Disen
Trådstartare
Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen.
På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje gång han ser mig försöker sätta dit mig för lagbrott) viftade med fingret och sa att det var en ny lag från och med första mars i år att hundar absolut inte får gå lösa. Jag avfärdade honom vänligt men bestämt som jag brukar. Sista sträckan hem så funderade jag på om det kan ligga något i vad han sa ändå.
Nu så har jag googlat och googlat på alla möjliga formuleringar för att se om det kan ligga något i vad gubben säger. Det enda jag lyckats hitta som kan tolkas som koppeltvång är följande: Länk
Gubben måste ju ha hört det någonstans, någon annan bukeanvändare hade ju hört något liknande om jag inte minns fel. Ingen rök utan eld? Eller är det bara en påminnelse om rådande lag till alla hundägare (nya som gamla) där ute som kanske inte har så bra koll? Och att formuleringen då gör att det tolkas som något nytt för i år?
På sidan Notisum står det som det "alltid" har gjort gällande lös hund under förbudstiden:
Vad tror ni? Någon som har hört eller sett det svart på vitt?
På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje gång han ser mig försöker sätta dit mig för lagbrott) viftade med fingret och sa att det var en ny lag från och med första mars i år att hundar absolut inte får gå lösa. Jag avfärdade honom vänligt men bestämt som jag brukar. Sista sträckan hem så funderade jag på om det kan ligga något i vad han sa ändå.
Nu så har jag googlat och googlat på alla möjliga formuleringar för att se om det kan ligga något i vad gubben säger. Det enda jag lyckats hitta som kan tolkas som koppeltvång är följande: Länk
Nya regler för hundägare
Publicerat 2013-03-01 09:59
Från den 1 mars får inga hundar springa lösa i marker där det finns vilt. Det är med hänsyn till det vilda och detta gäller alla slags hundar, alltså inte bara jakthundar. Nu startar djurens föryngringsperiod och då är det viktigt att vi visar respekt och håller våra hundar under uppsikt.
Jägareförbundet uppmanar därför alla hundägare att respektera hundförbudstiden med hänsyn till viltet. Om du påträffar en lös hund ska du underrätta polisen. Är du jakträttshavare får du koppla hunden och underrätta hundens ägare, vars telefonnummer förhoppningsvis finns angivet på halsbandet. I annat fall underrättar du polisen.
Gubben måste ju ha hört det någonstans, någon annan bukeanvändare hade ju hört något liknande om jag inte minns fel. Ingen rök utan eld? Eller är det bara en påminnelse om rådande lag till alla hundägare (nya som gamla) där ute som kanske inte har så bra koll? Och att formuleringen då gör att det tolkas som något nytt för i år?
På sidan Notisum står det som det "alltid" har gjort gällande lös hund under förbudstiden:
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Vad tror ni? Någon som har hört eller sett det svart på vitt?