Nya regelboken

T

twinstar

Har ni sett att man inte längre får dela ut priser på d-tävling?

Inte för att det är sådär jättevanligt att man får något mer än en rosett men nu står det i regelboken att man inte får dela ut annat än rosetter.

Vi brukar kämpa jättemycket för att få ihop fina priser till våra d-tävlingar. Tycker att även de som tävlar på amatörnivå ska uppmuntras.

Vår klubb tog kontakt med distriktet och frågade varför denna regel tillkommit och då berättade dom att de förekommit större summor prispengar på d-nivån och de ville man komma ifrån.

Ursäkta? Men var då?
Vilken klubb har så pass mycket pengar att de kan dela ut prispengar på d-nivån?

I övrigt har det kommit ett nytt western ridning mönster också! Det var väl på tiden att det nu finns ett mellanting mellan det utan byte och nästa som har 14 stycken! :)

Sv: Nya regelboken

Fan vad kasst! :mad: Det är ju jätte skoj att samla ihop priser ju! o att vinna dom :D Det är ju ett bra sätt att locka till sig föer tävlande också, om man inte har en sån stor klubb.

Har ej sett det nya mönstret, men det är då god tid att dom tar fram ett "mellan svårt" mönster. Dett lätta var ju lite tråkigt, o nästa vågade jag inte vara med i. Knappt....

Förbundet har backat vad jag förstått, och kommer att tillåta bucklor, plaketter å sånt. Kan tänka mig att skänkta hederspriser borde gå bra åxå...

Det händer att det finns ryttare som bara tävlar i D-klass för att dom är säkrast på att vinna där. Det ser ju snyggt ut med en skrythylla hemma med massor av bucklor och plaketter. För min del är det väl ok med uppmuntranspriser men målet är ju att få folk att klättra uppåt i klasserna...annars vill ju inga nya tävla eftersom dom aldrig får chansen då bättre ryttare envist håller sig kvar. Nåt måste ju göras. :cool:

Tussemaja skrev:
Förbundet har backat vad jag förstått, och kommer att tillåta bucklor, plaketter å sånt. Kan tänka mig att skänkta hederspriser borde gå bra åxå...

Finns det nåt skrivet om det nånstans?

Är det isf inte bättre med ett uppklassningsstystem?
Har ekipaget placerat sig på 3 d-tävlingar i rad åker man upp på c? Med tanke på hur få det är som tävlar i d så tar det inte lång tid innan man åker upp dock.
Men några smarta kan säkert tänka ut en variant!

Tja, vår klubbmotion om uppklassning till WRAS fick ju tyvärr inget som helst stöd :confused: Konstigt nog för när man pratar med gräsrötterna ute på lokala tävlingar så tycks fotfolket vilja ha någon form av uppklassning/stängning av D-tävlingar.

Vilket jag tyckte var skitkonstigt! Fattar inte hur man kan tro att det skulle hjälpa det verkliga problemet att plocka bort priserna.

WRAS agerar rätt konstigt. Rätt ofta faktiskt.
Som det här med att klubbarna MÅSTE ha årsmöten före distriktets årsmöte. Vad spelar det för roll? Har inte fått en vettig förklaring på det. Nån som vet?

Här i Norge har WRAN faktiskt löst det hela mycket bra. (tack till Nancy som hade den briljanta idén)
Ett uppklassnings system per EKIPAGE.

Har dock inte med D- och C- status att göra, men klassindelningarna beginners och open.
För att starta i beginners, oavsett om det är D- eller C- tävling, får ekipaget inte ha fått mer än sammanlagt X antall poäng. (uträknat från high point listan i regelboken) Samma häst, kan med annan ryttare delta i beginners. Ryttaren kan med annan häst delta i beginners.
Så - om du är en ganska duktig ryttare, men har en helt grön häst, kan det ju vara skönt att starta Beginners med lite lättare trailmönster, till exempel.
De som startar beginnersklasser för att plocka rosetter, blir ganska fort uppklassade.

Och så länge det inte går så bra på tävlingsbanorna, kan man ju tävla beginners till evig tid... :D

/Linnea

Det var ungefär det vår motion gick ut på som avslogs av WRAS :(

Att det var EKIPAGET som skulle räknas. Inte hästen eller ryttaren enskilt utan i kombination.

Ja. Jag vet. Eller visste. Jag har glömt bort det nu.
Vi fick nån mindre genomtänkt förklaring.

Ska se om jag kan ta reda på det.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka