Nya rön kring sköljning?

Fenestra

Trådstartare
Vårt ena sto står med e-coli och vätska, veterinären behandlar men har ej sköljt henne då veterinären menar på att senaste rön säger att man bör undvika att skölja. Att man frångår det mer och mer...

Någon som hört detsamma?
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Jag seminerade mitt gamla sto på Flyinge och hon var inte sköljd men när jag hämtade henne - ett dygn efter seminering - så insisterade jag på att hon skulle sköljas. Och det var inga problem, veterinären sköljde så glatt och sa ingenting om att det inte var bra.

Behandlade henne med Hippotrim som tog E-coli (och Enterokocker) och hon blev dräktig direkt:D:D

Så jag har inte hört att det skulle vara negativt.

A
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Nej jag har inte hört något om det, men blir lite nyfiken. Sa veterinären inget om varför?
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Nej utan det var att hon inte ville gå in i onödan och att man mer och mer frångår att skölja.
Därför jag frågar er här ute. :)
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Här sköljer vi mer och mer. Dräktighetsresultaten blir bättre, helt enkelt.
Och jag kan inte se någon som helst nackdel att skölja med rent koksalt?
Att man undviker onödig antibiotikaanvändning har jag full förståelse för, men vanlig sköljning?
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Seminerad och sköljd denna veckan. Påsen var ingen vacker syn så jag är glad att det gjordes. Nu ökar ju chansen för dräktigt. Knepig veterinär som inte vill skölja under en pågående behandling.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Hmmmm jag får prata med veterinären igen, vore väl skit om hon inte skulle ta sig pga en utebliven sköljning.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Hmmmm jag får prata med veterinären igen, vore väl skit om hon inte skulle ta sig pga en utebliven sköljning.

Kollas idag och ev sköljning beroende på hur det ser ut. Seminerades i tisdags och har fått hippotrim sen dess.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Min erfarenhet efter jobb på station (för sisådär hundra år sen) var att skjöljning ökade chansen ganska mycket för att få dräktigt. Där skjöljdes det väldigt mycket och alltid tills det som kom tillbaka var helt klart. Kunde i värsta fall ta 7-8 påsar! På några ston var det grumligt och såg ut som vaniljsås, i den miljön är det nog helt omöjligt att få nåt att växa:/.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Har inte hört något om detta.

Vi sköljer i regel alla ston med NaCl vid konstaterad gulkropp och ger sen en partoxinspruta efteråt. Antalet påsar varierar, sköljer tills det ser rent ut.
Unga maidenston är dom vi möjligen frångår denna rutin. Har gjort så i många år och har bra dräktighetsprocent.

En ren och frisk livmoder är förutsättning för att det ska kunna bli dräktigt och bli en bra dräktighet.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Mkt märkligt... vårt sto blev sköljd på torsdagen och hade ovulerat ngstans mellan söndagkväll och tisdagkväll. Hon vart seminerad på tisdagmorgon.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Man har alltså inte sett att ägget var kvar sedan i söndags?

Är hon seminerad mer än en gång i denna brunsten?

Hmm min seminvet sade också att man seminerade även om hon inte haft ägget kvar på tisdagen eftersom det tydligen kunde vara ganska god chans ändå för att få dräktigt.
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Man har alltså inte sett att ägget var kvar sedan i söndags?

Är hon seminerad mer än en gång i denna brunsten?

Hmm min seminvet sade också att man seminerade även om hon inte haft ägget kvar på tisdagen eftersom det tydligen kunde vara ganska god chans ändå för att få dräktigt.

Nope, hon stod med en 4.7 på söndagkväll, sperma beställdes måndagmorgon och hon seminerades tisdagmorgon och sen kollades hon på tisdagkväll och då hade båda stona ovulerat..
 
Sv: Nya rön kring sköljning?

Säsongen har inte startat strålande för hemmastona så risken finns att ingen av dem är dräktiga nu heller :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 086
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 773
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp