nyanlagd vall- hästfoder?

T

ticken

Vi ska bryta våra vallar och så in nytt. Vi har blivit rådda och har köpt en blandning vall: vitklöver/rödklöver, timotej, rajgräs och ängssvingel. Sedan ska vi första året ha havre som skyddsgröda och för att undvika så mycket ogräs.
Denna blandning av havre och vallgräs kommer vi rundbalsensilera (hösilage). Frågan är om man kan använda detta även till våra hästar? Finns det några där ute som gör det? Eller är det bättre att köpa in hö detta året?

Sv: nyanlagd vall- hästfoder?

Visst finns det de som gör det, men vi har föredragit att så in i ettårsgräs. Vilket har gett bra och rikligt med hösilage redan första året. Skulle Westerwoldiskt gräs vara mer ogräsbenäget än havre?

jag är ingen expert men jag skulle passa mig för att så in klöver...klövern har en tendens att ta över alltihopa efter nåt år...

Jag skulle inte så in rödklver,bara något vitklöver,der blir för proteinkraftigt annars.

mvhR

Det är två år sedan vi sådde in någon vall nu men då köpte vi utsäde från Svenska foder som var framtaget för häst och flerårig. Tog ordentlig skörd redan första året och värdena är bra, hittar inte just nu vad det innehöll men har för mig att det var sex olika grässorter. Du kan gå in på:
http://www.svenskafoder.se/default.asp?level1=8&level2=0&level3=0

och beställa broschyr.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Vi sår alltid in med en vallblanding med rödklöver i. I och för sig har vi stuteri och vill ha ganska högt protein.
Vitklöver är inte så stor vits om man inte ska göra bete av vallen.
Dessutom är det mycket dyrare att spruta vallen mot ogräs om man har vitklöver i, då det måste till andra preparat då.

Jo, klöver måste vi ha för vi har ekologisk odling och utan kvävefixerare så blir det nog inget alls så småningom. Havre sår vi för att undvika så mycket ogräs och få ett rotsystem som minskar körskador det första året. Men min egentliga fundering är om man kan ge ensilage som innehåller grön havre???

Min förra stallägare gav av det till sina hästar. Hur bra det är sen vet jag inte. Men... Varför tröskar ni inte havren på normalt sätt och tar bort halmen som halm? Det är det vanliga här. Jag skall så in en ny vall detta år och arrendatorn av den här åkern får så in mina vallfrön med sitt spannmål och tröska det i höst och sen året därpå har jag min hövall.

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att...
2
Svar
26
· Visningar
4 255
Senast: _Maria_
·
Hästmänniskan Om någon har tips och råd om vad man ska tänka på när man anlägger vall för hösilage och betning till unghästar och dräktiga ston så...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Strajder
·
Foder & Strö Om någon har tips och råd om vad man ska tänka på när man anlägger vall för hösilage och betning till unghästar och dräktiga ston så...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: DavidS
·
Foder & Strö Bonden kom idag & informerade att han sår på tisdag morgon hos oss, därav måste jag leta upp en lämplig vallblandning. Vill ha en...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Glorfindel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?