Nya selen (hur ser det ut?)

gadriel

Trådstartare
Nu har ÄNTLIGEN min efterlängtade sele kommit :bump::bump: Behöver lite hjälp hur sjutton det ska sitta..har ju bara kört med loksele innan så jag vill jättegärna ha lite kritik från er som kan.:banana:

Tack på förhand :bow:

selen1.jpg

selen2.jpg

selen3.jpg

selen4.jpg

Sv: Nya selen (hur ser det ut?)

Är det zilcons :) ?

Jag är inte proffs på bakselar men jag tror du skall sänka den 1 håll :p Tycket det ser väldigt fint ut! Men tycker däcklet ser lite konstigt ut :confused: ?

Mvh
Eran Emma

Fin! vad är det för någon?

Är det zilcons :) ?

Jag är inte proffs på bakselar men jag tror du skall sänka den 1 håll :p Tycket det ser väldigt fint ut! Men tycker däcklet ser lite konstigt ut :confused: ?

Mvh
Eran Emma

Jo jag tror med bakselen ska ner lite framförallt den närmast däckeln...mina gamla inställnignar blev konstiga nu när jag ändrade svanskappan lite.

Ja det är zilcos, känns rejäl faktisk :) Lova var jättepigg när jag körde på åkern så jag tror faktiskt hon trovdes riktigt bra med den :)

De har olika däcklar att välja på, det här är en silettdäckel men jag har stop tabs på nu till den fyrhjuliga vagnen, de tar jag av sen när jag ska köra med giggen.

Fin! vad är det för någon?

En sele från Zilco, syntetmaterial som bara är att spola av. Det jag gillade är att man kan köpa till delar så kan man göra om den till parsele.

Bröstan är en empathy coller och däckeln är tedex däckeln som är av selettmodell, behöver det när jag gör giggen med och med de där stop tabsen blir det som en vanlgi däckel.

Baksele, svanskappa och huvudlag är samma som jag haft innan , ska komplettera med matchande när jag får råd.

Jag är ingen expert men... jag tycker att det ser jättebra ut. Det som möjligen ska kollas är som redan sagts bakselen. Tycker att den ser ut att sitta högt och rätt spänt?

Jag är ingen expert men... jag tycker att det ser jättebra ut. Det som möjligen ska kollas är som redan sagts bakselen. Tycker att den ser ut att sitta högt och rätt spänt?

jo den sitter illa, ska fixa det idag när jag ska ut å köra.

*KL*
srumf.. en sådan brösta vill jag också ha men det verkar inte finnas till minisar :-(
Fint ekipage... gillar de där underbara ränderna på benen :-)
Och så fick jag syn på att vi har samma sorts vagn fast min är givetvis mycket mindre :-)

Höj skakelfästet/skakelremen två hål. Då är risken mindre att hästen blir klämd av skakeln. Då hamnar oxså baksele fästet bättre. I övrigt ser det bra ut. Kom ihåg att kolla höjden på bröstan när hästen arbetar. Då ser du om den sa upp el ner. Den ser låg ut på bilden när hästen travar. Man glömmer ofta att hästen sänker naken när den arbetar.
/M

Senast ändrad av en moderator:

Höj skakelfästet/skakelremen två hål. Då är risken mindre att hästen blir klämd av skakeln. Då hamnar oxså baksele fästet bättre. I övrigt ser det bra ut. Kom ihåg att kolla höjden på bröstan när hästen arbetar. Då ser du om den sa upp el ner. Den ser låg ut på bilden när hästen travar. Man glömmer ofta att hästen sänker naken när den arbetar.
/M

Tack för ditt svar!

jag höjde skaklarna igår nrä ajg var ute i skogen och körde och det funkade bra och som du sa blev bakselen bättre också.
Höjde även bröstselen ett hål på varje sida (fick tipset av återförsäljaren också) och det funkade bra men jag behöver någon som kan stå å kolla när jag travar med henne, ska be min sambo kolal nästa gång jag kör.
Längde även draglinorna ett hål och då åkte inte skaklarna fram som de gjorde sist.

*KL*
srumf.. en sådan brösta vill jag också ha men det verkar inte finnas till minisar :-(
Fint ekipage... gillar de där underbara ränderna på benen :-)
Och så fick jag syn på att vi har samma sorts vagn fast min är givetvis mycket mindre :-)

Trist att det är så begränsat i storlek :/

Tack :) Aha, kanske är tillverkad av samma kille då?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: Hermelin
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
636
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025