nya rosor 2008!

Sv: nya rosor 2008!

Har beställt en rosa ros, Morden Centennial, från Danmark. Hoppas att den tolererar att bo i kruka. Den får iaf en självvattnande kruka med 40 cm diameter, och kanske nån ampellilja på kanten som kan dölja den fula plasten. Eller om jag hittar nån annan hängande lämplig, tror kanske att citronmeliss skulle funka utmärkt för det syftet, och vara snyggt tillsammans med rosen.

Rosenjord är inköpt, och rosennäring. Borde man peta ner ett lager gödsel i botten av krukan utöver det?

Tror inte du behöver mer gödsel om du har rosengödning. Det brukar finnas en del gödning i viss rosenjord med.

Jag vet inte om självvattnande är det bästa alternativet för rosor. Dom gillar ju inte att få fötterna blöta i längre perioder. Men som sagt jag vet inte.. du kan ju fråga på odla kanske?

Han får helt enkelt låta bli att peta ner tassarna i vattenområdet av krukan då! :D

För nu har han kommit, och står planterad ute på balkongen! Spänningen är olidlig - jag är mer än lite orolig över att jag kanske kommer att döda stackaren... :crazy:

Ja hoppas den gillar blöta tassar annars :D rosor är inte så väldigt svåra faktiskt

Säger jag som står med 30 sjuka rosor :cry:

En stilla flunsaepidemi bland rosbuskarna?

Eller är det nåt av allt det där som de kanadensiska sorterna verkar vara hyfsat härdiga mot, men vars namn jag inte kommer att lära mig förräna jag postar desperata bilder här och undrar varför den ser så hängig ut?

Vad gör man när de blir sjuka då? Säljer huset, köper nytt och börjar om från början?

Barkfläckesjuke ser det ut som :mad:

rosor är mest ömtåliga mot svampsjukdomar, detta är en av dom. Vissa av mina har klarat sig mycket bättre. Så man ser att vissa är betydligt mer härdiga. Så din ros kommer säkert klara sig utmärkt!

Just nu gäller det att klippa bort sjuka grenar och behandla med det som finns. Men som jag förstår det så finns det väl inga medel som sägs göra underverk.

Åh, jag borde verkligen hålla mig ifrån den här tråden :p Jag ska INTE köpa några rosor i år... utom möjligen kanske eventuellt en liten? Till en kruka på balkongen? Eller två?
Det FINNS ju en massa outnyttjad plats på gräsmattan också, som bara står och väntar :angel:

jag skulle BARA köpa två i år. BARA två.. (jag upprepade detta väldigt många gånger i flera dagar) nu är jag uppe i... 5 :angel:

Jag råkade köpa en till ros :angel: En nostalgie blev det.. men jag skyller på sambon för han tyckte jag skulle ha en sån!

Igår såg jag den första knoppen i en av de utställda innerosorna! (den har stått ute hela vintern dock) rosorna växer så det knakar nu i sommarvärmen

jag skulle BARA köpa två i år. BARA två.. (jag upprepade detta väldigt många gånger i flera dagar) nu är jag uppe i... 5 :angel:

Finns fler rosnördar på forumet :) Jag har haft min trädgård i 3 år - blir fjärde sommaren nu. Icke en ros när jag flyttade in. Nu har jag över 100 rosor.... Har gjort flera beställningar från Rosenposten. Brukar även åka ner till Helsingborg och Flora Linnéa och Cedergrens - ett mecka för rosälksare!

I år skall det inte bli några fler (hahah - känner du igen resonemanget). För vår trädgård är 540 kvm och där står huset... Det blir tätt med rosor. Iofs är ett rejält antal av dem i min rugosahäck - där finns olika rugosarosor, planterad förrförra sommaren, börjar bli en häck nu.

Mest nyfiken om Mumierosen tänker blomma i år, den är ju engångsblommande och planterades förra säsongen.

Känner mig ganska nöjd med att rubbet är rensat, beskuret och gödslat för våren i alla fall.

Bor i zon 4 med styv lerjord.

Jag är bara uppe i runt 20 stycken än. Detta är mitt andra "riktiga" år. Förra året var första där jag verkligen föll för rosorna.

Man lyckas aldrig låta bli att köpa fler. Jag köper till och med på mig dessa "innerosor" trots att jag igentligen inte gillar rosor jag inte vet namnet på.

Nu börjar det hända lite i vår "rosenrabatt" tyvärr vill inte dom blommor som vi förgror ta sig riktigt men det är sånt man får ta. Lite ommöblering blir det där snart för att rosorna ska få plats ordentligt

Första knoppen

Man drömmer redan om stora blomningen efter midsommar. Så här såg det ut i slutet av juni förra året.

6vpabe5lqn9l3mvsarakn9oncces920

Detta kommer att bli årets nytillskott (om jag bara kan lista ut var jag ska få plats med den ;) )
Är den inte helt otroligt vacker?

Pascali
pascali.jpg

den var juvlig :love: den får nog skrivas upp i mina "rosönskelista" nr 311 blir den :angel:

Den sista rosen var helt gudomlig! :love: Är det svårt att plantera och sköta såna rosor? Jag kan ingenting om blommor. De enda blommor som jag har är kaktusar.

vissa rosor är svårare än andra får man nog säga. Men i allmänhet så nej, rosor är inte svåra. Speciellt inte i rabatt, men visst lite får man läsa på om man bara haft kaktusar innan ;)

Oh noo, jag som inte har gröna fingrar för fem öre. Jag får nöja mig med att titta på dem. Har ingen rabatt heller.

Jag brukar med plantera ut "innerosor" jag är helt enkelt vansinnigt dåligt på att hålla dom vid liv inne. Men ute går det bra :D alla mina rosor som står i kruka över sommaren övervintrar i trädgårdslandet. Vi har ju så milda vintrar här nere

När vi flyttade hit satte jag minirosor i ett land. Dom blommar fortfarande varje år. Vi satte dom 1995....

Vi hade en låg, taggig buskros när vi flyttade hit. Tyvärr så grävde vi upp dom. Dom var ljusrosa till färgen. Vill minnas att dom hette något med The Ferly. Någon som vet vad jag yrar om?

Hade även en knallblå. Vad heter den tro? Den fick jag från Holland.

Den heter nog The Fairy, det är en otroligt rikblommande ros som blivit mycket populär. Finns numera i andra färger med tror jag. Brukar va populär som stamros

Blått är svårt. Det finns en del blåa rosor fast oftast är dom mer lila, mamma gillar dom lila så vi har tre. Blue perfume, rhapsody in blue och Tour de malakoff

Just det ja The Fairy hette den ju. Funderar på om jag ska sätta sådanna runt ridbanan. Men dom blir inte så höga va?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka