Nyanser/färger och fällning av fölpälsar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Mitt föl började fälla fölpälsen så smått redan efter dryga veckan (f 5/4) och har nu även ringar runt ögonen. Hon föddes som varmt rödfux men nu ser man att hon är väldigt mörk undertill, blivande leverfux tydligen! Ja, jag vet att det heter mörkfux, men tycker lever är väldigt talande.

Det här är ju mitt första föl och allt är så spännande! Har (färg)avlat kaniner (dvärgvädurar) i några år och är väldigt intresserad av färger och allt som hör till. Därav mina frågor!

Hur vanligt är de att (fuxar) föds med en nyans och sen fäller av till en helt annan? Är det likadant med bruna hästar? Jag vet ju att svarta föds grå/musaktiga och sen svartnar, så bara det är ju en stor skillnad.

Varför är det så här? Alltså, varför föds fölen med en "färg" (nyans) och sen får en annan efter fällningen? Finns det någon vettig anledning?

Och så: hur lång tid tar det innan fölpälsen är HELT fälld och hela kroppen har den nya/rätta färgen? Räcker det med en fällning eller kan de ändra färg igen efter nästa fällning (som hundar)?

:bow:

Hej!

Vi har en häst som föddes riktigt röd fux och som nu är skimmel :p. Har bilder men det är uppfödaren som tagit dem o jag har inte frågat om jag får lägga ut dem på nätet tyvärr.

<------------- Bilden

Sedan så föddes min Chakira ljusbrun men är numera mörkbrun :D
chakira.jpg

chakira13.jpg

Chakira nyligen

Mina föls som varit varmröda har blivit skimlar. De har först fått mörka ringar runt ögonen och sedan blivit mörkare i pälsen för att för varje år bli allt mer ljusgråa-vita-flugskimlar! En del har fölpälsen kvar tills det är dags att sätta vinterpäls.

Vår fux föddes som "vanlig" fux med ljusa partier runt ögon och mule. Övergick sedan till att bli mörkfux a'la Briar (pappa) efter fölpälsen fällts och reggades således som det.

Blev sedan ljust kolafärgad :p som 1,5-åring, samma färg i både täck och skyddshår, för att sedan som 2,5-åring bli fux "med flax", dvs ljus/gul man och svans men fuxfärgade täckhår. Den färgen lär han dock behålla, han blir bara ljusare och ljusare i manen och svansen och mörkare och mörkare på kroppen :d

Till Wilma:
Är det inte din tjej som är efter Akribori Magini? Jag har ju en sån liten tjej fast född i år, hon påminner lite om Chakira i färgen (ja, tecknen oxå faktiskt), och just i går såg jag att hon börjar bli mörk runt ögon och över mulen, så hon kanske också blir mörk.
Hon har inte fällt särskilt mycket än, 6 veckor gammal, det börjar krypa upp på mulen och lite runt ögonen.

Nina

Jepp! Akribori~Magini~Ceylon. Har sett några avkommor efter Akribori o alla är lik honom(säger de om min åring också) men Chakira är sin moder "upp i dagen". Hon är världens mysigaste men är nog en "hoppehäst"!

Som sagt, om mitt föl skimlar av så har det varit en annan hingst vid betäckningen!

Min fölis var/är varmt röd på kroppen, halsen o huvudet men ljusare i ljumskarna och vid mulen och ner på benen. Fast nu sen hon börjat fälla av så ser hon ju lite skabbig ut, med de mörkare partierna i nosområdet som blir fler o fler. Som bortnött plysch ungefär.

Och sen drygt en vecka tillbaka får hon mer och mer synliga ringar runt ögonen. Ser jättelustigt ut! Undertill är den nya pälsen mörk som choklad (eller lever...).

Men då stämmer ju inte regbeviset/passet längre! :eek:

Ska ni göra om IDkontrollen och ordna nya papper med ny/rätt färg? :confused:

Att fuxar kan ändra färg lite efter säsongen är ju en sak, men att få en helt ny nyans är ju nåt annat! :crazy:

Fuxar och bruna föds med en ljusare färg än vad de blir i slutändan. Svarta t.ex. föds ju musgråfärgad. En som föds svart blir aldrig svart! Se t.ex. Lippizzanern....

Så det är precis som det skall vara med Din häst. Hon blir mörkare än vad hon föddes som och dessutom ändrar de ju färg lite efter årstid. En del blir faktiskt solblekta också!

Men hur är det då med de som blir ljusfuxar? Föds de jätteljusa, antar jag?

Har du förresten någon aning om vad det är som gör att fölen föds så pass mycket ljusare/annan nyans än vad slutresultatet blir?

:)

Vad tror ni om färgen på min lilla älg-kalv då?
Jag tror den blir svart. Mamma brun, mormor brun, morfar skimmel. Pappa brun, farfar Cosmos var väll brun. Pappa fux och farfar fux.
Eva :) :)

Nej precis, det gör ju inte det :crazy:

Vi var beredda på att få byta ut det efter 3-årstestet och mycket riktigt konstaterade ID-kontrollanten där att det inte stämde. Hon tyckte dock att vi inte behövde fixa till det förrens/om han ska få FEI-pass någon gång då alla virvlar och tecken fortfarande stämde :confused:

Så nu litar vi på det tillsvidare... får väl se vad ID-kontrollanten på kvalitén nästa år säger (om han startar då) :smirk:

Virvlar och tecken bör ju inte flytta på sig precis. :D

Skönt att ni kan vänta lite, bra att veta för andra också. Själv ska jag nog ta och chippa mitt föl redan i år, om i fall att. Vad som än händer så kan ju bara hon ha just det chipet!

Kameleont-hästar borde ju vara ännu en anledning att chippa även halvbloden. :)

Nej de sitter nog där de sitter, illa vore det annars ;)

Trodde faktiskt att de skulle vara petigare med att det står rätt färg i passet än vad de var, men inte mig emot, det är trots allt lite bök med att regga om osv.

Ja, obligatorisk chippning av halvbloden vore inte så dumt (lätt att glömma/missa etc annars) - i alla fall för oss kameleontägare ;)

Här ser du en fux som sedemera blev mörkfux, fast det tog flera år innan 'rätta' färgen var befäst!

Mamman är isabell (e. fux u. isabell)
Pappan är mörkfux (e. mfux u. skm)

Kollage =Nyfödd till 5 månader
2 foton =1,5 år och 3 år

Ljus- och normalfuxarna tycker jag har varit mera morotsfärgade vid födseln, dessutom mkt gräddfärgade på vissa ställen!

Alla som blir fux (oavsett nyans) är rosa runt ögonen vid födseln, de som skimlar är mörka runt ögonen! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka