Nyårsmeny 2015

@EmmaN Ja, det var verkligen en lik meny .

Det verkar finnas vit choklad som är glutenfri. Vill du ha en liknande rätt så kan man alltså göra typ vid chokladmousse. Det receptet jag gör på är det bara kesella, vit choklad och vispgrädde i. Tänkte tipsa om kladdkaka utan vetemjöl också (jättegott!), men det vill ju också till att man hittar choklad utan gluten :cautious:

Jag tänker iaf vara supertraditionell vad gäller varmrätten eftersom jag haft en 8 hg oxfilé i frysen länge nog nu ;). Den ska marineras idag å sen helstekas. Serveras med potatisgratäng.

Till efterrätt funderar jag på vit chokladmousse. Men det kan nog ändra sig...

Vad gäller förrätt är jag helt lost å skittrött på toast Skagen å räkcocktail. Men vill gärna ha skaldjur. Hit me!
En skaldjurscheesecake kanske kan vara något? Det första receptet som dyker upp när man googlar gjorde jag till julafton, mycket gott.
Nu till nyår hade jag tänkt att ta samma recept men göra i små glas i stället så att alla får varsin.

En skaldjurscheesecake kanske kan vara något? Det första receptet som dyker upp när man googlar gjorde jag till julafton, mycket gott.
Nu till nyår hade jag tänkt att ta samma recept men göra i små glas i stället så att alla får varsin.

Påminner om laxmoussetårtan jag brukar göra (och också är ganska trött på ;)), men det såg gott ut!

Vi delar matlagningen med svärföräldrarna som vi ska fira tillsammans med. Dom fixar förrätt (hummer) och kött (oxfilé, de är hemskt traditionella...) och vi ska fixa potatis, sås och efterrätt. Tänkte först hasselbackspotatis, men snubblade över ett recept på potatisrosor som jag blev sugen på att testa. Och velar mellan murkelsås eller rödvinssås. Det blir troligen svampen.

Efterrätt funderar jag på någon typ av pannacotta eller chokladmousse.

Åh, de ser jättefina ut - vågar man prova att göra såna utan att ha prvgjort en gång innan?

Jag tror jag ska åka tlil världens bästa butik (min lokala som har ALLT) och köpa fast potatis och en mandolin

Åh, de ser jättefina ut - vågar man prova att göra såna utan att ha prvgjort en gång innan?

Jag tror jag ska åka tlil världens bästa butik (min lokala som har ALLT) och köpa fast potatis och en mandolin
Om du tänkte på potatisrosorna så är det inte svårt men tar lite tid. Pillriga men väl värda besväret. :)

Om du tänkte på potatisrosorna så är det inte svårt men tar lite tid. Pillriga men väl värda besväret. :)

Jag ska absolut testa har jag bestämt mig. Vi har hela dagen på oss imorgon att laga mat. Vi gör bara varmrätt. Och vi är traditionella - det blir parmalindad oxfile med svampcreme, karamelliserade scharlottenlökar, balsamicosås (tror jag eller rödvins) och blandade bönor. Plus en vanlig sallad förstås

Jag ska absolut testa har jag bestämt mig. Vi har hela dagen på oss imorgon att laga mat. Vi gör bara varmrätt. Och vi är traditionella - det blir parmalindad oxfile med svampcreme, karamelliserade scharlottenlökar, balsamicosås (tror jag eller rödvins) och blandade bönor. Plus en vanlig sallad förstås
Det gör du rätt i. :up:
Karamelliserade charlottenlökar lät gott och spännande.

Jag har aldrig testat, men det ser inte så svårt ut.

Hjälp! Vi ska fira ett stillsamt nyår hemma och jag har ingen inspiration alls gällande mat. Det finns en lös tanke på svamprisotto till varmrätt, men förrätt och efterrätt är helt blankt :down: tips?

Allsmakare men inte överförtjusta i diverse kött och gräddiga rätter. Bor långt från delikatessbutiker och saluhallar så inköp sker med fördel på Ica ;)

Aptitretare: Kryddig böndip med nachochips.
Huvudrätt: Tacopaj och sallad piffad med fetaost och pumpakärnor.
Efterrätt/kaffe: Elegant (hoppas jag ;) ) nyårstårta i svart och silver.

Diverse bubbel och öl serveras till.

Inte den mest traditionella nyårsmenyn, antar jag. Men förhoppningsvis god :) ! Vi tänkte titta på bingolotto när vi äter, så det är ju en fördel med mat som kan ätas framför tv:n.

Hjälp! Vi ska fira ett stillsamt nyår hemma och jag har ingen inspiration alls gällande mat. Det finns en lös tanke på svamprisotto till varmrätt, men förrätt och efterrätt är helt blankt :down: tips?

Allsmakare men inte överförtjusta i diverse kött och gräddiga rätter. Bor långt från delikatessbutiker och saluhallar så inköp sker med fördel på Ica ;)
Till efterrätt tipsar jag om avrunnen turkisk youghurt blandad med lemon curd. Toppa med granatäpplekärnor och kanderade nötter. Sött, syrligt och väldigt gott!

Jag kommer göra en thainudelsallad med skivor av rökt tonfisk till förrätt. Blev inspirerad här till oxfilé med murkelsås och potatisrosor :D. Så min famous tiramisu smaksatt med äpple och calvados. Och ett antal av min lika famous calvadosdrink.

Till förrätt blir det västerbottenkorgar fyllda med någon form av räkröra. (Om jag misslyckas med ostkorgarna blir det röran på smörstekt toast istället :p).

Till varmrätt blir det obligatorisk oxfilé med en rotfruktskaka till, samt något ytterligare tillbehör. Har massa brysselkål hemma, och funderar på om man kan göra något lite roligt med den? Tips mottages gärna! :)

Efterrätten blir champagnesorbet (gjord på rosa champagne, så den fick en fin färg :)) tillsammans med lite hallon och smultron.

Mamma kommer över till mig och sambon.
Hon vill ha kalkon helst (tänk thanksgiving-kalkon ala usa) så vi ska se om vi hittar kalkon att köpa idag (annars blir det typ hel kyckling i lergryta).
Sambon kommer göra nån förrätt med pancetta eller liknande och sen funderar jag på att göra en after eight-cheesecake till efterrätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka