Nya "vinterdäck"!

T

Trollis

Hej hopp!
Idag kom hovis! Hekt perfekt tajming :banana: för i helgen kom snön :smirk:
Fick hem min fd travare (kallblod) i våras, och hela början på sommaren kämpade vi med tappskor :( Det gick aldrig att rida ut med honom över huvud taget eftersom någon sko alltid saknades (har grusväg och hästen var livrädd för skogen i början) så det fick bli barfotahäst och enbart ridning i hagen resten av sommaren.
För fem veckor sedan var det bara sååå leeerigt i hagen så det gick inte längre. Testade EN försiktig ridtur på vägen, men det blev för hårt. Stackars pållen blev väldigt öm i sulorna. Ingen hälta, men han gick raka spåret ner i diket när jag skulle försöka rida på grus igen :cry: Det blev alltså fyra nya skor och jag började vänta på första tappskon :angel:
Döm om min förvåning när han nu har haft dessa fyra skor KVAR på hovarna i fem veckor!!! :bump: :bump: :bow:
Idag blev det alltså byte till vinterpjucks med brodd och "snöklampsula" (heter det så?) och så hoppas jag innerligt att han behåller dessa åxå på "fötterna".
Det känns inte som någon bra idé att vara barfota på vintervägen... särskilt inte om vi skall börja träna med risslan inför julen :smirk:
Ville bara berätta för någon!
hej med mej /Maria

Sv: Nya "vinterdäck"!

Vad skönt att det äntligen fungerar.
Jag har ett elände med vä bakhov. Skon sitter i 2-3 v. sedan tappar han den ALLTID, bara den hoven, har aldrig haft tappsko på nå´n annan hov. Iallafall inte på dom 5 år jag haft honom. Och vä baksko har suttit som längst i nästan 4v. Hovis fattar inte det här och det gör inte jag heller. Hästen är mkt ömfotad så det är inte läge för barfotagång. Jag har försökt vänja honom men det går inte. Jag har en bussig hovis för han sätter dit nya gratis om jag har hittat skon, annars får jag bara betala för skon och inget för arbetet.
Oj, vad detta blev långt. Det var inte meningen, men kanske finns det nå´n mer än jag som har en obotlig "sko-tappare"

Sv: Nya "vinterdäck"!

Bra att de fixa sig med nordisen då! :)

Min pålle är lika hopplös han, har väl haft han i två år nu å jag tror att det är två gånger han har haft alla skor kvar under en hel skoperiod... :smirk:
Först vare alltid framdojjor... men nu förtin är det bara bak...

Men nu har han inte ridits på tre månader så nu drar han bara ev sig sko efter sko.. t.ex. hovis kom å skodde på honom en tappsko förra lördan, på tisdan hade han dragit av sig en till.... :crazy:

Oj långt detta också aja...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 759
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej hej alla häst människor där ute! Jag köpte mig en islänning för fyra veckor sen (12 år gammal). Innan jag fick hem honom så va...
Svar
11
· Visningar
2 251
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej på er alla! Nu har jag lite funderingar jag måste få hjälp med att reda ut! Min pålle har varit friskförklarad från en envis...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Empalie
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka