Nya sextråden

P

prallan

Jag har endel funderingar som jag skulle vilja diskutera. Jag är själv hetero, så mina funderingar är då kring heterosex men alla sexualiteter kan diskuteras!

Vad är bra sex och för vem har en sex?

Jag lyssnade på radion, minns inte vilket program, men gissar P1, för inte så länge sedan där det diskuterades mäns relation till sin sexualitet. Där togs det upp "kravet" som finns på män att tillfredsställa kvinnan, att det skapar en negativ press på mannen.

Jag vill gärna bli tillfredsställd av mannen för att sexet ska klassas bra utav mig. I min värld gör en skönt för varandra. Bör en istället ha fokus på sig själv för att minska pressen för den/de en har sex med? Blir den andre då mindre viktig då?
Blir sexet bättre om en tänker främst på sig själv?
 
Vilket krav? Den synvinkeln på sex är helt främmande för mig. Det är inte för att x ska tillfredsställa y, hela poängen är väl att man är två personer som ska ha skönt tillsammans? Skulle jag ha sex med nån som enbart fokuserade på sin egen njutning skulle det bli en gång och aldrig mer. Med den inställningen får han göra det på egen hand.
 
Vilket krav? Den synvinkeln på sex är helt främmande för mig. Det är inte för att x ska tillfredsställa y, hela poängen är väl att man är två personer som ska ha skönt tillsammans? Skulle jag ha sex med nån som enbart fokuserade på sin egen njutning skulle det bli en gång och aldrig mer. Med den inställningen får han göra det på egen hand.
Jag tänker oxå så, men efter jag hörde programmet började jag ifrågasätta min syn.
 
Jag tänker oxå så, men efter jag hörde programmet började jag ifrågasätta min syn.
Fast nja, du verkade ju se det som att mannen ska tillfredsställa dig, jag skrev att jag inte ser på det som att någon ska tillfredsställa den andra heller. Jag tänker väl snarare att det inte ska finnas en ”jag och du”-syn överhuvud taget när det gäller sex.
 
Fast nja, du verkade ju se det som att mannen ska tillfredsställa dig, jag skrev att jag inte ser på det som att någon ska tillfredsställa den andra heller. Jag tänker väl snarare att det inte ska finnas en ”jag och du”-syn överhuvud taget när det gäller sex.
Du har självfallet helt rätt men jag tror ändå att det ligger någonting i det.

En kvinna ska vara villig, alltid redo, till behag, ta emot. Mannen är den som ska prestera. Han ska vara hård, uthållig, en gud, få sin kvinna att komma och så vidare.

Sen vet vi ju alla att verkligheten ser annorlunda (och att synen på kvinnans roll knappast är mer positiv) men jag förstår absolut att män kan få prestationsångest. Framförallt om han kanske inte är så erfaren och inte känner kvinnan så väl.

För att återgå till topic så tycker iaf jag att bra sex kan se olika ut beroende på situation och humör. Men gemensamt är bra kommunikation mellan parterna. Sedan vet jag inte om fokuset (på dig själv, på din partner, på helheten) är så viktig eller ens behöver vara samma från gång till gång utan jag tror att man främst ska vara lyhörd.
 
Det fina med sex tycker jag är att gränserna mellan personer suddas ut och man blir sammanflätade. Tankar försvinner och man blir bara till kropp.
Men ja, jag har generellt inte sex med män så kanske är annorlunda då.
 
Jag tycker absolut att det kan bli för mycket prestationsfokus under sex. Jag gillar att i stället tänka att var och en tar ansvar för sin egen njutning och orgasm. Det kan innebära att se till att kommunicera hur man vill ha det, visa, eller att göra det själv. En viktig del av sex är att gå igång på den andras njutning men det måste inte nödvändigtvis vara kopplat till ens egen prestation, jag tycker det blir mycket bättre och mer avspänt när det kravet släpps.
 
Bara en reflektion.

Jag är 60. Någonstans hade jag väl trott att saker blivit bättre, att kvinnor och MÄN blivit mer upplysta med åren. Kort sagt att det gått framåt.

Men så talade jag nyligen med en kvinna i sina 20-år som var ledsen för att attraktionen till maken försvunnit "but he has his needs". Så hon ställde upp. Inledningsvis blev jag lite häpen och sa att ville han ha sex så fick han väl kåta upp henne. Men "det funkade inte så".

Läser också med jämna mellanrum här på buke om tjatsex och om män som verkar sakna grundläggade kunskaper om både kvinnans och sin egen anatomi.

Mina kunskaper om dagens ungre män är förstås helt ankedotiska. Men när jag var yngre så inte mötte jag någon enda som inte visste vad en kvinnas klitoris satt och vad man kunde göra med den. Eller hur mycket roligt man kunde ha med sin mun. Inga män som tjatade.

Säg att jag fattat fel. snälla.
 
Jag har endel funderingar som jag skulle vilja diskutera. Jag är själv hetero, så mina funderingar är då kring heterosex men alla sexualiteter kan diskuteras!

Vad är bra sex och för vem har en sex?

Jag lyssnade på radion, minns inte vilket program, men gissar P1, för inte så länge sedan där det diskuterades mäns relation till sin sexualitet. Där togs det upp "kravet" som finns på män att tillfredsställa kvinnan, att det skapar en negativ press på mannen.

Jag vill gärna bli tillfredsställd av mannen för att sexet ska klassas bra utav mig. I min värld gör en skönt för varandra. Bör en istället ha fokus på sig själv för att minska pressen för den/de en har sex med? Blir den andre då mindre viktig då?
Blir sexet bättre om en tänker främst på sig själv?

Jag upplever att jag träffat män som väldigt gärna vill att jag ska få orgasm. Det är ju trevligt, på ett vis, att vi kommit ifrån någon form av juckmaskin där om han är klar så är det klart. Men å andra sidan så sätter det ju också press, på att jag ska komma, och jag är ju kanske inte alls på humör för det vissa dagar. Ibland är alla mina behov tillfredsställda utan orgasm. Jag tror generellt att pressen försvinner mer om man vågar prata om, och vara ärlig med, vad man vill ha. Sexet blir bättre för ingen behöver gissa sig fram, och prestationshetsen försvinner för att du behöver inte ”prestera” utan du får vägledning till den andre personens njutning. Ingen är ju tankeläsare, liksom.
 
Jag upplever att jag träffat män som väldigt gärna vill att jag ska få orgasm. Det är ju trevligt, på ett vis, att vi kommit ifrån någon form av juckmaskin där om han är klar så är det klart. Men å andra sidan så sätter det ju också press, på att jag ska komma, och jag är ju kanske inte alls på humör för det vissa dagar. Ibland är alla mina behov tillfredsställda utan orgasm. Jag tror generellt att pressen försvinner mer om man vågar prata om, och vara ärlig med, vad man vill ha. Sexet blir bättre för ingen behöver gissa sig fram, och prestationshetsen försvinner för att du behöver inte ”prestera” utan du får vägledning till den andre personens njutning. Ingen är ju tankeläsare, liksom.
Nä, men så är det ju. Men tydligare i längre relationer för min del.
Är det en ny bekantskap, tycker jag att @enough beskrev det väl :)
 
Jag upplever att jag träffat män som väldigt gärna vill att jag ska få orgasm. Det är ju trevligt, på ett vis, att vi kommit ifrån någon form av juckmaskin där om han är klar så är det klart. Men å andra sidan så sätter det ju också press, på att jag ska komma, och jag är ju kanske inte alls på humör för det vissa dagar. Ibland är alla mina behov tillfredsställda utan orgasm. Jag tror generellt att pressen försvinner mer om man vågar prata om, och vara ärlig med, vad man vill ha. Sexet blir bättre för ingen behöver gissa sig fram, och prestationshetsen försvinner för att du behöver inte ”prestera” utan du får vägledning till den andre personens njutning. Ingen är ju tankeläsare, liksom.
Jag har samma upplevelse.
 
Jag har endel funderingar som jag skulle vilja diskutera. Jag är själv hetero, så mina funderingar är då kring heterosex men alla sexualiteter kan diskuteras!

Vad är bra sex och för vem har en sex?

Jag lyssnade på radion, minns inte vilket program, men gissar P1, för inte så länge sedan där det diskuterades mäns relation till sin sexualitet. Där togs det upp "kravet" som finns på män att tillfredsställa kvinnan, att det skapar en negativ press på mannen.

Jag vill gärna bli tillfredsställd av mannen för att sexet ska klassas bra utav mig. I min värld gör en skönt för varandra. Bör en istället ha fokus på sig själv för att minska pressen för den/de en har sex med? Blir den andre då mindre viktig då?
Blir sexet bättre om en tänker främst på sig själv?
Jag skulle vilja påstå att det bästa sexet uppstår då den andres njutning har blivit huvudorsaken till aktiviteten, och att båda har nått fram till den insikten.
 
Jag upplever att jag träffat män som väldigt gärna vill att jag ska få orgasm. Det är ju trevligt, på ett vis, att vi kommit ifrån någon form av juckmaskin där om han är klar så är det klart. Men å andra sidan så sätter det ju också press, på att jag ska komma, och jag är ju kanske inte alls på humör för det vissa dagar. Ibland är alla mina behov tillfredsställda utan orgasm. Jag tror generellt att pressen försvinner mer om man vågar prata om, och vara ärlig med, vad man vill ha. Sexet blir bättre för ingen behöver gissa sig fram, och prestationshetsen försvinner för att du behöver inte ”prestera” utan du får vägledning till den andre personens njutning. Ingen är ju tankeläsare, liksom.
Det är just sådär jag tolkar grejen med ”press på mannen att tillfredsställa kvinnan”. Det handlar NOLL om kvinnans njutning utan enbart om mannens egen idé om vad som är ”att vara bra i sängen”.
 
Jag tror nog det kan vara väldigt annorlunda om man haft samma partner länge eller om man träffat någon ett kortare tag.

Haft en kille som rent ut sagt att han kände sig bra och fick en självförtroendeboost när han fick mig att komma (vilket hände i princip varje gång under de år vi var tillsammans). Så han måste ju ha känt sig som en jävla gud!

Nu när jag varit singel men dejtat från och till så känns det väl som att det finns ganska mycket prestation när det kommer till sex (från bådas håll) men också att man tänker mer på sig själv. Känns som det kan bli lite distanserat då tycker jag.
 
Det är just sådär jag tolkar grejen med ”press på mannen att tillfredsställa kvinnan”. Det handlar NOLL om kvinnans njutning utan enbart om mannens egen idé om vad som är ”att vara bra i sängen”.

Min erfarenhet är att det snarare handlat om att en del män tror att orgasm är ett bevis på njutning, alltså att sex med orgasm är mer njutning för mig och sex utan orgasm är mindre njutning för mig. Och så kan det ju vara ibland, och ibland inte. Vid något enstaka tillfälle kan det ha handlat om egotripp för mannen, men oftast har jag uppfattat det som omtanke.
 
Min erfarenhet är att det snarare handlat om att en del män tror att orgasm är ett bevis på njutning, alltså att sex med orgasm är mer njutning för mig och sex utan orgasm är mindre njutning för mig. Och så kan det ju vara ibland, och ibland inte. Vid något enstaka tillfälle kan det ha handlat om egotripp för mannen, men oftast har jag uppfattat det som omtanke.
Undrans om killar kanske inte tycker det var bra alls om de inte fick orgasm? (och projicerar)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp