det beror ju på vilket hull hästen är i för tillfället. 6 kg hö till en stor häst kan knappast vara tillräckligt.
Det bästa är att läsa tex Hästens utfodring av Christina Planck så du lär dig att göra en foderstat som passar din häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 013
Senast: Jadzia
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp