Nya regler angående foder och tillskott!

Natasja

Trådstartare
Vad säger ni om de nya reglerna angående foder och tillskott?


Foder och fodertillskott (nytt juni 2010) saxat från travsport.se


Från 1 augusti 2010 gäller följande karenstider för fodertillskott, örter och foderrelaterade substanser (med användande av de vanligaste substansnamnen som kan variera mellan svenska, latin och i vissa fall engelska)

96 timmars karenstid gäller för produkter enl ovan som innehåller
* Capsicum, capsaicin
* Djävulsklo, Harpagophytum procumbens
* Vänderot, Valeriana officinalis

14 dygns karenstid gäller produkter som innehåller
* Guarana

96 timmars karenstid rekommenderas för övriga fodertillskott, örter/örtprodukter som har eller påstås ha farmakologiska effekter på häst eller påverkar/påstås påverka hästens prestationsförmåga eller temperament. Nedan följer exempel på sådana tillskott/substanser/örter
* Aloe, Aloe vera (>30% av produkten)
* ASU, Avocado and Soybean un saponifiable extracts
* Bipollen, Propolis
* Boswelia sp.
* Chondroitinsulfat
* Di-/trimetylglycin (D-/TMG)
* Gammaoryzanol, rice bran oil
* Ginko biloba
* Ginseng
* Glucosamin
* Green lipped mussle extract
* Gurkmeja, Curcuma longa, curcumin
* Hyaluronsyra
* Ingefära, Zingiber officinale, ginger
* Kreatin
* L-carnitin
* Melaleuca alternifolia, tee trea oil
* MSM, metylsulfonylmetan
* Munkpeppar, Agnus castus
* Nypon, Rosa sp., rose hips
* Octacosanol
* Röd solhatt, Echinacea purpurea
* Schizandra
* Yucca, Yucca schidigera
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Ja snart får man föda sina djur på luft... om det inte blir karens på det med..
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Undrar om man vågar ha hästen i annat än box och liten väl grusad hage 96h innan tävling :confused:.

Kram
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Gäller dessa karenstiden enbart trav och galopp eller gäller de för ridsporten också?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Vet inte om det gäller ridsport eller inte!

Observera denna formulering också 96 timmars karenstid rekommenderas Hur ska man tolka den? Gör man som vill eller?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Bra fråga. Jag tycker det är värdelöst, vågar man ha hästen i gräshage innan start (nej, jag vet att det inte är många som har det, men jag har min svarta i gräshage och det funkar utmärkt)? Och de örter som finns i en bra vall, gör det att man vågar fodra med höet? Tycker man lika gärna kan förbjuda havre, det är ju faktiskt framforskat att havre ger mycket energi:devil:
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Det hade jag missat, men visst är det sant? Och när allt foder som är prestationshöjande är borttaget från marknaden, vad ska man fodra med då? Nedåttjack???
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Det hade jag missat, men visst är det sant? Och när allt foder som är prestationshöjande är borttaget från marknaden, vad ska man fodra med då? Nedåttjack???

Vadå prestationshöjande? Vad ska man med det till?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Jag tror Cambrie menade energifoder och var ironisk.

Läs "bensinen ska räcka hela loppet"
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Ja, jag var ironisk. Som Svenne är inne på, havre är väl prestationshöjande om något eller? Hur många foder finns det kvar att fodra med om man tar bort allt som har prestationshöjande effekt? Och ska det kallas sund djurhållning det? Jag är inte jättemycket för att ge en massa kosttillskott, vi har gett våra gamlingar glukosamin och msm och vi har dessutom gett nypon som tillskott ibland, men huruvida det hjälper eller inte låter jag vara osagt, vi ger det för hästens väl och ve, för att de ska hålla lite längre, inte kanske i första hand för att vinna någon tiondel i loppen, men som Ghost säger, man vill ju i alla fall att hästarna ska fullfölja loppen.

Sedan tycker jag, som någon nämner i tråden, att det är väldigt luddigt beskrivet... Vaddå "rekommenderas 96 timmar"???? Antingen är det väl karrens eller så är det INTE karrens, hur fan ska de ha det?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Jag mailade stc angående om man ska jämställa hästar som käkar tex nypon med hästar som står under medicinering gällande tex rengöring box,hage ,kontaminering mm och fick följande svar :

Hej

Du behöver inte jämställa denna behandling med läkemedel ur rengöringssynpunkt annat än för de substanser som har fått en fastställd karenstid, dvs djävulsklo, valeriana och capsaicin.

Hälsningar
Peter Forssberg

Svensk Travsport
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Jag tycker det är värdelöst, vågar man ha hästen i gräshage innan start (nej, jag vet att det inte är många som har det, men jag har min svarta i gräshage och det funkar utmärkt)?

Det är jag rätt säker på att man vågar. Det finns massor av hästar som går i gräshage och tävlar utmärkt.
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Nu var det väl mer att jag menade att det finns en hel del örter i gräshagar och det blir 96 timmar på alla örttillskott:grin:
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Vet inte om det gäller ridsport eller inte!

Observera denna formulering också 96 timmars karenstid rekommenderas Hur ska man tolka den? Gör man som vill eller?

Att det rekommenderas för att vara säker på att det inte ska ge utslag i en dopingkontroll. Tolkar jag det som.

Är väl ingen skillnad jämfört med förr? Förr så var det ju 'på egen risk' man gav örter och grejer, och det rekommenderades en karenstid på 96 timmar för att vara säker.

Så på just det är väl ingen skillnad? Utan skillnaden är att man preciserat/förtydligat samt att capsaicin mfl fått en fastställd karens?

Det är möjligt jag seriöst missat något, men jag förstår inte riktigt ståhejet, utan det är väl ungefär som förr, bara en tydligare, klarare formulering med en lång rad exempel?
 
Sv: Nya regler angående foder och tillskott!

Nu var det väl mer att jag menade att det finns en hel del örter i gräshagar och det blir 96 timmar på alla örttillskott:grin:

Ja, och jag tror det går bra att ha hästen gräshage även efter 1 augusti.

(nej, jag vet att det inte är många som har det, men jag har min svarta i gräshage och det funkar utmärkt)

Jag svarade på detta. Det är många som har i gräshage och det fungerar för det mesta bra.

Allmänt, jag tror inte det dröjer länge innan karenstiderna i den form de finns idag försvinner. Dopingproverna ska vara rena, punkt. Det är tränarens (och veterinärernas) ansvar att man har tillräckligt lång tid mellan behandling och start som det är i t ex Frankrike. Inga karenstider utan möjligen rekomendationer. Sedan hoppas jag att det kommer att finns kvar karenstider för injektioner i led och bursa och liknande även i framtiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp